fbpx

המדריך לרכישת חשמלית משומשת בישראל

0

בכבישי הארץ נוסעות עשרות אלפי מכוניות חשמליות, ויש להן כבר שוק יד שניה תוסס וייחודי. איך בוחרים ובודקים מכונית חשמלית מבלי להסתבך בהוצאות בלתי צפויות? המדריך לרכישת חשמלית יד שניה בישראל

אורן הדר

יותר ויותר ישראלים מחפשים ומוצאים חשמלית משומשת – ולא רק בגלל המותגים הקיימים והיוקרה; הטיפוס המתמשך במחירי הדלק, שהגיע ברבעון הראשון של 2022 לשיא של 8 שנים, הפך את המכוניות החשמליות למבוקשות מאי פעם. בנוסף, רכב חשמלי הוא אמין, שקט, בטוח ונוח יותר ממכוניות הבנזין והדיזל אליהן התרגלנו ומכאן שאין זה מפתיע שנוצר בארץ שוק תוסס של חשמליות משומשות.
ואולם, למכוניות אלה מאפיינים ומחזור חיים שונה בתכלית מאלו בעלות מנועי הבעירה הפנימית; מדריך זה ילמד אתכם מה חשוב לבדוק ברכב חשמלי משומש ועל מה לשים דגש מיוחד כדי שתוכלו ליהנות מהמהפכה בזול וללא אכזבות ובזבוזים.

איך נראה שוק החשמליות הישראלי?

לפי הערכותיהם של יבואנים ומומחים, בישראל נוסעות כיום קרוב ל-20,000 מכוניות חשמליות. המגוון גדול מאוד וכולל יותר מ-30 דגמים, רובם בתצורת קרוסאובר קטן.
הדגמים הנפוצים ביותר הם הטסלה מודל 3 וה-ZS EV של MG, המהווים קרוב ל-50% מהשוק, ולאחרונה חלה צמיחה מורגשת גם בנוכחות הג'ילי גיאומטרי סי. המשומשות הותיקות ביותר הן בנות חמש-שש שנים ואצל לא מעט מהן, עוד ישנה אחריות יצרן לתשתיות הסוללות – אלמנט מהותי ושיקול מרכזי כשמחפשים רכבי יד שניה למכירה.

אז מה צריך לבדוק ברכב חשמלי משומש?

שחיקת הסוללות

חשוב מאוד לבדוק את קצבי הטעינה וכילוי הסוללה בנסיעה עירונית. לכל סוללה יש בלאי טבעי הפוגע ביעילותה ממחזור טעינה אחד למשנהו – מה שיכול עם הזמן לחתוך את טווח הנסיעה בכעשרות אחוזים. אם תשתית הסוללה לא טופלה כראוי, השחיקה יכולה לצמצם את הטווח מהר יותר, עד לרמה שתהפוך את הרכב לבלתי שמיש. הירידה בביצועי הסוללה יכולה להגיע ל-70% טעינה מקסימלית, טעינה איטית ועוד. מומחי רכב שבדקו רכבי טסלה יד 2 למכירה למשל, מצאו כי שיעור שחיקת הסוללה שלהם נמוך יחסית – מה שהופך אותן לאטרקטיביות לרכישה בגזרה זו.
אחריות הסוללות. יצרני רכב חשמלי מספקים אחריות של בין חמש לשמונה שנים למערך הסוללות – או לקילומטראז' של 120,000 עד 240,000 ק"מ, כאשר מכונית משומשת שחצתה את הקווים הללו היא בגדר סיכון תחזוקתי. תשתית סוללות חדשה הינה יקרה מאוד לרכישה והתקנה : מדובר בעשרות ואף במאות אלפי שקלים בדגמים יקרים. אם בעל הרכב החליף סוללות בעבר, חשוב לברר אם הוחלפו בשל כשל שחיקה, כשל טכני או נזק פיזי כתוצאה מתאונה. מערך סוללות שהוחלף הוא יתרון, המאריך את חיי המכונית.

מצב מיזוג האוויר

למכונית חשמלית יש מזגן הפועל אחרת מזה שברכב עם מנוע בעל בעירה פנימית: היעדר הבעירה מקשה על חימום מהיר ואפקטיבי, ונשען על התשתית החשמלית. בכך, הופך המזגן לצרכן האנרגיה הגדול ביותר ברכב אחרי המנוע עצמו, ופילטרים סתומים עלולים לגרום למיזוג לפעול בחוסר יעילות ולצרוך אנרגיה רבה יותר מהסוללה – מה שישפיע לרעה על טווח הנסיעה. אם אתם גרים בצפון הארץ, בירושלים או בערבה, היכן שהטמפרטורות יורדות מתחת לאפס בחורף – קחו בחשבון כי הסוללה תהיה פחות יעילה בימים קרים. בדגמים חדשים ישנה משאבת חום ייעודית המורידה את עומס החימום מהמערכת, מה שמסייע לשפר את ביצועי הטווח.

אוורור הסוללות

ישנן מכוניות ובפרט, דגמים ישנים יחסית, בהן תשתית הקירור כוללת פתחים בתא הנוסעים שמסייעים לאוורור הסוללות וקירור התשתית. לעיתים מזניחים נהגים את הפתחים הללו ולא דואגים לנקות את הפילטרים המחוברים אליהם. לכן מומלץ לבדוק אם הנהג מודע לתפקידם ולוודא כי מעולם לא נחסמו או נסתמו.

מצב הבלמים והצמיגים

אחד מחסרונותיה הבודדים של מכונית חשמלית לעומת כזו עם מנוע בעירה פנימית היא סוגיית המשקל. בעוד שמערך סוללות הוא כבד ונשאר כזה – בניגוד לטנק דלק המתרוקן תוך כדי תנועה, העומס על הצמיגים ורפידות הבלמים גדול בהרבה מזה שבמכוניות הרגילות. יש נהגים שלא טיפלו כשורה ברפידות ולא החליפו אותן בתכיפות המומלצת ופשוט התרגלו למרחקי בלימה ארוכים. לאור זאת, חשוב במיוחד לבדוק את מצב הגלגלים והבלמים ולהעדיף מכונית חשמלית יד שנייה שבה הם הוחלפו לאחרונה.

היסטוריית טיפולים ותאונות

במובן זה, רכב חשמלי יד שניה הוא בדיוק כמו כל מכונית אחרת: חשוב להבין אילו טיפולים קיבל ובאיזו תכיפות, האם עבר תאונות וכן הלאה. חשוב להבין גם היכן טופל; מכוניות חשמליות כוללות רכיבים שלא תמיד זמינים עבור מוסכי מדרכה ולכן, מוטב להעדיף כאלה שטופלו במוסך מורשה בעל התמחות מתאימה.

לסיכום

נהגים שידעו לבדוק את המכונית החשמלית שמצאו יוכלו לחסוך כסף רב בהוצאות נסיעה וליהנות ממנה במשך שנים. לצד זאת, כדאי להכיר כי מחירון הרכב אינו משקף במדויק ירידת ערך בהתאם לביצועי הסוללה, המשתנים ממכונית למכונית ולכן, חשוב לבצע נסיעת מבחן ולראות את כילוי הסוללות בזמן אמת, וכך לקבל תמונת מצב אותנטית.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook