fbpx

שי גולדן: האפליקציה שמחברת אותנו מחדש לאבותינו השימפנזים

0

תכלית בריאתה של האפליקציה הלוהטת של חודש יוני – "יו!" (YO) שמה (ישראלית, כמובן) – היא עצלות גרידא. אין כל פסול בעצלות. עצלות היא תכונה אנושית מקובלת למדי, בוודאי בחלק זה של אגן הים התיכון. מדינות דוגמת איטליה, יוון ולבטח ישראל הפכו את העצלות לערך, מקודש כמעט, אשר מתחלף מושגים דוגמת "איכות חיים", "חירות" ו"רצון חופשי". העבודה היא כפייה, התעסוקה היא נטל והפעולות הבסיסיות ביותר טומנות בחובן מאמץ שהטכנולוגיה מסוגלת לייתר – ַ בתואנה של יעילות. רוצה לומר: יעילות = עצלות. יו! ודייק: אור ארבל ומשה חוגג, ממייסדי "מובלי", התכוונו בסך הכול לקצר את זמן התגובה של מזכירתו של חוגג. כפתור הקריאה במערכת הטלפון הפנימית לא היה אפקטיבי מספיק; גם איתות בוואטסאפ התברר כמסורבל עבור השניים. ישב ארבל וכתב במשך שמונה שעות את האפליקציה. אתה לוחץ על האפליקציה – והמשתמש בקצה השני של האפליקציה מקבל התראה קופצנית ורעשנית במקצת, בצליל מתכתי, שכוללת רק את המילה "יו!".המזכירה תדע מעכשיו בכל פעם שהמסך שלה יטרטר "יו!", שהבוס שלה זקוק לה וכי הוא קצר מנוחה, ובעיקר – שבע ממילים.
האפליקציה הזאת, המבוססת על איתות סמנטי בסיסי, פרימיטיבי, הפכה לוויראלית בדרך בה הבלים הופכים לנחלת הכלל בעת הזו. אבל היא אווילית פחות מכפי שהיא נדמית במבט ראשון, גם אם פחות שימושית מהמתכוון. "יו!" – קריאה שנהוגה בשפת הרחוב כברכת שלום המקפלת לתוכה גם את "מה העניינים?" וגם את "מה המצב, אחי?" וגם את "הנני כאן ואני חי ובועט",
גווניה ורבדיה וניסיונותיה להעביר מסר מאדם לזולתו. המהפכה המטופשת והמרגשת שמציעה "יו!" היא מהפכת דילול השפה ַ מתפרקת בעידן הזה לטקסט נעדר כל קונטקסט, למסמן נעדר מסומן, שבאופן פילוסופי כמעט מתחלף את הלשון כולה, על שלל וצמצומה לכדי מילה אחת, באורך הברה אחת, אשר מקפלת לתוכה עולם ומלואו.

רוצים לקרוא את טורו המלא של שי גולדן? הירשמו לקבלת גליון מתנה

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook