fbpx

משפיעים 2015 > ביטחון > משה (בוגי) יעלון

0

בעלי נתינות זרה בהחלט יכולים להתחרות על התואר "האישיות המשפיעה ביותר על ביטחון ישראל" – וראו הרחבה בגיליון זה על ברק אובמה ושלדון אדלסון. אבל אם לצורך העניין נוציא אותם מהלופ, אזי שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הוא המחזיק בכתר. זו יכולה להישמע, מן הסתם, אמירה בנאלית. שר הביטחון עומד בראש המערכת ולכן הבחירה בו מובטחת. בנאלי, למי שלא באמת מכיר את המציאות הפוליטית בישראל. יש יותר מדוגמה אחת שבה ראש הממשלה, גם כאשר אינו שר הביטחון, הוא האיש משפיע והמכריע. עמיר פרץ, יצחק מרדכי, משה ארנס ואחרים עמדו בראש הפירמידה כשמעליהם או לצדם משפיעי ביטחון חזקים יותר. כשמדובר ביעלון, האיש שנתניהו לא באמת רצה כשר ביטחון, ההישג עוד גדול יותר.

יעלון משפיע משום שהוא רוצה להשפיע. הוא משפיע מפני שאחרי עשרות שנים במה שהוא עצמו כינה "קן נחשים", יכולתו לתמרן ולשלוט היא כמעט אבסולוטית. אבל לא פחות מכך הוא משפיע, משום שלמר ביטחון בנימין נתניהו, אין באמת את הכוח והרצון להתעסק במדיניות הביטחון עמוסת הפרטים והמורכבת. הוא מסתפק בתפקיד הפרזנטור לענייני איראן ואיום קיומי – את עבודות הקבלנות והבנייה הוא משאיר לשר, שהפך להיות, יחי האבסורד, לגדול נאמניו בממשלה (לא כולל שטייניץ).

מערכת הביטחון כולה היא משפיעת על. לכן מיקמנו את איזנקוט ברשימת משפיעי העל. זה כבר מסתמן כרפורמטור לא קטן ודומיננטי יותר מקודמו גנץ. יש בה את אלוף פיקוד הצפון אביב כוכבי, שהיה ראש אמ"ן רב עוצמה ושאומרים עליו שיהיה כנראה הרמטכ"ל הבא. בוגי מוביל את הצוות הזה בבטחה; איש הביטחון המוביל בישראל; קיבוצניק לשעבר; כדי שלא תגידו שתם עידן הרפתנים ומגדלי הפלחה בשדות האש שלנו.

.

צילום: אליהו הרשקוביץ, 'הארץ'

.

לחצו כאן ותוכלו לקבל את "גיליון המשפיעים" של 'ליברל' במתנה עד הבית

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook