fbpx

משפיעים 2015 | משפט | מרים נאור

0

רשמית קיבלה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור את המושכות מקודמה בתפקיד, אשר גרוניס, בינואר השנה. ואולם למעשה, יש שזיהו אותה כמנהיגת שופטי העליון עוד בתוך כהונתו של הנשיא הקודם. בפסק הדין שהדיח מכהונתם שלושה ראשי ערים שהוגשו נגדם כתבי אישום, זמן קצר לפני הבחירות לרשויות המקומיות ב־2013; ובפסק הדין שביטל בפעם השנייה את התיקון לחוק ההסתננות ב־2014, הותירה נאור את גרוניס בבדידותו הזוהרת בדעת מיעוט, תוך שהיא מצליחה לסחוף אחריה את יתר שופטי ההרכב. המהלכים הללו הפכו אותה דה־פקטו למובילת העליון עוד לפני טקס ההכתרה הרשמי בבית הנשיא.

כתבות הפרופיל, שליוו את השבעתה לנשיאה, לא פספסו את העובדה שנאור נשואה למי ששימש כמזכיר הממשלה בתקופת כהונתו של מנחם בגין; מה שאמור לתת לשחקנים בזירה הפוליטית מושג כלשהו על הערש האידיאולוגי שממנו הגיחה אל קריירת שיפוט מצליחה. אולי זו הסיבה שגם נאור, כמו גרוניס לפניה, נאלצה לבצע תרגיל מנהיגות לפוליטיקאים מימין, והורתה ללא היסוס על הריסת "בתי דריינוף" בבית־אל, תוך עמידה על חובתה של המדינה לקיים את פסקי הדין של בית המשפט העליון, ללא הרהור או סייג.

כל נשיא של בית המשפט העליון נמצא אוטומטית בעמדת השפעה מרכזית, הן על תפקודה של המערכת המשפטית הן על הציבוריות הישראלית בכללה. אבל השאלה באיזו סיטואציה מתיישבים מול ההגה, משחקת גם תפקיד. לדורית ביניש היה קשה להבריק בתפקיד, כמי שנכנסה לנעליו של אהרן ברק; וכמי שנאלצה להתמודד בין היתר עם שר משפטים שאינו מאוהדיה המובהקים בלשון המעטה, בדמות פרופ' דניאל פרידמן. לנאור, שבאה אחרי נשיאותו האפורה של גרוניס, קל מעט יותר.

כל זה כמובן אינו מבטיח שום דבר בחזית מול שרת המשפטים איילת שקד. בהקשר הזה, נאור פעלה באופן מבריק, כשהעניקה חיבוק פומבי חם לשקד מרגע מינויה לשרה. העסקה הזו טובה לכל הצדדים – שקד זקוקה ללגיטימציה מצד בכירי הגווארדיה השמרנית המתייחסים אליה בחשדנות; ואילו נאור יכולה להסתייע ברצונה הטוב של שרת המשפטים. בין היתר, בשיתוף פעולה ביניהן ביחס לרפורמות במערכת בתי המשפט, ולתיאום בעבודת הוועדה לבחירת שופטים. העתיד הקרוב יגלה אם הגילויים על אודות ועדת־משנה של שופטים, וקורס ההכנה למועמדים לשפיטה, המהווים מסננות לא־פורמליות לבחירת שופטים, יתקעו טריז ביניהן. העימות היחיד שנרשם בין השתיים היה סביב הפוסט שפרסמה שקד לקראת מתן פסק הדין בסיבוב השלישי של חוק ההסתננות, לפני כחודש. נאור לא אהבה את האיום המרומז של שקד על העליון, אך לא נתנה למורת רוחה מהתנהלות השרה (וגם לא להתלהמות הציבורית שאפפה את התקופה, כמ סרטון שצץ ברשת ובו היא מופיעה במדים נאציים), להפריע לשגרת פגישות העבודה בין השתיים.

אשר לאג'נדה שיפוטית, נאור סומנה כל ימיה על כס השיפוט כשופטת שמרנית. אלא שביחס לנשיא, שאת מקומו תפסה, היא בעלת גישה אקטיביסטית בהרבה, ורואה באופן מורכב יותר את תפקידו של בית המשפט, בחברה משוסעת שזכויות האדם בה אינן מובטחות, ושהמערכת הפוליטית בה איננה מספקת יציבות לכללים. קשה לומר על נאור שהיא ממשיכת דרכו של אהרן ברק. כמי שגדלה על ברכיו המקצועיות של משה לנדוי, היא משמרת זן אחר של שפיטה, נצר לדור ומנטליות שונים מאלה המוכרים לבני דורה של איילת שקד. מנגד, נאור נאבקת נגד כל יוזמה לקצץ בכנפיו של העליון או לפגוע ביכולתו להגן על זכויות אדם, ולפוליטיקאים קשה לציירה בצבעים דמוניים – וגם זה כנראה מקור כוחה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook