fbpx

ביבי ואני // הסיפורים שהובילו את בן כספית לכתיבת הספר הביוגרפי על בנימין נתניהו

0

"בכל יום מחדש אני מזועזע מקשר השתיקה המטורף סביב שרה נתניהו. מאות אנשים יודעים את המציאות הכאוטית והבלתי נתפסת, ושותקים. האחריות מרוחה להם על הידיים"

בן כספית על הסיפורים שהובילו לכתיבת ספרו הביוגרפי על בנימין נתניהו, והתחזית שלו לקץ המר של כהונת ראש הממשלה

בני הזוג בנימין ושרה נתניהו הם היחצנים הטובים של ספרו החדש של בן כספית. דווקא האויבים הגדולים ביותר של כספית פועלים כסוכניו היעילים. בחלומותיו הטובים ביותר לא העלה על דעתו העיתונאי שנתניהו, שהתעלם בהפגנתיות מהספר, יקדם אותו ביעילות כה רבה. שלושה ימים לפני יציאתו של הספר לאור נחשפה קלטת הצרחות של שרה נתניהו. עשרה ימים אחר כך התפרסמו המלצות המשטרה בתיקי 1000 ו־2000. לא חלפו ימים ספורים, ופרשת 4000 התפוצצה. הכותרות התכופות האיצו את מכירות הספר. "מישהו מלמעלה סידר לי יד משוגעת עם פוקר לב אדום", אומר כספית ל'ליברל'. המהדורה הראשונה, 5,000 עותקים, נמכרה בתוך יום; קרוב ל־20 אלף עותקים נחטפו בתוך שבועיים. כספית הפך למרואיין מבוקש לא רק בישראל, אלא ברחבי העולם, פוקס ניוז, CNN, רשתות צרפתיות וגרמניות עטו עליו. בסוף פברואר יצא למסע קידום מכירות בארה"ב. שבוע ימים בין לוס אנג'לס, וושינגטון וניו יורק.

"הספר נפל על טיימינג משוגע. ההוצאה לאור של הספר התעכבה מפני שלא הספקתי לסיים אותו בחגים, המלצות המשטרה נדחו, ובסוף הכל התנקז יחד. פתאום נתניהו הפך לנושא הכי חם בעולם. הוא מגה־סלב עולמי. למרות כל מה שנכתב על בני הזוג נתניהו, אנשים עדיין מחפשים עליהם מידע. סידרתי בספר את המידע בצורה מסודרת. אני נחשב בעיני ראש הממשלה לדמון. השילוב בינינו הלהיט יצרים וציפיות. תיארתי לעצמי שהספר יימכר טוב. אנשים שאלו אותי מתי הספר ייצא, זיהיתי התעניינות, אבל לא העליתי על דעתי את מה שקורה עכשיו".

ארבע שנים נמשכה כתיבת הספר, "חייתי את הספר הזה 24 שעות ביממה ולא היה לי רגע אחד של הנאה. זאת הייתה עבודה מאתגרת ומלחיצה. הייתי בלחץ גדול, נכנסתי ללוע הארי. מקורות פחדו לדבר, לא אחת נאלצתי לפגוש אותם במקומות הזויים. במהלך העבודה הרגשתי שמחפשים עליי חומרים, אין לי ספק שחדרו לי למחשב. אנשים שונים דיווחו לי שחיטטו עליי פה ושם. פתאום, משום מקום, פורסמה ידיעה שקרית שאחי נעצר. הוא נעצר בעבר, אבל לא באותה נקודת זמן. אני לוקח בחשבון שכל שיחת טלפון שלי מוקלטת ונשמעת במגאפון בכל תל אביב. הנחת העבודה שלי הייתה שאני יעד לחיטוטים ואין לי בעיה עם זה, אני צריך להיות מוכן לזה. אני ישן טוב בלילה, אין לי אף סוד, אין עליי כלום, לא מאהבת, לא העלמות מס, רק עבירות תנועה. ירשתי משני הוריי חנוניות מוחלטת. אם יש דבר שמדאיג אותי זה החדות שלי. אני מלווה בן משפחה שחלה בדמנציה. מזה אני חושש. הנכס הגדול ביותר שלי הוא המוח, החיבור שלו לפה ולמקלדת, והחיבור של שניהם ללב ולבטן. אני מקווה שהטבע לא ישבש את זה".

| אדם שתוקף לאחרונה את השלטון אמר למקורביו שהוא חושש לחייו, בגלל ההתלהמות.

"לא רק שאני לא פטאליסט, אני גם לא מאמין שירצחו עיתונאי. מבחינתי הרבה יותר חמור כאשר מכוונים לפרנסה מאשר רצח. אני יודע לחיות מכלום. באתי מכלום, מבית בלי כסף, אבי היה שכיר בהסתדרות. דודה שלי שילמה לי את שכר הלימוד כשלמדתי משפטים. עם דורון ברוש, שהיה חבר שלי, היה לי הסכם: אני מביא את הלחם והוא מביא את הממרחים. אגב, גם ביבי חי בילדותו בצמצום, אולי זה מה שגרם לו להיות קמצן ולהפוך לנהנתן קיצוני, שלמד לאהוב יין ולעשן סיגרים במאות שקלים. בספר אני מתאר איך הוא התחבר למיליארדרים אמריקאים, ופתאום גילה שאפשר לאכול ארוחת צהריים ב־500 דולר וארוחת ערב ב־1,000 דולר. אבל אני לא מוכן שהמשפחה שלי תחיה בלי כלום. היום אני מבוסס, אני חי טוב, אני גר בבית יפה, אין לי משכנתה, אני לא איזה מסכן. המקצוע שלנו הוא מקצוע של קשי יום, עורכים ועיתונאים נפלאים מתפרנסים בקושי רב. למזלי הגעתי לשיא בזמנים הנכונים, אין לי בעיות כלכליות, למרות שבלי עבודה אני לא שווה כלום. אני מכור לעבודה ולשליחות. אני פוחד מפגיעה בעבודתי הרבה יותר מאשר מרצח, אבל גם לזה התרגלתי. ניסו לגרום לסילוקי מהטלוויזיה החינוכית ולסגור את החינוכית רק כדי שאני אפסיק לשדר שם, הצרו את צעדיי במקומות נוספים. במקום עבודה מסוים היה מי שפנה ואמר 'הוא לא בא לנו טוב בעיניים', ונאלצתי לעזוב. והיו עוד ניסיונות לפגוע בפרנסה שלי. בשלב מסוים אתה מתרגל, כמו שצפרדע שנשלקת בסיר מתרגלת לטמפרטורת המים. יש לחץ ארוך שנים על עיתונאים שהעזו לשים את ידם באש. אם ערוץ 10 ייסגר, לרביב דרוקר לא תהיה פרנסה. אם לא היה לי את 'מעריב', לא הייתה לי עבודה. אני אמנם כותב גם באל־מוניטור ומשדר בטלוויזיה, אבל בלי 'מעריב' אין לי עבודה בעיתונות המודפסת. בטלוויזיה הזכיינים לא היו מעסיקים אדם כמוני. לעידן עופר וליצחק תשובה, בעלי הערוצים המסחריים, יש מספיק צרות גם בלעדיי".

| התקיים מאחורי הקלעים איזשהו שיח בינך לבין נתניהו במהלך כתיבת הספר?

"נתניהו לא מדבר איתי זה כתשע שנים, כאשר בעקבות פרסום של רביב דרוקר על אחת מהנסיעות שלו כתבתי טור, שהעורך הכתיר בכותרת 'הגברת'. שם הוצא עליי החוזה. בסביבה של נתניהו חששו להתקרב אליי. מלבד הדוברים, אף אחד מהסביבה שלו לא מדבר איתי. ניסיתי להיפגש עם רון דרמר והוא לא ענה לי. גיל שפר לא יכול היה להגיע לשבעה של אמי, למרות שהמשפחות שלנו מכירות היטב. הבנתי את זה. אמרתי לשפר, 'בוא נחשוב על החיים ולא על המתים'. פניתי ליצחק מולכו ולניר חפץ, הם אפילו לא טרחו לענות, הבנתי שחבל על הזמן. ההתעלמות ממני מוחלטת, אם כי להערכתי כמה מהאנשים שנפגשתי איתם במהלך התחקיר על הספר פעלו בשליחותם של בני הזוג נתניהו. בסופו של דבר, העיקרון מטריד אותי יותר מאשר הפגיעה עצמה. המחשבה שעיתונאי צריך לחשוש למקום עבודתו בגלל דעותיו, מקוממת".

| יש תחושת ניצחון? נתניהו נחקר, פרשיות חדשות נחשפות, וספר שלך עליו נוחל הצלחה.

"מצד אחד, כן. יש סיכוי שאני אשאר אחריו, למרות שהוא ניסה להעיף אותי. הקרב הזה במובן מסוים הוכרע, בינתיים נתניהו נמצא בקרב על הפרנסה, אבל זו מגלומניה לחשוב שאני ניצחתי את נתניהו. אני בסך הכל עיתונאי שעשה את המוטל עליו. זה קשקוש לחשוב שאני נלחם בביבי".

| זמן קצר לפני שהספר יצא לאור הפסדת בתביעת דיבה לשרה נתניהו בעקבות ידיעה שלך על מעורבותה בהדחת כמה עובדים בבית ראש הממשלה, ביניהם החצרן, אדם מבוגר ואב שכול. זה השפיע על העבודה?

"באותה כתבה, אגב, היה סיפור שהיא שלחה את הנהג שלה לקחת חליפות שנשכרו במהלך קמפיין הבחירות. היה גם סיפור על כך ששיירת ראש הממשלה לא תעבור דרכה לאסוף אותה לנסיעות משותפות עם ראש הממשלה כפי שהתבקשה. על זה היא לא תבעה אותי. אחרי 20 שנה של כתיבה על בני הזוג, אחרי מאות סיפורים, הם תבעו אותי רק על הסיפור של החצרן, תביעה שהסתיימה בפשרה. חברת הביטוח שילמה 50 אלף שקל. מבחינתי זו תעודת יושר. הסכמתי לפשרה בין השאר כדי לנקות את השולחן לפני יציאת הספר. בדיעבד הבנתי שאולי יכולתי לנצח, אבל זה לא משנה עכשיו, זה קשקוש. לאף אחד אין מאה אחוז הצלחה. התביעה לא שינתה את העבודה שלי. בניגוד למה שחושבים, בני הזוג נתניהו אינם תובעים סדרתיים. הם תובעים רק כאשר הם משוכנעים שהם יכולים לנצח, וגם הטקטיקה הזאת נפגעה לאחרונה מפני שעורכי הדין שלהם אוזלים. הם תבעו רק את יגאל סרנה שהלך על הקצה ואותי ועוד שתיים־שלוש תביעות. כל עיתונאי פוחד מתביעות דיבה, במיוחד עכשיו כשכל כך נחלשנו. אבל אמרתי לעצמי שאין לי מה לפחד, אם אפסיד – אשלם. אשא את העונש בגאון".

 

השמחה לאידו של חפץ

הוא התחיל לכתוב את הספר בעקבות שיחה עם המתרגמת אורה קמינגס לפני חמש שנים. קמינגס אמרה לכספית שאיש עדיין לא כתב ביוגרפיה על נתניהו בשפה האנגלית. היא הפגישה את כספית עם סוכנת ספרותית, ותוך זמן קצר נחתם חוזה עם הוצאת מקמילן, שקיבלה את הזכויות בכל השפות מלבד השפה העברית. בארה"ב יצא הספר בקיץ האחרון, התקשורת האמריקאית גילתה עניין בעיקר בקשרים בין נתניהו לנשיא ברק אובמה.

בישראל כמה הוצאות גילו עניין בספר, ביניהן כנרת־זמורה־ביתן, ההוצאה שפרסמה את הספר הקודם של כספית ואילן כפיר על נתניהו לפני למעלה מ־20 שנה. כספית העדיף בסופו של דבר את הוצאת ידיעות ספרים. "במשך 25 שנים הייתי השטן של 'ידיעות אחרונות'. הם נלחמו ב'מעריב' ואני הייתי השפיץ של 'מעריב'. שנים הם עסקו בהכחשת הכותרות הראשיות של 'מעריב' שנסמכו על ידיעות שלי. אבל המלחמה ההיא נגמרה. אנחנו בעידן אחר. מבחינתי זו הייתה סגירת מעגל. יש בזה קסם רומנטי ממש. כשב'ידיעות' קידמו את הספר, היו מי שחשבו שעזבתי את 'מעריב' והתחלתי לכתוב ב'ידיעות'. אמרתי לכולם שנולדתי ב'מעריב' ואמות שם, אלא אם כן העיתון ימות לפני, דבר שאני לא חושב שיקרה".

| בכל אופן, התפוצה של 'מעריב' הרבה יותר נמוכה מזו שהייתה לעיתון כשהתחלת לכתוב שם לפני כ־30 שנה.

"אני לא מרגיש שאני פחות משפיע עכשיו. הכתבות שלי עולות לאתר, יש לי 160 אלף עוקבים בטוויטר. הבעיה היא לא ההשפעה שלי, אלא המצב של התעשייה כולה. במשך שנים לקחתי ללב כל רבעון הפסדי של 'מעריב'. היום אנחנו חברה פרטית, יציבה, אבל המצב של התקשורת שונה לחלוטין. כשהגעתי ל'מעריב', הגיל הממוצע של העיתונאים היה 58, כולם היו עם שיער שיבה והרוויחו פי שלושה מהשכר הממוצע במשק. היום בכל כלי התקשורת, גם בטלוויזיה, הגיל הממוצע הוא 26, השכר הממוצע נמוך ועובדים לא שורדים יותר משנה. לי משלמים, אבל מה שאני רואה סביבי מדאיג".

המניע לכתיבת הספר, אומר כספית, לא היה כלכלי. "זה אפילו לא היה בין חמש הסיבות הראשונות, שכולן נובעות מרצון לחשוף את האמת ולעשות את הכי טוב שאני יכול ומתחושת שליחות. בינתיים רק הוצאתי כסף: עד עכשיו הספר עלה לי כ־100 אלף שקל. שילמתי למתרגמת, לתמלילנית ולתחקירנית, וטסתי פעמיים לארה"ב לשיחות עם אנשי ממשל. בענייני עבודה אני טס בעסקים. כל נסיעה כזו עלתה לי 10,000 דולר".

אנחנו נפגשים פעמיים, כשלושה שבועות אחרי יציאת הספר. גם ביום שבו נחשף מעצרו של ניר חפץ. כספית כורע תחת הודעות הוואטסאפ והטלפונים. חלק מעובדי 'מעריב' לשעבר, עיתונאים ועורכים, שנתקלו בחפץ כשהיה עורך העיתון, אינם יודעים את נפשם מרוב שמחה. הודעות כמו "הצדק ניצח" ו"החגיגות בעיצומן", שוטפות את הסמארטפונים. "לדעתי חפץ הוא הרע שבנחשים. הנזק שהוא גרם למקצוע העיתונות לא ישוער. בתקופה קצרה יחסית הוא גרם לדעתי נזק איום ל'מעריב'. קלמן ליבסקינד כינה את התקופה של נוחי דנקנר וניר חפץ ב'מעריב' סדום ועמורה; הכינוי הזה עושה עם ניר חפץ חסד. ממני הוא פחד, הם קצת דחקו אותי, אבל לא באמת העזו לגעת בי. באחרים הוא התעלל. לפחות פעמיים הלכתי לנוחי דנקנר וביקשתי שיפסיק את מה שקורה בעיתון. פעם הלכתי עם ניר, רק בדיעבד הבנתי שהוא בעצם עושה דברו של דנקנר. רק בנס לא היו שם מכות בינינו באותה פגישה. עד היום אני תוהה היכן נמצאת הקלטת של שמשון דרעי, פעיל ליכוד שהקליט את שרה נתניהו אומרת: 'שהמדינה הזאת תישרף, המדינה בלעדי ביבי לא תחזיק מעמד, אנשים יישחטו'. האחרון שהחזיק בקלטת היה ניר חפץ, שהיה אז עורך רשת המקומונים של 'ידיעות אחרונות'. מאז הקלטת נעלמה, וניר חפץ היה הדובר של ראש הממשלה ואז עורך 'מעריב' והיועץ של המשפחה".

| החקירות, אני מניחה, לא מפתיעות אותך.

"יש לי חלק בחקירה. תרמתי את חלקי. חלק מהדברים שנבדקים הם בעקבות פרסומים שלי, כולל המתנות. יש לי תיק גדול מלא בחומרים על תעשיית המתנות שאספתי בשנים האחרונות. היה לי ברור שאם יעשו חקירה אחרי שיהודה וינשטיין – שהיה היועץ המשפטי לממשלה ושמר על בני הזוג נתניהו – יעזוב את תפקידו, זה יהיה בשיטת חבר מביא חבר. לחקירות יש פוטנציאל להימשך לנצח. אני לא מופתע מכלום, כבר שנים אני כותב על חלק מהדברים. בהתחלה נחשבתי לתימהוני הזוי. הספר, מתברר, הוא ההתחלה לסיפורים רבים נוספים. כל יום אני מקבל סיפורים חדשים על שרה נתניהו. בכיר לשעבר במשטרה סיפר לי סיפור מעניין על הקלטת הלוהטת, אותה קלטת שלכאורה הנציחה את הרומן בין רות בר לבין נתניהו, גרמה לנתניהו לרוץ לטלוויזיה אבל עד היום לא נמצאה. חברי ילדות של נתניהו אומרים לי שציירתי את דמותו בדיוק כפי שהיא. במהדורות הבאות אוסיף רבים מהסיפורים החדשים".

.

הכתבה המלאה פורסמה בגיליון המודפס.

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לפרטים על מבצע מנויים חדש ואטרקטיבי – חודשיים ראשונים ב-19.90 ש"ח בלבד – לחצו כאן

.

איור: יונתן פופר

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook