fbpx

כריתה או גיזום דקלים – ההבדלים והמשמעויות שחובה להכיר

0

מתלבטים אם לגזום או לכרות דקל? להחלטה שלכם יש משמעות על התוצאות ועל התהליך שבו תצטרכו לנקוט כדי להוציא את המטרה אל הפועל, ובעוד שרבים אינם מודעים לכך, ההשלכות של הפעולה שתבחרו לבצע מרחיקות לכת.

לאור ריבוי עצי הדקל שניטעים בעשורים האחרונים במדינת ישראל, החלטנו להביא לכם את המדריך שיסייע להחליט איך כדאי לתחזק עצי דקל ומה השיקולים שצריך לקחת בחשבון לפני כל פעולה – החל מהנטיעה, דרך גיזום ועד לכריתה.

שיקולים בנטיעת עצי דקל

עצי דקל נמצאים כמעט בכל מקום ולרוב מדובר דווקא בזנים שבינם לבין מדינת ישראל אין קשר ממשי ואשר יובאו ממקומות אקזוטיים כאלה ואחרים.

המראה העדין והצמיחה האנכית, מהווים את היתרונות המרכזיים של הדקל אשר יכול להפוך כמעט כל חצר לפנינת חמד.

לא בכדי ישראלים רבים בוחרים דווקא בעצי דקל הן בחצרות פרטיים, בבניינים משותפים ואפילו כחלק מעיצוב הנוף העירוני, אך לפני שנוטעים עץ דקל חשוב להבין שהצמח העדין למראה יכול להיות מעט מורכב לתחזוקה.

בשנים הראשונות אולי תתקשו להבין מה אנו רוצים מכם, אך ככל שיעבור זמן והדקל יצמח, יהיה ברור מדוע צריך לנטוע אותו בשיקול דעת.

  1. הגובה וקרבה לקווי מתח

זה לא סוד שעצי דקל צומחים לממדים מרשימים ואם הם לא ממוקמים בחוכמה ונוטעים אותם בסמוך לקווי מתח, המפגש בין ענפי העץ וקווי המתח הוא רק עניין של זמן ושיהיה יוכל להיפתר רק באמצעות גיזום עץ דקל מקצועי או אפילו כריתה שלו.

אם כבר החלטתם לנטוע עץ דקל, אל תעשו את זה בקרבה לקווי מתח.

  1. מחלות כמו חדקונית הדקל

אחזקת עץ דקל היא הרבה יותר מ"שגר ושכח". הצורך בגיזום תקופתי, ניקוי הענפים היבשים והתמודדות עם מחלות שונות הם עניין שבשגרה.

דוגמה טובה לכך היא חדקונית הדקל שעלולה להשמיד כמעט כל עץ בפרק זמן קצר ושמצריכה טיפול תקופתי מונע.

  1. גיזום ענפים גבוהים

גיזום עץ דקל מחייב שימוש בחבלים או מנוף ולכן עלויות האחזקה יכולות להיות יקרות ביחס לעצים אחרים.

  1. עלול למשוך מזיקים שונים

אם כל זה לא מספיק, הפרי של עצי דקל רבים עשוי למשוך מזיקים וחרקים – החל מזבובים ויתושים ועד לעטלפים. לכן צריך להקפיד על ניקוי של העץ וגיזום תקופתי וכן לא מומלץ לנטוע אותו בסמוך למבנה מפני שאז הוא יכול לשמש כמעבר למכרסמים וחרקים מהגינה אל הבתים הסמוכים.

כריתת עצי דקל – מתי ואיך

בוודאי שמתם לב שתחזוקת עצי דקל יכולה להיות יקרה ובתדירות גבוהה ביחס לעצים אחרים. זה יכול להיות טיפול מונע של מחלות וגיזום בכל שנה, אך לעתים גם זה אינו מספיק וצריך לעקור את העץ.

כריתת עץ דקל יכולה להיות הרבה יותר מורכבת ממה שאתם סבורים. אם חשבתם שהעניין מסתכם בחיתוך הגזע ואולי בהוצאת השורשים, נכונה לכם אכזבה מפני שיש נוהל ברור לכריתת עצים במדינת ישראל ובכלל זה גם עצי דקל.

ראשית, לפני שנסביר על הדרך לכרות דקל, חשוב להבהיר שמדובר בתהליך הרסני שנועד רק למקרים שבהם אין ברירה אחרת ושהגיזום אינו יעיל.

שנית, כדי לכרות דקל צריך להבין שכל עץ בוגר ובכלל זה גם עצי דקל נחשבים למוגנים על פי חוק ואסור לכרות אותם בלי היתר.

צריך להדגיש את העובדה הזאת מפני שכל עץ בוגר מוגן לפי החוק ואין זה משנה אם הוא נטוע בחצר הפרטית שלכם או במקום ציבורי.

כדי לכרות עץ דקל בוגר יהיה עליכם למלא טופס ולשלם אגרה באופן מקוון. את הפנייה יש להגיש אל הרשות המקומית שלכם אל האדם הממונה על כך.

בתוך 14 ימים יגיע פקח כדי לבדוק את העץ ואת הבקשה שלכם ולאחר מכן יחליט אם ראוי לכרות את העץ.

רק לאחר קבלת ההיתר תוכלו להזמין כורת עצים מוסמך שיבצע את הפעולה עבורכם.

התעלמות מהחוק עלולה להוביל לקנסות כספיים ומה גם שכורת מקצועי אינו יכול לכרות אף עץ בלי אישור לכך.

איך גוזמים או כורתים עצי דקל?

החלטתם לגזום דקל או לכרות אותו (ויש לכם אישור לכך)? כעת נסביר לכם איך כורתים או גוזמים דקלים.

באופן עקרוני מדובר בשתי פעולות שונות בתכלית אך המשותף לשתיהן הוא הצורך לבצע אותן עם כורת / גוזם עצים מוסמך.

מעבר לכך שמדובר בעצים גבוהים שמצריכים שימוש במנוף או בטיפוס בחבלים (כשאין גישה נוחה לעבודה עם מנוף סל) והפעלת מסורים מקצועיים, גיזום או כריתת עצים מחייבים ידע וחייבים להתבצע באופן מסודר ונטול סיכונים.

זה המקום שאליו נכנס גוזם או כורת עצים מוסמך (אותו המקצוע עם שמות מעט שונים).

כורת או גוזם עצים ערוך לכרות או לגזום דקלים מבחינת הציוד והכלים הנדרשים והוא יודע איך לעשות את זה באופן בטוח שאינו מסכן את העץ (בגיזום) ואת הסביבה.

מדובר במקצוע לכל עניין ודבר וכדי לעסוק בתחום צריך להשלים מספר קורסים ולעבוד באופן בטיחותי.

יש לעבוד רק עם בעל מקצוע עם תעודת הסמכה שבנוסף מחזיק גם בביטוח מתאים.

גוזם עצים מקצועי ידע אילו ענפים לגזום ואיך להקנות לדקל את המראה הטוב ביותר ובלי לפגוע בצימוח העתידי שלו.

כריתת דקל מהצד השני תתבצע באופן בטוח לסביבה ולרכוש עם אפשרות לעקור את העץ מהשורש בעזרת כלי מיוחד שמכרסם את השורשים ואינו משאיר שרידים.

בסופו של דבר אם אתם צריכים לגזום דקל עליכם להיעזר בבעל מקצוע מיומן עם ביטוח, אחת כמה וכמה אם כורתים דקל ששם כבר מדובר בתהליך מורכב יותר שמצריך עבודת הכנה וקבלת אישורים מתאימים.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook