fbpx

משפיעים 2016 | משפט | רומן זדורוב

0

באופן לא מחמיא, הדמות שאולי הכי השפיעה על מערכת המשפט בשנה החולפת איננה בעלת הכשרה משפטית והיא נטולת הישגים משפטיים. המערכת, במיוחד הפרקליטות, ספגה כבכל שנה כמה מכות תדמיתיות כואבות; אך מכולן נצרבה בתודעה דחיית ערעורו של רומן זדורוב, שהורשע ברצח תאיר ראדה. וזאת למרות שמדובר בהישג לפרקליטות המדינה.

נדמה שחוץ מרצח רבין, לא היה כאן אירוע פלילי שגרר כל כך הרבה קונספירציות והקים מחנות יריבים כה מעורבים רגשית. עצומות ועמודי פייסבוק שנפתחו בנושא מעידים על אלפים רבים שבטוחים שזדורוב חף מפשע.  מספיק שנזכיר את תחקירי הטלוויזיה מעוררי השאלות לאורך השנים – כמו הסרט שהוקרן בערוץ 10 "רק תאיר יודעת"; התחקיר ב'מבט שני'; ושיא השיאים, בסדרה "צל של אמת" ששודרה השנה בערוץ 8 ב־HOT. הסערה שעוררה הסדרה והספקות המחודשים שניטעו בלב ציבור הולך וגדל היו כל כך עוצמתיים, עד שראשי מערכת המשפט נדרשו להם בנאומים פומביים.

רבים ניסו להפריך את טענות הסדרה ואת טענותיו של זדורוב. הפרקליטים הציבוריים זכו לגיבוי מעיתונאים וממשפטנים מוערכים; אבל הסקירה המלאה והאמיתית של החקירות, העדויות והשאלות סביב הפרשה מצויה במאות עמודי הכרעות הדין שניתנו בתיק במהלך השנים. קשה למצוא אדם מהשורה שיישב לקרוא מאות עמודים עמוסי שפה משפטית. רובנו נעדיף לצפות בעוד קטע קונטרוורסלי ביוטיוב. ולסימני השאלה בפרשה נוספה העובדה שגם בני משפחתה של תאיר ראדה ז"ל אינם בטוחים באשמתו של זדורוב, למרות שבאופן טבעי בדרך כלל בני המשפחות מאמצים את גרסת התביעה ונעזרים בסגירת המעגל המשפטי בהליך ההתמודדות.

פרשת זדורוב היא לא הפרשה היחידה שמעוררת ספקות בציבור ומערערת את האמינות של מערכת המשפט, אבל היא הייתה אבן דרך ביחסים הבעייתיים בינה לבין הציבור, ראה מקרים כמו ההתנגדות התמוהה של פרקליטות המדינה למינוי של הפתולוגית הד"ר מיה פורמן־רזניק במכון לרפואה משפטית, לאחר שהגיעה למסקנה שונה מהמסקנה שהציגה הפרקליטות בנוגע ללהב הסכין שבו נרצחה ראדה; וצקצק בתימהון. יחד עם התחקיר ששודר בעובדה, שהציג קשרי עבודה מעוררי תמיהות בין המכון לבין הפרקליטים, חטפה הפרקליטות – שעל גבה נישאת מערכת המשפט – מכה תדמיתית קשה.

עד כדי כך הקארמה של המערכת בכל הנוגע לזדורוב שלילית, שאפילו בדחיית הערעור התרשלו וסיפקו לו תרגום מטעה, שגרם לו להבין שהסיוט מאחוריו וכי הוא מזוכה, עד שלאחר דקות ארוכות הובהרה לו התמונה.

המקרה הזה אינו הרצח המסעיר הראשון בתולדות המדינה, אבל דווקא הוא הפך לפרי הבשל ביותר לעיסוק ציבורי בתחום; ולבעל הפוטנציאל הקונספירטיבי העשיר ביותר. העשייה הטלוויזיונית סביבו אפשרה לציבור להרגיש שותף רגשית, גם מבלי שיבין דבר במשפט הפלילי ומבלי שירגיש צורך להתעמק בעובדות. במובן הזה מערכת המשפט היא קורבנו של רומן זדורוב. היא מתנהלת במושגים מיושנים ומוקפדים, שאינם מתאימים למציאות התודעתית והתקשורתית של היום. היבט שהיא חייבת להשכיל להתמודד איתו, ושאם לא תעשה זאת, תיתקל בעוד הרבה זדורובים בעתיד שיערערו את מעמדה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook