fbpx

מה פרויד היה אומר? על הפסיכולוגיה שמאחורי ההשקעות בבורסה

0

מה מנחה יותר משקיעים בשוק ההון – הרגש או השכל? רובם היו רוצים לומר שהאחרון, אך מבחן המציאות מראה כי דווקא הרגש הוא זה המניע לא מעט פעמים את ההחלטות בשוק. לפניכם כמה הטיות פסיכולוגיות נפוצות, וכמה דרכים לנצחן

דניס לר

"הירידה החדה ביותר בבורסות מזה שנתיים"; "וורן באפט אומר שזה הזמן לקנות"; "ההזדמנויות בבורסה נגמרו, המשקיעים נוהרים לנדל"ן". מכירים את הכותרות הללו? יתכן ובעודכם קוראים אותן, מתעורר בכם רגש כזה או אחר – אולי חשש כי הכסף שלכם מושקע בבורסה או דווקא תקווה, כי יש לכם סיכוי לא רע להרוויח.

אמנם המסחר בשוק ההון מונע ממינוף, בעלות ודוחות רבעוניים, אך רבות מהפעולות המתבצעות בו מונעות דווקא מרגש שיכול לגרום לנו לבצע לא מעט טעויות. כך למשל, למרות האקסיומה שמשקיעים לטווח ארוך לא צריכים להתרגש מעליה או ירידה נקודתיות בשוק המניות, בפועל, הפחד מהפסדים גורם לעיתים לבריחה. במהלך המשבר הפיננסי של 2008, שוקי הון בעולם נחתכו ב-50%. מי שבמהלך המפולת רצה "לקצץ הפסדים" כדי למנוע ירידות נוספות, לא נהנה מהרווחים הגדולים אשר הגיעו בשנה שלאחר מכן, אז השוק תיקן כל הדרך למעלה ועלה בעשרות אחוזים.

האם המשקיעים למדו את הלקח? מרץ 2020 – החודש שבו הגיעה הקורונה לחיינו, הוכיח שלא ממש. הפחד ממגפה עולמית ועצירת הכלכלה בליווי גרפים אדומים בשוקי ההון, הביאו בעלי תיקי השקעות רבים לפדות את כספיהם המושקעים בשוק. לפי נתוני בנק ישראל, בחודש זה נפדו מקרנות הנאמנות הישראליות 45 מיליארד שקל; בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות הכספים נוידו במספרים עצומים למסלולים נטולי מניות (שקליים); בנק ישראל מציין כי העברות אלה הסבו לחוסכים שביצעו אותן הפסד של 19.5% תשואה בתוך חצי שנה בלבד. מדוע אם כן זה קורה ואילו הטיות פסיכולוגיות מניעות את המשקיעים? יש לכך גורמים רבים.

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות בנידון כמו למשל, ללמוד ולהכיר היטב את התחום וכמובן, להיעזר בשירות  ניהול תיקי השקעות  מקצועי, אמין ומנוסה בעת הצורך. אז איך תוכלו לזהות בקלות את ההטיות ולנצחן? במדריך הבא.

ההטיות הפסיכולוגיות הנפוצות

רובינו מעדיפים שלא להזיז כספים מאפיקי חיסכון לטווח ארוך בגלל תחושת בטן. אז למה בכל זאת אנו רואים את אותם דפוסי ההתנהגות שוב ושוב? ישנן כמה הטיות פסיכולוגיות מרכזיות, שפעולתן על המוח האנושי רלוונטית לא רק להתנהגות בשוקי ההון, אלא לאינספור מצבים בחיינו. הן מוטמעות בנו ולפעול בניגוד אליהן, דורש מאמץ מנטלי גדול. הנה שתי הטיות פסיכולוגיות מרכזיות:

תופעת העדר – אדם הולך ברחוב, לפתע כל האנשים סביבו מתחילים לרוץ לכיוון אחד. מה הוא יעשה? ככל הנראה ירוץ איתם, שכן הם ודאי בורחים מאיום כלשהו שכדאי גם לו לברוח ממנו. הדבר נכון גם לשוק ההון – משקיעים שומעים קוראים בכתבות בתקשורת או שומעים מחברים ובני משפחה שהם מוכרים, קונים או מחזיקים במניות כאלו ואחרות – ועושים את אותו הדבר, מתוך אמונה שלחכמת הרבים יש ערך. עם זאת, במקרים רבים דווקא ההמונים טועים יחד והיחידים שפועלים מתוך חשיבה עצמאית ומקצועית, הם אלו הצולחים את המשבר.

הטיית הסמכות – בני אדם, כיצור קהילתי, נוטים להקשיב לדמויות סמכותיות. כך למשל, כששומעים שוורן באפט מוכר, יש תחושה שגם אנחנו צריכים למכור. אבל זה לא רק מיליארדרים המשפיעים עלינו. גם כשמדובר בדעתו של קרוב משפחה, הפרשן הכלכלי במהדורת החדשות ואף בזו של נהג המונית המחזיק תיקי השקעות משנות ה-80 – אנחנו רוצים להאמין שיש מישהו שיודע מה הוא עושה, ופועלים כמוהו. יחד עם זאת, כדאי לקחת בחשבון כי מה שנכון ומתאים עבור משקיע אחד, לא בהכרח טוב גם לאחר.

השקעה בבורסה

איך לפעול כדי לנצח את הרגש?

למדו את התחום לאט ובטוח – ראשית, קחו את הזמן. אל תשקיעו סכומי ענק שאין לכם, קחו צעדים קטנים ותלמדו. באופן זה, גם אם תעשו טעות – היא לא תהיה יקרה, וחשוב מכך, הידע שייצבר ישמש אתכם בהמשך.

היעזרו באנשי מקצוע מתאימים – ניהול תיק השקעות מקצועי בבית השקעות מנוסה , משמש כמגן מצוין מפני הטיות פסיכולוגיות. כשאנשי מקצוע אוחזים בהגה, הם מונחים לרוב רק על-ידי שיקולים רציונליים של רווח והפסד, תוך שיש בידם האפשרות לזהות הזדמנויות שמשקיעים מן השורה נוטים לפספס.

היעזרו במדדים – מעבר למדדי המניות המפורסמים, המסייעים לנו להבין לאן הרוח נושבת בשוק, ישנם מדדי משנה שיכולים לבאר את התמונה המורכבת יותר. לדוגמה, ניתן לנתח את התנהגות המשקיעים העתידית כפי שהיא משתקפת ב"מדד הפחד" – המבטא תנודתיות במסחר בשווקים, ומשמש כ"דופק" של שוק ההון.

קחו דברים בפרופורציה – בתקופות מאתגרות יותר כלכלית, דוגמת זו הנוכחית, נסו להיזכר במשבר 2008 או במרץ 2020, הכניסו את הירידות (או את הזינוקים) לקונטקסט של שנים, ותראו שברוב הפעמים מדובר בתקופה חולפת. במילים אחרות, תעשו זום-אאוט על הגרפים ותראו שגם צניחה דרמטית, בטווח של עשור, נראית כמו ירידה קטנטנה.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook