fbpx

משפיעים 2017 > פוליטיקה > משה כחלון [שלום ירושלמי]

0

איך שלא מסובבים את השנה של שר האוצר משה כחלון, ברור לכולם שהיא התנהלה בצל החשש מבחירות מוקדמות. כחלון יודע היטב כי בנימין נתניהו שקל לפזר את הממשלה על רקע משבר תאגיד השידור במרץ האחרון, ללכת לבחירות, לגמד את דמותו של שר האוצר בקמפיין, להציג אותו כחדל אישים שלא מסוגל להזיז החלטה ועל הדרך לחסל את מפלגתו, כולנו, ולהעביר את רוב בוחריה לליכוד.

המהלך של נתניהו לא צלח. ראש הממשלה בדק את השטח והבין שהתוכנית הזו קשה לביצוע, וכי היא טומנת בחובה יותר מדי סכנות. אבל את הטראומה של כחלון קשה היה להסתיר. בתחילת אפריל 2017, אחרי שכחלון התקפל והסכים לפיצול התאגיד, הופיעו ראש הממשלה ושר האוצר יחד על במה אחת בעיר בית שמש. כחלון הזועם ישב ליד נתניהו, אבל לא הביט לעברו ולא החליף עמו מילה. בנאום שנשא אז אמר כחלון: "כולם יודעים איך הם נכנסים לבחירות, אבל אף אחד לא יודע איך הוא יוצא מבחירות. אני מגלה אחריות, ומשלם עליה מחיר".

מאז משבר התאגיד עושה כחלון הכל כדי לצאת טוב מבחירות אפשריות, ומתנהג כאילו הן עלולות להתרגש עלינו בכל רגע. בתחילת הקיץ יצא למסע בחירות הלכה למעשה, למרות שאין כאלו באופק. כחלון הציב שלטי ענק על בניינים, על גשרים ולצידי הדרכים תחת הסיסמה "נטו בשבילך". המהלך נועד לקבע את הדמות של כחלון כמי שרוצה להיטיב עם הציבור באופן נקי וחף מאינטרסים, בעיקר אחרי שהעביר את ההחלטה להגדיל את נקודות הזיכוי לילדים עד גיל שש. תרגיל הפרסום הזה נראה כמו הברקה של כחלון, אבל היו גם מי שקישרו את זה לכישלון היחסי בהתמודדות עם הורדת מחירי הדיור והמחיה, ובמאבק מול נתניהו על התאגיד.

ובכל זאת, קשה לומר על כחלון שהוא לא שר אוצר חזק ומשפיע. נכון שדגלו בתחום הדיור הוא עדיין 'מחיר למשתכן' ולא מהפכה כוללת שירידת מחירים משמעותית בצידה. ושחוק מיסוי דירה שלישית היה פיאסקו ציבורי־חקיקתי. גם המחויבות שלו לשלטון החוק ולהגנה על בית המשפט העליון התערערה, בצל מהלכים כמו חקיקת חוק ההסדרה. לפי שעה כחלון לא מוותר, הוא בעיצומו של מאבק סיזיפי במחירי הדיור, ואלפי זוגות צעירים מוכנים לתת אמון ב'מחיר למשתכן'. יש לו גם יוזמות כלכליות נוספות, שההצלחות שלהן טרם נבחנו.

בתחילת 2017 התפטר כחלון מן הכנסת, כדי לפנות מקום לאכרם חסון, איש העדה הדרוזית, מהלך פוליטי ובזבזני כמו החוק הנורווגי כולו. זה לא מפתיע. כחלון הוא אחד הפוליטיקאים הטובים בשטח, שיודע לקרוא מפה ולגייס תמיכה. המקורבים מכנים אותו "קוקה קולה", על שום יכולתו להתחבב על ציבורים רחבים. גם אם הסקרים מעידים על ירידה בכוח מפלגת כולנו, כחלון עדיין נחשב נכס אלקטורלי ורבים רוצים לרוץ איתו בגוש אחד. נכון לעכשיו כחלון לא חוזר לליכוד, כפי שהעריכו רבים בשנה הקודמת. ובחירתו של אבי גבאי בעבודה דחפה אותו יותר לכיוון נתניהו מאשר קודם, אבל האחרון זקוק לו כמעט בכל חישוב אלקטורלי, וכחלון מתכוון לנצל זאת היטב, עד תום.

רשימת המשפיעים מתפרסמת במלואה בגרסה המודפסת של המגזין 'ליברל'. לפרטים על מבצע מנויים חדש ואטרקטיבי לחצו כאן

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook