fbpx

מכשירי שמיעה – כיצד נשמור על האוזניים שלנו ונמנע את השימוש בהם?

0

כל החושים שלנו חשובים לנו מאוד וכשאחד מהם נחלש, המצוקה היא אמיתית. ניקח לדוגמא את חוש השמיעה המאפשר לנו לתקשר עם העולם סביבנו; להרגיש, ללמוד, לפתח קשרים, להאזין לצלילים ומנגינות ועוד. כדי לפצות על אובדן חוש השמיעה, נוצרו מכשירי שמיעה מתקדמים שמסוגלים לא רק להחזיר לאדם את היכולת לשמוע, אלא גם מעניקים לו יתרונות נוספים כגון; אפשרות לכוון את הווליום, להתמקד בצלילים ספציפיים ועוד.

איך עובדים מכשירי שמיעה בהתאם לסוג ההידרדרות בשמיעה?

לפני שנרחיב על מכשירי שמיעה כדאי אולי להבין איך בעצם עובד תהליך השמיעה הטבעי, בזכותו אנו קולטים צלילים ומידע:

  • כל צליל שנשמע בסביבתנו נקלט כגלי קול בתוך האפרכסת באוזן, אל תעלת השמיעה. פעולה זו יוצרת רטט בעור התוף שבתוך האוזן.
  • בעקבות תנודותיו של עור התוף, שלוש עצמות השמע גורמות לנוזל שבשבלול להתחיל לנוע, ויווצר גירוי חשמלי בעצב השמע.
  • העצב שולח אותות חשמליים לאיזור האחראי על השמיעה שבקליפת המוח שלנו, שם האותות מתורגמים למידע לזיהוי הצלילים שנשמעים.

כל התהליך הנ"ל חייב לארוך מספר שניות על מנת להספיק לא רק לקלוט את הצלילים השונים, אלא גם כדי להבין במה מדובר ומהם הצלילים הנשמעים בחוץ. עם זאת, יש לדעת שתהליך השמיעה לא נשאר מושלם לאורך כל חיינו. מסיבות שונות, איכות השמיעה מידרדרת ויכולה להתבטא בשתי צורות:

  • אוזן חיצונית – פגיעות באוזן החיצונית לרוב ניתנות לטיפול רפואי קוסמטי, ובמידת האפשר גם בשילוב טיפול בחלקים שנפגעו באוזן הפנימית בעקבות זאת. לרוב מדובר בנקב בעור התוף, דלקת או חבלה באוזן, ועוד.
  • אוזן פנימית – כאן מדובר על פגיעה בתהליך העברת המסרים למוח; מומים גנטיים, גיל מתקדם או טראומה אקוסטית יוכלו להשפיע מאוד על התהליך. לרוב מדובר בליקוי שמיעה בלתי הפיך שלא תמיד מכשירי שמיעה יוכלו להועיל לו.

האם ניתן לטפל בכל אובדני השמיעה?

מכשירי שמיעה הם המצאה נהדרת שתוכל להועיל במקרים רבים, אך לא תמיד. לדוגמא, כשמדובר באובדן שמיעה המתרחש באופן טבעי בשל הגיל, לא ניתן בדרך כלל למצוא פתרון. תמיד ניתן למזער את הנזק בעזרת העלאת המודעות למקורות פוטנציאליים של רעשים שעלולים להזיק וכיצד להימנע מהם, אבל מדובר במניעה זמנית בלבד. אטמי אוזניים, אוזניות לטלוויזיה ושאר המצאות נפלאות יוכלו לעכב אפילו במעט את אובדן השמיעה.

מרגישים גם אתם שמשהו לא כשורה לאחרונה? אולי מאז שהייתם במסיבה הרועשת מידי בשבוע שעבר? זה הזמן להגיע להיבדק ולבחון את איכות השמיעה שלכם. מי יודע, אולי תצאו עם מכשיר שמיעה חדש ומתקדם שברגע אחד יחזיר אתכם לעניינים.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook