fbpx

העולם משתפר – תמשיכו להתבכיין // תם אהרון

0

העובדה שאתם קוראים את השורות הללו מובילה אותי למסקנה שקראתם עד סוף המגזין, מה שאומר שאתם כנראה מרגישים, ובצדק, שהעולם חרא. 'ליברל' עוסק ב"פוליטיקה, תרבות ותקשורת", ואתה לא נהיה שמח מלקרוא מאה ומשהו עמודים על שלושת הדברים האלה. זה יכול היה להיות מגזין בנושא "מחלות, חניה ולדרוך על לגו" והתוצאה הייתה כנראה זהה.

ובתור זה שמשחרר אתכם מהמגזין אל העולם, אני מרגיש אחריות עצומה ללטף אתכם ולהגיד לכם שיהיה בסדר, ששוד הגז זה סתם אגדה של שמאלנים, שסנטה קלאוס קיים וגם תהליך השלום, ושאף אחד לא מחכה לכם מתחת למיטה, בטח לא הרוצח של תאיר ראדה.

העניין הוא שאני באמת חושב שיהיה בסדר. זאת אומרת, לא בהכרח בחיים האישיים של כל אחד מכם, אני לא אסטרולוג, אבל אני באמת חושב שהעולם משתפר לאט־לאט. אני יודע שזו דעה לא פופולרית, אבל אני ראש ממשלה לא פופולרי. כשאני מסתכל על העולם כפי שהיה לפני מאה שנה, אני עוצר ואומר לעצמי, "אלוהים אדירים, מה זה החרא הזה".

אם נולדת לפני מאה שנה, היו לך שתי אפשרויות: או שנולדת במקום שבו אתה צריך לחיות את הסיוט של מלחמת העולם הראשונה, או שנולדת במקום כל כך מחורבן שמלחמת העולם הראשונה נגעלה מלהתקרב אליו. לפני מאה שנה אנשים היו מתים מדברים מטומטמים כמו פוליו ואבעבועות שחורות וכי נסגרה להם דלת על היד; ולנשים היה אסור להצביע, ולא היה ביונסה, ואחוז הרעבים בעולם היה בערך פי ארבעה. אתם קולטים מה אני אומר?! ביונסה לא הייתה קיימת!

ואתם יודעים מה היה כתוב בעיתונים אז? בדיוק מה שכתוב היום – שהכול הולך להיות חרא. רק מה, הם לא הביאו בחשבון שזה כלום לעומת מה שהיה מאה שנה לפני. מאה שנה לפני – בכלל היה סיוט. ואתם יודעים מה היה כתוב בעיתונים אז? זה לא משנה, כי רק 12% מהאנשים בעולם ידעו לקרוא. העיתונים יכלו לספר על "מחלות, חניה ולדרוך על לגו" וכמעט אף אחד לא היה יודע.

וגם היום אנחנו לא יודעים לדמיין כמה הרבה יותר טוב יהיה פה עוד מאה שנה. אבל מה שאני כן רואה זה ששני הדברים שנלחמים בגללם, לאום ודת, הולכים ומפסידים. עכשיו, אני יודע שאתם קוראים את זה בזמן שהסכסוך הישראלי־פלסטיני רק נעשה יותר ויותר מייאש, בזמן שהישראלים והפלסטינים והאמריקאים והאירופאים כולם נעשים יותר ויותר לאומנים, ובזמן שמוסלמים קיצונים מתפוצצים באירופה בשם הדת, מה שכנראה גורם לכם לחשוב לעצמכם "מה? הכושי הזה להיות משוגע". אז לפני הכול, "כושי" זה כינוי פוגעני ואני לא מבין באיזה קטע אתם מרשים לעצמכם לחשוב אותו. שנית, אני חושב שזו ריאקציה שמוכיחה את השינויים הגדולים שאני מדבר עליהם.

קודם כל – הלאום. הלאום מתחיל להתפורר כי העולם בחיים לא היה יותר דומה. אני יכול עכשיו, בלחיצת כפתור, לדבר באנגלית עם בחורה ברזילאית על 'משחקי הכס' וג'ז, להתאהב בה, לנסוע לברזיל ולגלות שהיא רואה בי רק ידיד. מתי בהיסטוריה האנושית מצב כזה היה יכול לקרות?
מעבר לזה, אם הייתם ניגשים לאדם גרמני ברחוב לפני מאה שנה ומספרים לו שבעוד מאה שנה צרפת וגרמניה ישבו באותו איחוד והעתיד הכלכלי שלהן יהיה קשור באופן הדוק, הוא כנראה היה מרביץ לכם כי אתם יהודים. אבל הוא גם היה חושב שהדברים שאמרתם הם מגוחכים.

וגם הדת הולכת ודועכת. אנחנו חיים היום בעולם שבו המדע מספיק מתקדם כדי שאף דת חדשה לא יכולה להיוולד ולכבוש את הלבבות של מיליונים ברחבי העולם. ואל תגידו לי "סיינטולוגיה" כי ראיתם על זה פרק ב'סאות' פארק'; אחוז הסיינטולוגים בעולם הוא בערך 0.14 – וזו דת של צפון אמריקאים משועממים שמפרסמת את עצמה ביוטיוב, לא בדיוק תנועה עממית שיכולה למצוא את עצמה בכל בית.

חלק חשוב מאוד בזכות הקיום של הדת הוא שהיא נותנת תשובות לשאלות שהמדע לא ידע לענות עליהן בתקופה בעולם בה דתות נוצרו. ונכון, המדע לא יכול לענות על הכול, ואני לא יודע אם הוא אי פעם יוכל, אבל יש כבר יותר מדי שאלות שגם המדע וגם הדת עונים עליהן, והתשובות של המדע פשוט יותר משכנעות. אף אחד לא אמר לפני 3,000 שנה, "כן, הרעיון שהשמש נוצרה בתהליך שבו חומר נמשך תחת השפעת כוח הכבידה עד שהוא נדחס מספיק כדי שייווצר תהליך היתוך גרעיני שיאזן את המשיכה, כפי שאנחנו למדים מתצפיות וניסויים שאומתו אינספור פעמים על שמשות שונות ברחבי הגלקסיה – זה נשמע די משכנע, אבל יש גם את ההסבר הזה שאלוהים עשה את זה, אז אני חושב שאני אלך עם זה".

ובגלל שהיום יש לאנשים את הבחירה הזו, אף דת לא יכולה להיוולד. המוצר שהיא מוכרת כבר לא רלוונטי. אבל הרבה אנשים בעולם נשארו עם סטוקים שלמים של דת, שהם ירשו מההורים שלהם, והם לא מתכוונים להיפטר מהם כל כך מהר. אז הם מקצינים את הפחד: "אם לא תבחרו במוצר שלנו, אלוהים יהרוג אתכם בעולם הבא. או שאנחנו נהרוג אתכם עכשיו. או שהילדים שלכם יהיו מופקרים ועגלה ריקה". אתם יודעים כמו מה זה נשמע? כמו אסטרטגיית שיווק של מישהו די נואש. אף פעם לא מכרו לי ככה אייפון.

וזה נכון שאם אתה חי בעולם הערבי או באפריקה, או בחלקים מסוימים מאסיה, רוב המספרים שכתבתי רלוונטיים לגביך כמו המילה "יאכנע" במהדורת חדשות. אבל צריך לזכור שפעם גם העולם המערבי היה במצב שלהם, ושבסופו של דבר המערב יבין שהוא צריך להפסיק לנצל את שאר העולם כי זה ימשיך להתפוצץ לו בפנים בדמות משבר פליטים או פיגועים, או גלי הגירה לא חוקית, או מיילים של עוקץ ניגרי. ואני לא יודע מה איתכם, אבל אני באופן אישי לא רוצה להיות חבר נסיך עשיר גדול מאוד כסף.

אז כן, העולם משתפר. אבל אתם יודעים מה? תמשיכו להתבכיין. כי רק בכיינות הביאה אותנו למקום הזה. זאת אומרת, אוקיי, אולי לא רק בכיינות. אולי גם תהליכים כלכליים ודמוגרפיים וצבאיים וחברתיים ומהפכות אלימות. אבל כל התהליכים הללו בסופו של דבר משרתים רעיון. והרעיון הוא שהעולם חייב להשתפר בשביל כמה שיותר אנשים. והעולם ימשיך להשתפר ככל שנמשיך להתבכיין. ככל שנשים ומזרחים ועניים והומואים ולסביות ויהודים וערבים ודתיים ואתיאיסטים וטרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות והמגדר החדש שעוד מעט ימציאו, ככל שכולנו נמשיך להתבכיין, רק ככה נבטיח שמישהו יעשה משהו בנוגע לזה. הרי העולם אף פעם לא השתנה בזכות אנשים שפשוט לא היה להם אכפת. העולם שייך לבכיינים.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook