fbpx

שר הפנים, שר החוץ: הסיפור של דוד שמרון ויצחק מולכו

0

ראש הממשלה בנימין נתניהו נוהג, בפגישות עם מנהיגים זרים, להציג את צוותו במילים מפארות. אנשי הצבא זוכים לאזכור של מעללי גבורה בשדה הקרב, העוזרים תמיד יהיו רבי־כישרון. כשהוא מגיע ליצחק מולכו, נציגו המדיני האישי, נתניהו בדרך כלל מתאר אותו כמי שיכול היה להרוויח הרבה כסף בעיסוקו כעורך דין, אבל העדיף לתרום מזמנו לטובת המדינה.

בשבועות האחרונים מולכו ושותפו למשרד עורכי הדין, דוד שמרון, קרובי משפחה של ראש הממשלה ואנשי אמונו זה שנים ארוכות, תורמים קצת פחות לטובת המדינה. הנושאים המדיניים נדחקו, בחלקם, בעקבות חקירותיו של ראש הממשלה, מה שמותיר אולי יותר זמן פנוי למולכו; ואילו שמרון, המטפל בעניינים האזרחיים של נתניהו ומייעץ לו כמעט בכל דבר, אינו מעורב בתדרוכו של ראש הממשלה לקראת חקירותיו. בזה עוסק בעיקר עו"ד יעקב וינרוט. מעת לעת שמרון נדרש לוינרוט. נשאל שאלות. אין כמוהו בקי בענייניו הכספיים, ובכלל, של נתניהו. הוא מביע עמדות, מבאר ביאורים, אך לא קובע את קו ההגנה מול החוקרים.

את יאיר ושרה נתניהו מייצג יוסי כהן. בעבר טיפל שמרון בדיונים המשפטיים שהיו קשורים להעסקת המטפלות בבית משפחת נתניהו, ועסק בלא מעט נושאים רגישים הקשורים לבני הזוג. היום הוא אינו מעורב בחקירות הקשורות לענייני אשת ראש הממשלה והמעונות. הגברת נתניהו מעדיפה ככל הנראה את כהן, שמוכן להופיע בתקשורת ולהציג בדיונים ובבקשות בבית המשפט קו תקיף, לעומת שמרון שמבכר לעבוד בשקט, לסגור תיקים בחשאי עד כמה שאפשר. כך גם מולכו. זו הגישה, זו צורת העבודה. רצוי לסגור את מה שאפשר מאחורי הקלעים, להיחשף כמה שפחות. "אני בטוח שכשמולכו הולך בערב לצפות בסרט קולנוע בירושלים, הוא לובש תחפושת כדי שלא יזהו אותו", אומר חבר קרוב של עורך הדין בבדיחות. קנאי לחשאיות, אך לא תמיד. שנים ארוכות עוקבים בפליאה בסביבת נתניהו אחרי מולכו, עורך הדין הסולידי, האצילי, החשאי, המפלס את דרכו באירועים מדיניים כך שייראה כמה שיותר קרוב לנתניהו. תצלום עם ראש הממשלה מעולם לא הזיק לאיש, בטח לא לעורך דין.

פרשת הצוללות מעיבה על היחסים

על שמחות מעין אלה מעיבה פרשת הצוללות והספינות. בנובמבר האחרון חשף העיתונאי רביב דרוקר כי שמרון מייצג את מיקי גנור, שתיווך בעסקאות הללו בין ישראל למספנות טיסנקרופ הגרמניות. גנור החליף את הסוכן הקודם, ישעיהו ברקת, שסולק מהתפקיד בפתאומיות. נתניהו החליט על רכישת שלוש צוללות נוספות, בניגוד לדעתו של שר הביטחון דאז משה יעלון. גנור כבר הרוויח על פי דיווחים 40 מיליון שקל מהעסקה, ועל פי התקשורת בגרמניה הוא אמור להכניס לכיס 30 מיליון יורו נוספים. שמרון הרוויח למעלה מ־700 אלף שקל מכלל עבודתו עם גנור. גנור לא הסתפק בזה. בסיוע שמרון הוא ניסה להפריט את תחזוקת כלי השיט הנרכשים בגרמניה למספנה הגרמנית. לשם כך נפגשו עם יו"ר ארגון עובדי צה"ל ועם יו"ר ההסתדרות. מתחקיר 'המקור' עולה כי בעסקת ההפרטה יקבל שמרון את שכרו באחוזים מגובה העסקה. שמרון טען בתגובה כי הוא אינו יזם וכי אם הפרטת התחזוקה הייתה מתגבשת, הוא היה מקבל שכר טרחה מתאים.

בשיחות פרטיות זועם שמרון על התקשורת, מכנה כמה מהעיתונאים "מנוולים" ואומר שמתנכלים לו כחלק מהניסיון להפיל את נתניהו.

על פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, המשטרה פתחה בבדיקה של פרשת הצוללות, כמו גם של רכישת ספינות משמר שנקנו מגרמניה אחרי שמכרז לרכישת כאלה בוטל, כפי הנראה בהחלטת ראש הממשלה. בעת כתיבת שורות אלה הוחלט ככל הנראה לעבור לחקירה פלילית, שבה צפוי על פי הדיווחים שמרון להיחקר באזהרה. דרוקר חשף ששמרון התקשר אל אחז בן ארי, היועץ המשפטי של משרד הביטחון, וביקש ממנו לפעול לטובת טיסנקרופ, בהתאם לבקשת ראש הממשלה, שיחה שבעקבותיה בוטל המכרז הבינלאומי. כמו כן נחשף מייל ברוח דומה שכתב בן ארי למנכ"ל משרד הביטחון דאז דן הראל. לאחרונה העיד יעלון כי נתניהו היה פעיל בביטול המכרז ובהעברת העסקה של בניית הספינות לגרמניה. נתניהו טען בתגובה שהעסקה הועברה אליהם, לאחר שהובטחה הנחה משמעותית מממשלת גרמניה.

הסבר דומה, בדבר ההנחה שהביאה להחלטה, מספקים מקורביו של שמרון. שמרון עצמו טוען כי לא הזכיר בשיחות אלה את ראש הממשלה. חבר קרוב של עורך הדין אומר שבמבט לאחור שמרון סבור כי עדיף היה שיודיע ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה שהוא מייצג את גנור. "היא בטח הייתה מאשרת, וכל הרעש הזה היה נמנע", אומר המקורב.

מיד עם חשיפת הפרשה טענו גם שמרון וגם נתניהו שראש הממשלה לא ידע ששמרון מייצג את גנור. שמרון ערך בדיקת פוליגרף פרטית והציג את תוצאותיה (על פי הבדיקה הפרטית, דיבר אמת). נתניהו יצא להגנת האדם המקורב אליו ביותר ("ישר כסרגל ומקפיד על כיבוד החוק"). בינתיים התברר כי שמרון לא חתום על הסכם ניגוד עניינים. בתגובה אמר שמרון כי הוא פועל על פי הסכם העניינים עליו חתום מולכו. בימים אלה מתגבש הסכם ניגוד עניינים עם שמרון.

ברגע האמת, בפרשת הצוללות כמו גם בשאר הפרשות הנחקרות במשטרה, עלול להתרחש מצב שבו האמת של שמרון לא תהיה אותה אמת של נתניהו. סדק כזה מסתמן בפרשת השיחות עם נוני מוזס. חלק מקו ההגנה של נתניהו, כפי הנראה, הוא שהשיחות הוקלטו על פי עצתו של שמרון. מכריו של שמרון משוכנעים שבכל מקרה, יהיה קו ההגנה של נתניהו אשר יהיה, שמרון לא יבגוד בראש הממשלה. "שמרון לא יהיה שולה זקן של נתניהו", אומר חבר קרוב, "הוא לא פקידה, הוא גם לא ארי הרו. שמרון הוא עורך דין סולידי שפעל תחת החסינות של עו"ד־לקוח. אני לא מעלה על הדעת שהוא אי פעם יבגוד בנתניהו. הנאמנות של מולכו ושמרון לנתניהו היא בלתי מסויגת". חבר אחר אומר ששמרון אדם זהיר מאוד, ש"יכלכל את צעדיו בצורה חכמה בכל ההקשרים". גם בסביבת נתניהו אומרים שהם לא חוששים משמרון. הוא נאמן מאוד לראש הממשלה, אומר אדם הקרוב לנתניהו, "נתניהו סומך על שמרון ועל מולכו, שניהם בני אדם ברמה מאוד גבוהה". ושמרון עצמו אמר לאחרונה לחבר קרוב כי הוא לא חושש שנתניהו יבגוד בו בשום צורה. יש אמת אחת, אמר שמרון לחברו, וזאת האמת שגם אני וגם נתניהו מכירים, "אבל אם כן, אז כן". רוצה לומר, אם נתניהו יתהפך, אז שיתהפך.

החיבה והנאמנות

גם מולכו וגם שמרון אינם בדיוק מנהלים קשרים חברתיים עם נתניהו. זמן קצר אחרי שנתניהו נבחר לראש ממשלה לראשונה, ב־1996, פורסם ב'מעריב' תצלום של שבת משפחתית במלון המלך דוד היוקרתי בירושלים, שבו משפחת נתניהו ולצידה שמרון ומולכו. בשנים האחרונות הקשרים החברתיים רופפים יותר. השניים לא היו במעון ראש הממשלה בליל הבחירות, הם גם לא מבלים ביחד עם המשפחות, הם מגיעים למשרדו של נתניהו ולבתיו בעיקר בענייני עבודה.

החיבה הטבעית של נתניהו מופנית למולכו. שמרון נחשב למקורב האולטימטיבי. הקונסיליירי, כפי שמכנים אותו חלק מהמקורבים למעגל הזה. את שמרון נתניהו צריך צמוד אישית. את מולכו הוא מעריך בצורות אחרות. בעבר רצה נתניהו למנותו לראש הסגל שלו, ליועץ המשפטי לממשלה, לשר המשפטים וליו"ר חברת החשמל. מולכו דחה הכל על הסף. משהו בגינוני האצולה של הס"ט הירושלמי מדבר אל ליבו של נתניהו. אולי משחקי הטניס, המכובדות, הקרירות המודעת למעמדה, החליפות היקרות, האירועים המעודנים, ההון המשפחתי הרב, או ידיעת השפות ואהבת הספרות והתיאטרון; תנו למולכו דקה פנויה והוא שואל כל אדם בסביבתו איזה ספר קרא לאחרונה. עורכי דין במשרדו מספרים שזו אחת משאלות המפתח בראיון העבודה, מה קראת, באיזו הצגת תיאטרון צפית.

אבל לא צריך לטעות בגינונים. עם כל הכבוד לספרים ולתיאטרון, הסביבה של המשולש שמרון, מולכו ונתניהו מחשיבה נאמנות אישית יותר מאשר ספרות יפה ותיאטרון טוב. אפילו יותר מדעות פוליטיות. שמרון חבר ליכוד מאז 1974, "מאז שהשתחררתי מהמילואים אחרי מלחמת יום כיפור", סיפר בעבר, ודיבר על תחושותיו הקשות אחרי המלחמה וההרגשה שחייבים לעשות משהו כדי להציל את המדינה. הוא אף היה סגן ראש מועצת מבשרת ציון מטעם הליכוד. שמרון היה ונשאר איש ימין. הוא סבור שפתרון שתי המדינות אולי רצוי אבל אינו מציאותי, ומאמין בניסיון לכונן הסדר אזורי ובעקבותיו ניהול מו"מ עם הפלסטינים.

מולכו מתוחכם ואנין מכדי לדבוק רשמית במפלגה מסוימת. אפילו חבריו הקרובים אינם יודעים אם הוא איש ימין או לא. "תמיד אמרתי לו שאין לו צבע וזהות פוליטיים", אומר עורך דין ירושלמי שהיה בעבר חברו הקרוב. "מאז שהוא עובד עם נתניהו הוא הפך לרפובליקני, לשמרן. לפני כן הוא לא היה כזה".

קשרים חשובים לא פחות מכישורים

הקִרבה לראש הממשלה הביאה ככל הנראה פריחה כלכלית. מולכו ושמרון הם אנשים אמידים. מולכו הגיע עם כסף מהבית, אבל גם הרוויח כסף רב מהמשרד ששיגשג תחתיו. לא אחת, כשהוא נשאל מדוע נתניהו בחר דווקא בו כדי להיות שליחו המדיני למרות חוסר ניסיונו בתחום, הוא משיב כי לקוחות משלמים לו סכומי עתק כדי לקבל ממנו עצות – מדוע שראש הממשלה לא יבקש את עצותיו. מולכו הוא גם קונסול כבוד של אוסטריה בישראל, ומחזיק וילה מפוארת בקיסריה. הוא חובב את מגרש הטניס. רעייתו שלומית היא פרצוף מוכר ומוזמן באירועים של האלפיון העליון.

גם שמרון מכיר את מנעמי החיים. בראיון ל'גלובס' לפני שבע שנים הצטלם על שפת הבריכה בווילה שלו בקיסריה, דיבר על אהבתו לגולף ("זה לא ספורט לעשירים בלבד… התמכרתי אליו והוא ממלא חלק ניכר מהחיים שלי"), ועל ההבנה שלו ביין ("אני חובב גדול של יין, אחרי 14 שנים שאני עוסק בנושא הזה אני מתיימר להגיד שאני טיפה מבין ביין"). היום כבר לא היה מצטלם, ולא מתראיין, כמובן.

ב־20 השנים האחרונות המשרד נסק. כשנתניהו נבחר לראש הממשלה היו במשרד שמרון־מולכו־פרסקי 14 עורכי דין. היום המספר קרוב ל־30. שלושת השותפים הבכירים הם מולכו, שמרון ואורן פרסקי. יש להם שלוחות בירושלים, תל אביב וחיפה. במשרד אומרים שזו צמיחה טבעית נטו. אחדים שם חושבים שכדאי להתמזג עם משרד גדול כדי להפוך לפירמת ענק, אחרים מעדיפים להישאר כפי שהם. לא ברור כמה משפחת נתניהו משלמת למשרד עבור שירותיו, אם בכלל. אבל הכסף מגיע ממקומות אחרים. גם חברים של שמרון או מולכו מעידים בפה מלא שלקוחות יוקרתיים ועתירי ממון צובאים על המשרד, מתוך ידיעה שהשניים מקורבים למלכות ויכולים להזיז הרים. מנגד, יטענו מקורבים, הקשר הקרוב עם נתניהו לא רק מסייע להם בעסקים – אלא לעתים מזיק להם. לא פעם הם נאלצים לדחות לקוחות טובים, רק בגלל החשש שיאשימו אותם בניצול הקרבה לנתניהו.

"אני בטוח שחלק מהעניין זה לא מעט קנאה, כי כשיש לך קליינט חשוב זה משפיע על העסקים. כולם יודעים שאתה מקושר ומגיעים אליך", אומר חבר קרוב של שמרון. "הרבה עורכי דין היו רוצים את רמת הקרבה הזאת ומקנאים מפני שאין להם קשרים כאלה".

בין לקוחותיהם של שמרון ומולכו בעבר ובהווה אפשר למצוא את המיליונר הצרפתי ארנו מימרן, שהיה בין עשירי העולם שמימנו למשפחת נתניהו אורח חיים נהנתני, ואף העיד בבית משפט בצרפת כי העניק לנתניהו סכום כסף נכבד. את המיליארדר רון לאודר, בעבר מקורבו של נתניהו, ייצג מולכו בין השאר כשזה התעניין ברכישת בית"ר ירושלים. עוד מיוצגים לדוגמה: המיליונר מורד זמיר, שסייע בעבר באיסוף כספים עבור נתניהו בארה"ב; רוברט רכניץ המקורב לנתניהו; האחים דיוויד וסיימון ראובן, שהתמודדו על רכישת בנק דיסקונט ורכשו נדל"ן בתל אביב; חברת גזפרום הרוסית (ממשלתית), שרוצה דריסת רגל מניבה בשוק האנרגיה הישראלי; את ממשלת ארה"ב בנושאי נדל"ן שונים; ואת משרד המשפטים האמריקאי זה עשרות שנים (מולכו מדיר עצמו מהייצוג בשל ניגוד עניינים).

למשרד גם לקוחות בתחום התקשורת. היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, התיר לשמרון להימנע מפרסום שמות לקוחותיו בתחום התקשורת, למרות שנתניהו הוא שר התקשורת. בין לקוחותיהם בתחום אפשר למצוא את ערוץ 9, ערוץ הקניות, ערוץ 24, מיזם הטלוויזיה של סלקום ואולפני הבירה JCS (בבעלות לאודר). המשרד מייצג את יצרנית החשמל הפרטית דוראד שבין בעלי מניותיה חברת קצא"א הממשלתית; חברה לפרויקטים סולריים הנעזרת בשמרון כדי להוזיל את מחיר הקרקע שעליה מוקם פרויקט כזה; חברת פצלי השמן שהתכוונה להפיק נפט בחבל עדולם. שמרון גם עובד עבור הליכוד שנים רבות.

שמרון היה יועץ משפטי של מועצת הצמחים בשכר של 18 אלף דולר בחודש. ב־2014 הורשע מנכ"ל המועצה, מיכאל אילון, במרמה ובהפרת אמונים. בבית המשפט נחשף שכרו של שמרון. הוא הגדיר את התשלומים שהוא מקבל ממועצת הצמחים כ"שכר בייביסיטר". "אני לא מתבייש בזה לשנייה אחת", אמר, "אני גם לא חושב שזה לא נכון, לא חושב שזה לא מוסרי, לא חושב שזה לא ראוי".

המשרד אף מעורב בנושאי נדל"ן, מה שלא הפריע לנתניהו להסתייע בשמרון בתכנון רפורמת הבנייה. שמרון טיפל בנושא הנדל"ן כחבר בצוות מאה הימים של נתניהו ב־2009. בין השאר מייצג שמרון את היזם אילן רג'ואן שרכש את בית פרומין, מקום משכן הכנסת בעבר, ב־10 מיליון שקל. על פי התכנית אפשר לבנות במקום רק שש קומות, ורג'ואן, שקיווה לבנות לפחות 16 קומות, דרש פיצוי. מנגד זעמו חברי כנסת על שהבניין עובר לידיים פרטיות ולא נשאר ברשות הכנסת. נתניהו כשר אוצר אישר את מתן הפיצוי כדי שבבית פרומין יוקם מוזיאון ולא מגדל מגורים. רג'ואן דרש 437 מיליון שקל, הוסכם לפצותו ב־45 מיליון שקל. רג'ואן, באמצעות שמרון, תובע בבית המשפט 150 מיליון שקל.

ידוע כי נתניהו התערב בעבר למען לקוחות של שמרון, כמו היזמים של מלון ארבע העונות במושבה הגרמנית בירושלים. התושבים התנגדו לתכנית. נתניהו שוחח, בין השאר, עם יו"ר השדולה למען ירושלים בכנסת ותקף את רשויות התכנון שעיכבו, לטענתו, את הבנייה. לשמרון קשרים משל עצמו בירושלים. הוא מקורב לראש העיר ניר ברקת, שאף הציע לו מקום ברשימתו. שמרון, שבנערותו חלם להיות ראש עיריית ירושלים, ויתר על ההצעה.

משפחה לפני הכל

הקשרים הם מנוע רב־עוצמה הן אצל מולכו והן אצל שמרון. שמרון הוא יו"ר בנייני האומה, מולכו יו"ר מוזיאון ישראל זה 14 שנים. כיו"ר המוזיאון התנגד למתן תואר עמית של כבוד לנשיא ראובן ריבלין, שנוא נפשו של נתניהו. אשתו, שלומית מולכו, אחותו של דוד שמרון, מוכרת מאוד בחברה הירושלמית. היא חברה בחבר הנאמנים של בצלאל, פעילה באגודת ידידי המוזיאון, ובעבר ניהלה את אגודת ידידי האוניברסיטה העברית. אודרי שמרון, אשתו של דוד, היא מנכ"ל נשות הדסה בארץ. יעקב מולכו, אחיו של יצחק, הוא אדריכל ירושלמי ידוע. הוא מתכנן כעת, בין השאר, את הקמפוס החדש של בצלאל בירושלים. נדב שמרון, הבן של, עובד בחברת אוויס בירושלים. יואב הורוביץ, ראש לשכת ראש הממשלה, היה מנכ"ל אוויס. אולי בשל ריבוי הקשרים שלהם, ובניגוד למקובל במשרדי עורכי דין גדולים אחרים, השותפים במולכו־שמרון לא בוחרים את השכירים שלהם על פי רמת קשריהם. פה ושם מגיע שכיר מקושר כמו איל זליכה, אחיו של ירון זליכה, שהיה אז החשב הכללי באוצר, או אסעד ג'ובראן, בנו של שופט העליון סלים ג'ובראן. גם שופט העליון המנוח מישאל חשין עבד במשרד לפני שנים רבות. אבל לשם מה הם זקוקים לקשרים של אחרים, כשיש להם קשרים משל עצמם. אנחנו באים ממשפחות ירושלמיות שורשיות, טבעי שאנחנו מקושרים, אמר שמרון לאחרונה לחבר קרוב.

את המשרד הקים ב־1954 ארווין שמרון, אביו של דוד, שהיה פרקליט המדינה השני. הוא פרש מהפרקליטות אחרי שהיה מעורב בתאונת דרכים קשה. שמרון ביקש שייעשה משפט צדק וחשש שבהיותו פרקליט המדינה בית המשפט ייטה לטובתו, מה שהקל על השופטים להחמיר בעונשו עם הקנס המקסימלי שהיה קבוע בחוק.

עד היום זוכרים משפטנים ותיקים בירושלים את שמרון האב כעורך דין בחסד וכאדם יוצא דופן. אינטלקטואל, ידען משפטי שנמלט מווינה בגיל 19 עם עליית הנאצים לשלטון, ובגיל 30 כבר התמנה לפרקליט המדינה. "עורך דין דומיננטי שגורם למקצוע להיראות קסום", תיאר שמרון את אביו בעבר. במשך ארבע שנים פעל המשרד מדירתו של שמרון בשכונת טלביה, בטרם עבר לקומה אחרת באותו בניין ואז למשרדים מרווחים יותר. לקוחות נהרו למשרד של פרקליט המדינה לשעבר ושל שותפו אריה נוביק, שעזב את המשרד אחרי 20 שנה ופתח משרד אחר. שמרון היה המומחה המשפטי הראשון בארץ לענייני אנרגיה וליווה את קידוחי הנפט. הוא גם ייצג את סוכני המוסד בפרשת אחמד בושיקי, המלצר שנרצח בטעות על ידי המוסד בלילהאמר שבנורווגיה ב־73'; את מיכאל צור, שכמנכ"ל החברה לישראל הורשע בקבלת שוחד; ואת יהושע בן ציון, מנהל בנק אמריקה, באחת מפרשות הגניבה המפורסמות של שנות ה־70. שמרון האב גם עמד בראש הוועדה שבדקה את קיום הפשע המאורגן בישראל. הוא חקר באירופה את העדים הנאצים במשפט אייכמן. גדעון האוזנר, אביה של עו"ד תמי רווה, היה התובע במשפט. משפחת רווה, תמי ובעלה יהודה, מיודדים עם שמרון ומולכו.

 

ייחוס ירושלמי כפול

שמרון האב מת ב־1978 מהתקף לב בגיל צעיר, 59. הבן, היום בן 65, סיפר בעבר שמותו הפתאומי שינה את מסלול חייו. "זה הכניס אותי למין סחרחורת כזו, רכבת הרים, שאני נמצא עליה עד היום". הוא המשיך את דרכו של אביו במשרד. שמרון גדל בטלביה, הוריו היו מיודדים עם הוריו של נתניהו. יש ביניהם גם קשרי משפחה: נתן מיליקובסקי, סבו של נתניהו, ושרה טייטל, סבתו של שמרון, היו אחים. הקשרים נשמרו גם כשמשפחת נתניהו היגרה לארה"ב. ארווין שמרון טיפל בענייניו המשפטיים של בנציון נתניהו. בנו, דוד, שמר על קשר עם ביבי. יוני נתניהו היה המדריך שלו בצופים.

שמרון למד בבית הספר בויאר בירושלים. בכיתתו למדו גם עו"ד טליה ששון מהקרן החדשה לישראל, ושמואל סיסו שהיה ראש עיריית קריית ים. בצבא שירת בשריון, נפצע מרסיס בעינו השמאלית בחזית הדרום במלחמת יום הכיפורים, והותקנה לו עין מזכוכית. אחרי השירות למד משפטים באוניברסיטה העברית, והתמחה בפרקליטות המדינה ובמשרדו של עורך הדין הירושלמי דן אבי־יצחק. כשהלך אביו לעולמו עזב שמרון את הפרקליטות ועבר למשרד המשפחתי, שם מצא את יצחק מולכו שכבר היה שותף במשרד. היה ברור שמולכו, המבוגר משמרון בשש שנים, ייקח על עצמו את הובלת המשרד. מאז, מולכו הוא השותף המנהל. הקשרים ביניהם עמוקים, שמרון מתייחס למולכו כאל אח בכור. לאחרונה תוהה שמרון לא אחת מה היה אומר אביו על הסערות שאליהן נקלע בנו. המסקנה שלו ברורה: אם היה חי, הוא היה בטוח שהמנוולים נטפלו אליי, אמר שמרון לאחרונה לחבר.

מולכו, 71, הביא ייחוס משל עצמו. סבו, יצחק רפאל מולכו, שוחט ועיתונאי, הגיע לירושלים מסלוניקי ב־1919. שנתיים אחר כך נישא לשמחה כהן, בתו של יצחק יהודה כהן, סוחר מקומי עשיר שהיה מעורב בהקמת מפעלי ים המלח ומפעל החשמל בנהריים. מולכו וכהן קנו מגרשים גדולים בשכונת רחביה, חלקם עדיין בבעלות המשפחה. מולכו גם היה הסוכן הבלעדי בארץ של חברת MGM והפיץ את סרטיה. אביו של יצחק, רפי, היה המשנה למנכ"ל בנק דיסקונט, מקורב ללוי אשכול ולפנחס ספיר, מפקח על מטבע החוץ בהתנדבות, ואף ניהל מטעם המדינה במשך זמן־מה את בנק פויכטוונגר אחרי שקרס. את שנותיו כפנסיונר בילה בביתו המרווח בירושלים ובווילה המשפחתית בקיסריה. הוא מת לפני כשנתיים בגיל 93.

מולכו גדל ברחביה, למד בתיכון שעל יד האוניברסיטה, היה שחקן טניס להוט ואף זכה בתואר אלוף ירושלים לנוער. כבר בגיל 15 הפך לבן זוגה של שלומית שמרון. עם סיום שירותו הצבאי למד משפטים באוניברסיטה העברית, התמחה במשרדו של שמרון, עבד זמן־מה במשרד עורכי דין בניו יורק וחזר למשרד בירושלים. בעלה של בתו של הבוס, פילס את דרכו כשכיר פשוט לפני שהתמנה לשותף.

 

שר החוץ החשאי

"לשמרון ולמולכו הייתה נקודת התחלה מדהימה", אומר עורך דין ירושלמי המכיר אותם היטב. "היה שם שילוב של האליטה המשפטית ושל ממון רב, המקפצה הטובה ביותר לחיים. ואכן הם מעולם לא סבלו ממחסור, אבל גם לא גילו לדעתי הצטיינות יתר משפטית". מרבים ממכריהם בקהיליית עורכי הדין הוותיקים תשמעו דברים דומים. השותף אורן פרסקי נחשב לכוח משפטי, שמרון ומולכו עובדים מאחורי הקלעים. שמרון מופיע לעתים בבתי משפט, מולכו לעתים רחוקות. אחד התיקים הידועים שלו בעבר היה ייצוגו של אלישע קימרון שפיענח אחת מהמגילות הגנוזות, תבע שלושה מומחי ארכיאולוגיה אמריקאים על הפרת זכויות יוצרים וזכה. בדרך כלל הוא עוסק בטוויית עסקאות ובפירוקים של חברות.

עורך דין תל אביבי ידוע שהופיע מול מולכו בדיונים בבית המשפט אומר ש"הכוח שלו איננו בבית המשפט, אלא דווקא מחוצה לו". אחרים מציינים את העובדה שלמרות הוותק של המשרד, הקשרים והייחוס, לא גדלו בו עורכי דין מיתולוגיים. אולי זו צרות עין, אך קשה למצוא סופרלטיבים רבים מדי בקרב הקולגות. עורכי דין שמוכנים לפרגן אומרים ש"המסמכים היוצאים ממשרדיהם מפגינים רמה משפטית נאותה ולמעלה מזה". שמרון מכיר את הטענות. לא אחת הוא אומר לחברים שהוא לא מסתכל מלמטה על אף עורך דין, ומתגאה בסטטיסטיקה טובה של ניצחונות והפסדים.

הצד המשפטי בהקשרו של נתניהו, בכל מקרה, שמור לשמרון. למולכו יועד תפקיד אחר. זמן קצר אחרי שנבחר נתניהו לראש הממשלה ב־1996 הצטרף מולכו ליועצו המדיני של נתניהו דורי גולד, לפגישתו הראשונה עם יאסר ערפאת. מעטים הכירו את עורך הדין הירושלמי, שמקפיד, כאמור, על חשאיות. עיתונאים, פוליטיקאים ומשפטנים תהו מה לו ולמו"מ מדיני מורכב הדורש ידע וניסיון מיוחדים. מקורבי נתניהו אמרו ש"האיש בקי בגינוני המו"מ כפי שהוא בקי באורחות המו"מ המזרחי, כך שפשוט היה חבל לנתניהו שלא לחזק באמצעותו את גולד". מאז חיזק מולכו את כל מי שהיה מעורב במגעים הללו. אהוד ברק, ציפי לבני, דני נוה. עם סאיב עריקאת, דניס רוס, מרטין אינדיק, ג'ון קרי ואחרים. העסקתו לוותה בסעיף מיוחד בהסכם הקואליציוני בין נתניהו לשר החוץ שלו, דוד לוי, לפיו "מולכו ישמש שליחו המיוחד לראש הרשות הפלסטינית וידווח לראש הממשלה ולשר החוץ קודם ליציאתו ולאחריה בסמוך לקיום הפגישה". לא פעם לאחר מכן נתגלעו חילוקי דעות בין מולכו לבין סביבת נתניהו. הסביבה הזו התחלפה עשרות פעמים, מולכו נשאר.

גם ללא מעמד ממשלתי היה מולכו מעורב בכל פרטי המו"מ, לאורך השנים. כולם ידעו שאם רוצים לסגור משהו, מולכו חייב להיות בתמונה. הישראלים, האמריקאים והפלסטינים כאחד הבינו שמולכו הוא איש אמונו המוחלט של ראש הממשלה וכי מילה שלו היא מילה של נתניהו. הפלסטינים, המכנים אותו "מולצ'ו", אומרים שהשאלה אם הוא מתאים לתפקיד כלל אינה רלוונטית, "כי הוא איש סודו של נתניהו", אומר ל'ליברל' גורם פלסטיני בכיר. מולכו הוא האדם היחיד שביבי בוטח בו באופן מוחלט, כתב דניס רוס בספרו 'The Missing Peace', "וכנראה האדם היחיד בסביבה של ביבי שיכול לומר לו את מה שהוא לא רוצה לשמוע". עד כדי כך מעמדו היה חזק, שכאשר נחשפו חילוקי דעות בינו לבין ציפי לבני, סנטו בליכוד בשרה הממונה על המו"מ ללכת הביתה כדי שמולכו יוכל לתפקד ללא הפרעה.

יש הסבורים שמולכו עשה את מלאכתו באלגנטיות ובדיפלומטיות רבה, תוך הצגת כישורי מו"מ מרשימים, ירידה לפרטים הקטנים ויכולת לומר דברים נוקשים בחיוך נעים. גורם פוליטי בכיר לשעבר, שמכיר את מולכו היטב, אומר שהוא אדם מוכשר, רציני וראוי. "ב־20 השנים האחרונות ראש הממשלה הוא זה שמנהל את המערכות הרגישות ביותר. חלק מהנושאים מתנהלים על ידי ראש הממשלה באופן בלעדי ולא בעבודת מטה, ואם הוא מרגיש בנוח עם שליח מסוים – זכותו לעבוד איתו. מבחינה פרוצדורלית הבעיה איננה באיכות של האנשים, אלא באיכות של ההסדרים איתם. מבחינת ניהול המו"מ הבעיה איננה במולכו, אלא במדיניות של ראש הממשלה שמולכו מייצג. אם אומרים לו לגרור את המו"מ, הוא עושה את זה".

 

השגריר יתכבד להסתגל למצב

בסביבתו של ראש הממשלה היו מי שלא אהבו את העובדה שמולכו מדלג מעל ראשי המומחים במשרד החוץ, במועצה לביטחון לאומי, במוסד ובשב"כ. יש מי שאומרים שהוצאות העסקתו היו גבוהות לעומת התמורה שהתקבלה. מולכו אינו מקבל שכר, אבל חשבון ההוצאות שלו היה לצנינים בעיני בכירים במערכת הביטחונית. "תפקידים שהיו צריכים לעשות גורמים מקצועיים, הועברו לבן משפחה", אומר בכיר לשעבר בלשכת נתניהו. "זו הפרטה של מדיניות החוץ בתחום הרגיש ביותר של המדינה, וזה קורה כבר שנים. שרים, פקידים ועוזרים באים והולכים, יש תחלופה וניידות, ומולכו נשאר, תמיד שם, עם קביעות, אדם נצחי. זה מנוגד לכל עיקרון ממלכתי".

מעבר לעקרונות, אומר אותו אדם, "מולכו אינו איש מקצוע בתחום, הוא לא מומחה לערבים. לא אחת איש המוסד שהשתתף בפגישות הציג עמדה מנומקת ומלאת עובדות והיה הרבה יותר מרשים, לדעת אחדים מהמשתתפים בפגישה, מאשר מולכו שעשה את זה בצורה חלקית, במהלך עבודתו במשרד עורכי הדין שלו. במוסד יש אנשים שזה כל עיסוקם, הם שולטים בחומר, יודעים לעבוד בחשאיות, היו מאחורי הקלעים של הסכמי השלום, ובכל זאת מולכו היה האחראי, גם בערוץ הרשמי וגם בחשאי". היו גם מי שסברו כי המנגנון שבו דיווח מולכו ישירות לראש הממשלה בלי לעדכן את בכירי הלשכה, היה לקוי. עוזי ארד, שהיה היועץ המדיני של ראש הממשלה, אף התעמת עם מולכו על הרקע הזה ותבע ממנו להעביר דיווח חשוף ומסודר. גם מאיר דגן, כשהיה ראש המוסד, לא אהב את ההתנהלות.

עם השנים הלך וגדל מגוון השליחויות של מולכו, והוא מעורב כמעט בכל מהלך מדיני. "מולכו הוא האיש של ביבי בדברים הכי סודיים, גם אלה שאסור לחשוף", אומר הבכיר הפוליטי לשעבר. רשימת הפגישות שלו בשנים האחרונות ארוכה. הוא נפגש עם האמריקאים בשלל נושאים, בין השאר בענייני הסיוע הביטחוני. הוא גם הגיע לפגישה עם מזכ"ל האו"ם בעקבות פרשת המרמרה, למורת רוחם של בכירים בלשכת נתניהו.

מולכו נפגש גם עם הטורקים במסגרת המאמצים ליישר את ההדורים אחרי המרמרה. הוא השתתף בשיחות מדיניות עם שר החוץ הגרמני פרנק־ואלטר שטיינמאייר, נפגש עם וויליאם הייג, שר החוץ הבריטי. יחד עם אהוד ברק פגש את חוסני מובארק שהיה נשיא מצרים, והוסיף להיפגש עם המצרים בנושאים שונים גם אחרי הדחת מובארק. הוא נפגש עם השליח לקידום היוזמה הצרפתית, פייר וימון. ב'צוק איתן' ישב באחדות מישיבות הקבינט והשתתף במצרים בשיחות עם החמאס. על הרקע הזה התגלעו חילוקי דעות בינו לבין נתניהו. מולכו סבר כי נתניהו מרחיק לכת בוויתורים לחמאס ואף סירב להשתתף באחת הפגישות. עם ציפי לבני התעמת בנושאים עקרוניים ופרטניים. לבני חתרה להסכם קבע, מולכו האמין בחתימה על הסכם עקרונות. הם היו חלוקים לגבי גודל השטח בירושלים שאליו תותר כניסה של ישראלים ופלסטינים. מולכו דרש שהשטח יהיה מצומצם, לבני תמכה בגבולות רחבים יותר. "בכל מקרה", אומר אדם המכיר את הנפשות הפועלות, "מולכו נמצא שם כדי להגן על עמדת ראש הממשלה ולא לאפשר לאיש לחרוג ממנה, וזה מה שהוא עשה".

בפגישותיו של מולכו בארה"ב, הדלתות למחלקת המדינה ולבית הלבן היו פתוחות בפניו. כשמייקל אורן היה שגריר ישראל בוושינגטון, הוא ראה לא פעם איך מולכו מגיע לבירה האמריקאית בלי לדווח לו על הביקור. אורן הרגיש שתדמיתו נשחקת. לא אחת סיפרו לו אנשי ממשל אמריקאי, אחרי פגישותיהם עם מולכו, מה עמדת ראש הממשלה בנושאים מסוימים. אורן התקשר לנתניהו כדי לבקש ממנו לרסן את שליחו המיוחד. לפני השיחה אמר אורן למכרים שהבעיה תיפתר במהירות, נתניהו בוודאי יבין על מה אני מדבר. לתדהמתו, נתניהו הסביר לו שמולכו הוא האיש שלו, ואם הוא רוצה לשלוח אותו לארה"ב הוא רשאי לעשות זאת. זאת הייתה הפעם האחרונה שאורן אמר מילה בנושא. השגריר שמונה אחריו, מקורבו של נתניהו רון דרמר, קיבל את מולכו כעובדה מוגמרת בטבעיות רבה יותר.

 

המוציא והמביא של ענייני נתניהו

בעוד מולכו הסתובב ברחבי העולם, שמרון ישב בירושלים וטיפל בנושאים המשפטיים של נתניהו ומשפחתו. נתניהו לא זז בלי שמרון, אומר עורך דין המכיר את ראש הממשלה. ב־76' הוקם 'מכון יונתן לחקר הטרור' במשרד של מולכו ושמרון. שמרון ליווה את נתניהו מיום שחזר לארץ, הן כעורך דין והן כחבר בצוללת הפוליטית שלו, יחד עם איל ארד, אודליה כרמון ואחרים. הם טיפלו בענייני הנדל"ן של נתניהו; וכשנישא לשרה נתניהו, טיפלו גם בענייניה. שמרון בדרך כלל בחזית, מטפל בעניינים המשפטיים מחוללי הסערה. הוא היה שם כשבעלה לשעבר של שרה נתניהו, דורון נויברגר, רצה לפרסם ספר על חייהם המשותפים. שמרון דאג לכך שהספר לא יפורסם. הוא סייע לשרה נתניהו, משפטית, במשברים עם אנשי המשק השונים.

שמרון התלונן במשטרה על "חבורת הפושעים שסחטה את נתניהו", לדבריו, בפרשת הקלטת הלוהטת ב־1993, בחסות הפריימריז לראשות הליכוד. הוא גם זה שטיפל בנושאים משפטיים הקשורים לתרומות מחוץ לארץ. רובן המכריע של התרומות לנתניהו הן במטבע זר. הוא היה עורך הדין של עידו נתניהו, האח, שמכר חצי מבית הוריהם בשכונת קטמון בירושלים למיליונר האמריקאי ספנסר פרטרידג', המקורב לנתניהו. הוא היה עורך הדין שניצב בחזית המשפטית והציבורית בפרשת אבנר עמדי בקדנציה הראשונה של נתניהו, לצידו של יעקב וינרוט. הוא ביקש ממבקר המדינה שלא יפרסם את הדו"ח על מעונות ראש הממשלה ב־2015, בטרם יערוך דו"חות דומים על נשיאים וראשי ממשלה נוספים. הוא גם היה שותף למשאים ומתנים הקואליציוניים.

לא אחת הופיע שמרון בטלוויזיה כדי להגן על ראש הממשלה ועל רעייתו. בעבר אף הרחיק לכת כשכינה את אבנר עמדי "שקרן" בראיון טלוויזיוני. העימות שלו עם רביב דרוקר סביב פרסום טיוטת דו"ח מבקר המדינה בפרשת ביביטורס היה נראה קומי, אם לא היה עצוב. לעתים כתב מכתבים לעיתונים כשהוא מקפיד לחתום בתואר "עורך דינם האזרחי של שרה ובנימין נתניהו". פה ושם גם כתב טורים, כמו במקרה של המתנות בקדנציה הראשונה של נתניהו שנלקחו, על פי החשד, לרשות הזוג נתניהו. התיק נסגר אחרי מאמצים רבים מצידו של שמרון ("משטרה אמיצה הייתה צריכה לסגור את התיק"), למרות סברת המשטרה ופרקליטת המדינה כי צריך להגיש כתב אישום. שמרון, כאמור, ייעץ לנתניהו להקליט את נוני מוזס. הוא המליץ על יוסף שפירא לתפקיד מבקר המדינה. לא תמיד החגיגה שמחה. שמרון נחקר, אם כי לא באזהרה, בפרשת בר־און-חברון וזכה למטח של ביקורות בעקבות הופעותיו הפומביות השונות. כמו למשל זו שהטיחה האשמות במני נפתלי, והפכה לפארסה בדיעבד, כשבית המשפט אישרר את דברי נפתלי.

רק עורכי דין ספורים במשרד מסייעים לשמרון בטיפול בענייני משפחת נתניהו. הבולט בהם הוא מיכאל ראבילו. לשרה נתניהו יש אמון מלא בראבילו, בן לשושלת משפטית ידועה בירושלים, שמלבד ידע משפטי רב ניחן גם בסבלנות רבה. כך הוא טיפל בתביעה של שכנה של בני הזוג נתניהו, שטענה כי דליפת מים מדירתם אל ביתה גרמה לה לנזקים. הוא הגיש כמה תביעות דיבה נגד עיתונאים בשם השניים. ראבילו מייצג את שמרון עצמו, בתביעת הדיבה שהגיש מני נפתלי נגד כמה מעובדיו של נתניהו, ושמרון ביניהם. הוא טיפל בפרשת ליליאן פרץ, עוזרת הבית לשעבר שתבעה את שרה נתניהו. לעתים רחוקות הוא גם מופיע בתקשורת כדי להגן על ראש הממשלה ("מנסים כל הזמן שתהיה חקירה נגד משפחת נתניהו באוויר"). לפני כשנה עלה שמו של ראבילו כמועמד לתפקיד מזכיר הממשלה.

 


סוף דבר

יכול להיות ששאלת עתידו של המשרד תעלה מוקדם מהצפוי (ר' מסגרת). מכריהם של מולכו ושמרון תוהים מה יעלה בגורלם המקצועי אם וכאשר יירד נתניהו מהבמה הפוליטית. הם מציגים שוב ושוב את הצמיחה, הקשורה בחלקה הגדול, אם לא ברובה, ללקוחות שצריכים קרבה למוסדות השלטון השונים. חלקם בטוחים שהמשרד ייחלש, ומזכירים את עו"ד אבי פילוסוף שהיה נשוי לדליה רבין. כשיצחק רבין היה ראש ממשלה, משרדו של פילוסוף פרח; לפני כשנה המשרד התפרק. אחרים בטוחים שאם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה, ישכילו השניים להתרחק מהזיהוי עם נתניהו ולהוסיף לעבוד כאילו מעולם לא שמעו את שמו של ראש הממשלה.

אחרים משוכנעים שמולכו ושמרון יוסיפו לשגשג בעזרת הדור החדש שמתחמם על הקווים. יאיר נתניהו, שרבים מדברים בו כנבחר המשפחה להיות יורשו של אביו, ומנגד עו"ד שאול שמרון, שיירש את אביו שלו וימשיך את הקו שבו התחיל סבו. ארווין שמרון היה עורך הדין של בנציון נתניהו, שאול שמרון אולי יהיה עורך הדין של יאיר נתניהו, אומרים מקורבים. משפחת נתניהו, כך אותם מקורבים, תהיה קשורה לעד במשפחת שמרון.

 

רוצים לקבל את המגזין בכל חודש עד הבית? עכשיו במבצע למנויים חדשים - גיליון ראשון במתנה. השאירו פרטים ונחזור אליכם:

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook