fbpx

מצעד עורכי הדין של נתניהו // שרה ליבוביץ־דר

הכתבה פורסמה בגיליון אוקטובר 2017

0

20 שנה של פרשיות שבהן נחשדו בנימין ושרה נתניהו, מגיעות לשיא בתקופה זו עם החקירה הנמרצת של תיקי 1000 ו־2000, עם כתב האישום הצפוי נגד רעיית ראש הממשלה, ועם פרשיות בזק והצוללות שבהן נחשדים מקורבי נתניהו. 'ליברל' מביא לפניכם את מצעד עורכי הדין של נתניהו מאז ועד היום.

"אין עורך דין שלא מקנא בי ולא היה רוצה להתחלף איתי", אומר ל'ליברל' אחד מעורכי הדין העובדים עם נתניהו. זה כ־20 שנה, בעקבות אינספור הפרשיות, התביעות והבג"צים, מוקפת משפחת נתניהו בעורכי דין ויועצים משפטיים. חלקם ידועים וכך גם פעילותם בעניין. אחרים מייעצים מתחת לרדאר. חלקם מספקים עצות משפטיות כדי להימנע מהסתבכויות או לפתור כאלו שכבר נערמו. אחרים מייעצים אם לתבוע בשם בני הזוג.

בחודשים האחרונים החלו חיפושים אחר עורך דין נוסף שיצטרף לצוות המשפטי של נתניהו. אולי כזה שיחליף את יעקב וינרוט, או שרק יהווה כוח עזר לוינרוט ולאנשיו. בין השמות והגישושים הוזכרו בשיחות עם 'ליברל' עורכי הדין הבכירים גיורא אדרת – שהגן בין השאר על פאינה קירשנבאום, אביגדור ליברמן ונוחי דנקנר; וציון אמיר – שהגן בעבר על משה קצב ומייצג בימים אלה את האלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום בפרשת הצוללות. בפרשה זו, אגב, מייצג עו"ד עמית חדד את דוד שמרון, מקורבו, קרוב משפחתו ועורך דינו של נתניהו. זאת במקביל לטיפול בעניינים אחרים של נתניהו עצמו. גם שמו של רם כספי עלה בהקשר זה.

עיבוי סוללת עורכי הדין של נתניהו נעשה בזהירות רבה. נתניהו איטי במינוייו. הוא חשדן, מהסס. ודאי בעניינים כה רגישים, שבהם הזהירות כפולה ומכופלת. מכריו של נתניהו סבורים שהכרזה על התקשרות עם עורך דין פלילי נוסף תחשוף חששות של נתניהו מכתב אישום. גם העובדה ששמרון הרבה פחות זמין, מנוע מלשוחח כפי הנראה עם נתניהו על עניינים שונים ובכלל עסוק בהגנתו שלו, משפיעה על העניין. בעבר שמרון היה המנווט, שוטר התנועה, סדרן העבודה שמכוון עורכי דין אל משפחת נתניהו. חלק מעורכי הדין הגיעו אל נתניהו בשיטת חבר מביא חבר. כך הגיע דן אבי־יצחק בקדנציה הראשונה של נתניהו. כך אישר שמרון את צירופו של יוסי כהן לייצוג המשפטי של שרה נתניהו. שמרון גם הביא את מיכאל ראבילו ממשרדו שלו ושל יצחק מולכו, שהפך לאחד מאנשי סודה של הגברת נתניהו.

לא כל עורכי הדין שמקיפים את משפחת נתניהו הם המשפטנים הטובים ביותר בתחומם. כמו בכל מינוי סביב נתניהו, גם כאן נדרשים כישורים נוספים מעבר לאלה המקצועיים. כמו כל אדם המחפש ייצוג ועצה משפטית, גם האמון האישי והכימיה הם גורם מכריע. כחלק מההתאמה נבדקים גם ככל הנראה חבריו ובני משפחתו של עורך הדין. "זה מגיע עד לרמת הרכילות", אומר בכיר לשעבר בלשכת נתניהו. כמו ברבים מהמינויים של נתניהו, גם כאן נפסלים מי שתקפו את המשפחה.

בתוך סבך הבדיקות האלה עלה לאחרונה – ספק ברצינות, ספק לא – גם שמו של פרופ' אלן דרשוביץ. עורך דין ירושלמי ידוע המכיר את דרשוביץ, מסביר שזה יזדקק לאישור לשכת עורכי הדין כדי לייצג את נתניהו בבית משפט, "ואני מניח שזו תינתן". הפרקליט האמריקאי שהגן על או.ג'יי סימפסון, מתייצב מעת לעת לצידו של נתניהו בתקשורת; כמו כשקרא לאסור על חקירת נתניהו בעודו מכהן בתפקיד ראש הממשלה ("זו פגיעה בדמוקרטיה") וקבע שהעבירות היחידות בפרשות נתניהו הן ההדלפות וכי המהלכים נגד נתניהו הם קונספירציה.

גם ההקשר הפוליטי חשוב. אמנם עו"ד שולמית אשבול, חברת מפלגת העבודה, ייצגה את נתניהו בפני מבקר המדינה טרם פרסום הדו"ח שעסק במעונות ראש הממשלה, אבל לא סביר שרם כספי, שהיה מקורב מאוד לראשי העבודה וקדימה לאורך השנים, יקבל הצעה. מנגד, יוסי כהן שב ואומר לסובביו שהוא מצביע לליכוד בעיקר בגלל נתניהו. "אם נתניהו היה במרצ, הייתי מצביע למרצ", אמר לאחרונה למכר. ציון אמיר חוּזר פוליטית בעבר על ידי גורמים בליכוד ובכולנו. לפרקליטים כמו גיורא אדרת אין שום זיהוי פוליטי, ובניגוד לאחרים הוא גם שומר על פרופיל תקשורתי נמוך בקנאות.

הקִרבה לחצר המלוכה

כמו מרביתם המכריעה של אנשיו בתפקידיו הפוליטיים והממלכתיים, גם כאן כמעט תמיד מדובר בגברים. וינרוט, יוסי כהן ועמית חדד ניצבים בחזית שלל הפרשיות העכשוויות. וינרוט ושמרון ייצגו את נתניהו בפרשת עמדי. וינרוט וכהן, אגב, ניצבו בעבר משני עברי המתרס במהלך פירוק תשלובת מפעליו של אברהם שפירא. במהלך אחד הדיונים וינרוט אף איים "להחטיף" לכהן ("בפעם הבאה שתגיד לי 'שב' במהלך דיון").

חלקם נחשבים לעורכי דין סולידיים, אחרים ידועים כמי שיעשו כמעט הכול, במגבלות החוק, עבור הלקוח. בעבר פורסם שוינרוט אמר ליהודה וינשטיין, אז היועץ המשפטי לממשלה ובעבר עורך הדין של נתניהו, שמצבה הנפשי הקשה של הגברת אינו מאפשר את חקירתה או את העמדתה לדין. וינרוט הכחיש את הדברים.

חלקם התרחקו מאוד מהזוג נתניהו, וחלקם דווקא שמרו על קשר טוב עם המשפחה. שמרון, כמובן, צמודו של נתניהו עשרות שנים. אך גם אחרים. גם יעקב נאמן ז"ל היה נחשב למקורב. רובם, בכל מקרה, מעדיפים שלא לערבב עבודה עם חברות בכל הקשור לנתניהו.

אחדים נהנו מהקִרבה למלכות. המשרד של שמרון ומולכו גדל דרמטית ב־20 השנים האחרונות. יהודה וינשטיין מונה ליועץ המשפטי לממשלה. יעקב נאמן היה שר האוצר ושר המשפטים בממשלות נתניהו. שמו של וינרוט גם עלה כמועמד ליועץ המשפטי לממשלה. יעקב בורובסקי הוזכר כמועמדו של נתניהו לתפקידים שונים. שמו של מיכאל ראבילו עלה כמועמד לתפקיד מזכיר הממשלה. שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מאז 2003, הייתה מועמדת לתפקיד שופטת.

רובם אומרים שהם מקבלים שכר ראוי מראש הממשלה ("ראש הממשלה עומד בתוקף על כך שישולמו לנו סכומים הולמים עבור כל השירותים שאנחנו מעניקים לו", על פי אחד מהם); אם כי איש מהנשאלים לא הסכים לפרט כמובן מהו גובה הסכום שקיבל עבור עבודתו. אחד מעורכי הדין המייצגים את נתניהו אמר לאחרונה למכר כי דרש שכר טרחה מראש, כדי להיות בטוח שאינו עובד בחינם.

דוד שמרון

קרוב משפחתו של נתניהו ועורך דינו הוותיק, נמצא לצידו עוד טרם כניסתו לפוליטיקה. הפרקליט שהיה מעורב כמעט בכל ענייניו של נתניהו, החל ממכירה וקנייה של דירות ועד להתערבות בדו"ח מבקר המדינה בפרשת המעונות וביביטורס. שמרון גם טיפל במשברים שונים הקשורים בשרה נתניהו, מענייני מני נפתלי וגם אחורה – כמו במקרה של ספרו של בעלה הראשון דורון נויברגר, שלא פורסם לבסוף, פרשת 'הקלטת הלוהטת' ופרשת עמדי. השנה נאלץ שמרון להפחית את מינון קשריו עם נתניהו. בניגוד לעבר, כמו למשל במקרה דו"ח המבקר על מעונות ראש הממשלה, הוא כבר אינו עורך מסיבות עיתונאים ומופיע בטלוויזיה כדי להגן על המשפחה. שמרון ונתניהו אמנם משוחחים מעת לעת, עובדה ששמרון טורח להדגיש בפני מכריו, שלא ייווצר חלילה הרושם שהקשר בין השניים נותק, אך מקפיד להדגיש שההיקפים פחתו, "כדי למנוע לזות שפתיים".

לשניהם ברור שהם נקלעו שלא בטובתם למאזן אימה. אם מי מהם יגיע ליום הדין, הוא עלול להפליל – לכאורה – את בן משפחתו הקרוב אליו כל כך. בסביבתו של שמרון שבו והדגישו כי עורך הדין המסור והנאמן לעולם לא יהפוך ל"שולה זקן של נתניהו". בשיחות עם מכרים מספר שמרון שהוא משוכנע שבסופו של דבר לא ייצא כלום משלל הפרשיות הנוכחיות המאיימות על בנימין נתניהו ועל שרה נתניהו.

אדם המכיר היטב את נתניהו אומר שאין מנוס מסיבוך נוסף של יחסיהם לאור הפרשיות המאיימות על שניהם. זאת מהסיבה הפשוטה ש"ידו של שמרון בכל". גם ללא חשד פלילי, שמו עולה בחלק מהפרשיות. כך למשל בתרומה של ארנו מימרן לנתניהו, שטופלה בידי שמרון. כך בעניין תיק 2000, שם ייעץ שמרון לכאורה לנתניהו להקליט את שיחותיו עם מוזס. אותו אדם גורס בפנינו: "גם אם אקבל ללא עוררין את דבריו של שמרון שהוא ייצג את טיסנקרופ ללא ידיעתו של נתניהו, יש בכך טעם לפגם מוסרי, גם אם לא משפטי. איך פעלת מאחורי גבו של ראש הממשלה בלי ליידע אותו? האם לא הבנת שברגע שעובדה זו תיחשף, אתה תגרום נזק?". סבך הקשרים רב מלפרט בעמודים אלה. קחו לדוגמה את מודי זנדברג, מקורבו של נתניהו שנחקר לאחרונה תחת אזהרה. זנדברג היה מנציגיה של חברת האנרגיה הממשלתית של רוסיה, גזפרום. שמרון סיפק לחברה ייצוג משפטי בעניינים שונים. "בתוך סבך הפרשיות, שמרון נחקר רק בפרשת הצוללות", אומר בן שיחנו, "אבל גם אם יצא בלא כלום, הקשר העז שלו לנתניהו עלול להעיב על ראש הממשלה".

יצחק מולכו

מולכו אינו עורך דין שמייצג את נתניהו אישית, אך שווה להרחיב עליו. לאחרונה הגיש עו"ד שחר בן מאיר עתירה לבג"ץ. בעתירה ביקש מראש הממשלה ומהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לנמק מדוע נמשכת הפעלתו של עו"ד יצחק מולכו כיועץ ושליח מדיני מיוחד של נתניהו. זאת בעיקר על רקע פרשת הצוללות שבה נחקר שמרון, שותפו וגיסו של מולכו. בעוד שמרון ייצג את מיקי גנור, נציג התאגיד הגרמני שהפך בינתיים לעד מדינה, מולכו היה מעורב בניהול מגעים מדיניים עם הגרמנים.

באותם ימים הופצה בירושלים שמועה הטוענת בעקשנות שבין מולכו ושמרון חל נתק, וכי בעקבות החקירות של שמרון במשטרה המתח בין שני השותפים הוותיקים גאה. שניהם הכחישו זאת. כמה ממכריהם של שני הפרקליטים הירושלמים הידועים תהו אם יכול להיות שהשמועה יצאה ממשרד מולכו־שמרון עצמו, כדי להוכיח שהעניינים אינם משפיעים על עיסוקיו של מולכו, הן המשפטיים והן המדיניים. גם את זה שמרון מכחיש בתוקף.

מולכו לא נחקר במשטרה, שמו אינו קשור לאף אחת מהפרשיות, אם כי בתקשורת פורסם שגרמניה מכרה צוללות למצרים בעקבות אישור של מולכו, שניהל מגעים עם הגרמנים סביב העניין. הפרסום הוכחש על ידי מולכו בתוקף. כך או כך, כמו שמרון, גם קשריו של מולכו עם נתניהו הלכו ופחתו ככל הנראה. מעת לעת הוא משתתף בפגישות מדיניות, כמו זו בחודש יוני בלשכת ראש הממשלה, בהשתתפות שליחיו של נשיא ארה"ב לאזור, ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט. בנאומו האחרון של נתניהו באו"ם, למשל, מולכו שהיה רגיל להצטרף אליו לפגישות סביב האירוע, לא נצפה במקום.

אדם המכיר את מולכו אומר שההיעדרות שלו ממרכז העניינים היא זמנית ותלוית נסיבות. מולכו, במקרים רבים, מתפקד כמעין שר חוץ בלתי רשמי. מסתובב בבירות העולם ומטפל במגעים מדיניים רגישים עם ראשי מדינות ועוזריהם. לא סביר שהפרקליט הירושלמי ימהר לוותר על התפקיד היוקרתי ורב ההשפעה. גם הוא וגם שמרון עדיין לא אמרו את המילה האחרונה. מעמדם אמנם נחלש, אבל כמו נתניהו, גם הם ייאבקו על מקומם, ולא בנקל יניחו לאחרים לתפוס את מה שהיה שלהם במשך שנים ארוכות.

יעקב וינרוט

בפברואר 1997 חזר נתניהו, אז ראש ממשלה בקדנציה הראשונה שלו, מביקור מדיני בירדן. בשדה התעופה המתין לו עו"ד יעקב וינרוט, שייעץ לו בפרשה שזה עתה נחשפה: 'בר־און-חברון'. בחדר צדדי, במשך שעה ארוכה, שוחחו השניים על הפרשה (ראו מפתח הפרשות בכתבה זו). לאחר טיפולו של וינרוט, מהפרקליטים המוערכים והחריפים בישראל, לא הוגש כתב אישום נגד נתניהו (וגם לא נגד צחי הנגבי, שר המשפטים דאז), ונקבע כי הוא פעל בסבירות. אריה דרעי נחלץ גם הוא מהפרשה, בשלב מאוחר יותר.

מאז, וינרוט מייעץ לנתניהו ומייצג אותו בנושאים שונים. לאורך השנים טיפל בבכירים רבים מעולמות העסקים והפוליטיקה. ביניהם לב לבייב, פרנק לואי, מיכאל צ'רנוי, יוסף פריצקי, אברהם הירשזון, אביגדור ליברמן, עזר ויצמן, צחי הנגבי ואחרים. וינרוט היה שם בפרשת עמדי וביביטורס. בכמה מתביעות הדיבה של בני הזוג נתניהו. בחקירות האחרונות של נתניהו בפרשת המתנות ונוני מוזס, בטיוטת כתב האישום נגד שרה נתניהו, בתביעה של מני נפתלי. לאחרונה פנה לבית המשפט העליון בשמו של נתניהו בבקשה לערוך דיון בהרכב מורחב, בעקבות פסק הדין שהורה לחשוף את מועדי השיחות של נתניהו עם שלדון אדלסון ועמוס רגב.

בחלק מהפרשיות עובד וינרוט לצד יוסי כהן ודוד שמרון. בחלק מוביל את הנושא עמית חדד, בן טיפוחיו הצעיר של וינרוט. אולם וינרוט הוא זה שמתווה את הקו המשפטי ועומד בראש הצוות. בנושאי המתנות ופרשת השיחות עם מוזס סייע שמרון מעת לעת – כמי שבקי בפרטי הפרטים של האירועים – אם כי לא הוביל את קו ההגנה.

לעיתים נדירות וינרוט אף נקרא להגן בתקשורת על בני הזוג נתניהו. הופעתו, כסניגור מכובד, תורמת להם רבות לתפיסתם. ההודעה האחרונה של היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט בדבר הגשת כתב אישום נגד שרה נתניהו בפרשת הארוחות (ראו מקרא הפרשות) הזניקה את וינרוט למסך 'אולפן שישי' בערוץ 2.

למרות שנות ההיכרות הארוכות, אין מדובר ביחסי חברות. וינרוט מקפיד על הפרדה וריחוק. כך גם יחסו לענייני התשלום, שבהם הוא מקפיד על קוצו של כל יו"ד ושקל. לאחרונה, מספר מכר של עורך הדין ל'ליברל', אמר לו וינרוט שדרש שכר טרחה מראש. בעבר נכווה וינרוט בפרשת בר־און-חברון, כששכר טרחה, או לפחות חלקו, לא שולם לו. נתניהו פנה אז לוועדת ההיתרים, בבקשה שתאשר לו השתתפות של המדינה בתשלום לוינרוט (ולעו"ד אמנון גולדנברג, שייעץ לו אף הוא בפרשה). בסופו של תהליך הודיע וינרוט כי הוא אינו רוצה ליפול לנטל על קופת המדינה, וכי הוא מוותר על התשלום.

וינרוט (70) מתמודד עם בעיות בריאותיות. בריאיון לדני קושמרו ב'אולפן שישי' רמז על מצבו בתשובה לשאלה על כך ("אני מתפלל לריבונו של עולם שייתן לי עוד יום ועוד יום. אצלי שום דבר אינו פשוט אבל במצוות רופאיי אני ממשיך לעבוד. אני לא בא בטענות נגד המוות ולא נגד העיתונות, את שניהם אי אפשר לשנות"). בחודשים האחרונים הוא נפגש לעיתים עם נתניהו בביתו ברמת גן. פרידה, חלילה, מעורך הדין הוותיק, תהיה מכה קשה למשפחת נתניהו שהתרגלה לעבוד עם וינרוט וסומכת על עצותיו, שחילצו לא אחת את הפוליטיקאי ורעייתו ממבוכות ציבוריות ואולי אף מכתבי אישום.

עמית חדד

בקיץ האחרון, בעקבות חשיפת שרשרת של פרשיות, זימן אליו נתניהו את הפוליטיקאים הנבחרים של הליכוד. בין השאר נכחו מירי רגב, דוד ביטן, ענת ברקו, אופיר אקוניס, איוב קרא וצחי הנגבי. בין המשתתפים היה גם עו"ד עמית חדד ממשרדו של יעקב וינרוט. הנוכחים התבקשו לצאת להגנתו של נתניהו בתקשורת. דף המסרים כלל הכרזה, שאין שום קשר בין החקירות של דוד שמרון ושלמה פילבר לבין נתניהו; בקשה לשוב ולהזכיר שנתניהו לא נחשד בפרשת הצוללות, וגם לא בפרשת בזק; הטענה שמותר לקבל מתנות מחברים; וכמובן – מתקפה חריפה, שוב, על התקשורת שמסקרת את האירועים.

חדד נשלח מעת לעת לתקשורת. אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע על הגשת כתב אישום נגד שרה נתניהו בכפוף לשימוע, הופיע הפרקליט בערוץ 10 וכינה את הזמנת ארוחות השף למעון ראש הממשלה בסכום של קרוב ל־400 אלף שקל "הפרה של נוהל"; הבטיח כי בשימוע יצליחו עורכי הדין להסיר את סעיף האישום, והאשים את אב הבית לשעבר מני נפתלי בהזמנת כמות אדירה של אוכל. הוא הופיע בתקשורת גם בעקבות חקירתו של ארי הרו, בעניין פרשת המתנות ("מתן מתנות לידידים זה לא עבירה פלילית. אני לא מודאג, נתניהו ומילצ'ן היו כמו אחים"), בפרשת הצוללות ("ההנחה שראש הממשלה קשור לפרשת הצוללות, אין מאחוריה שום דבר. בעוד יום או יומיים כולם יאכלו את הכובע"), בעקבות חשיפת פרשת בזק והקשר בין נתניהו לשאול אלוביץ' ("זוהי ידידות, זוהי אפילו לא ידידות קרובה. הם לא חברים קרובים, אז על מה הוא יצהיר, ריבונו של עולם?"), ובעקבות פסק הדין שהורה לחשוף את שיחותיו של נתניהו עם שלדון אדלסון ("זה לא דבר מיוחד, כולם מדברי עם מו"לים"). חדד מייצג גם את דוד שמרון, שנחקר בפרשת הצוללות ("הוא חש הקלה על שסוף־סוף ניתנת לו ההזדמנות להציג את עמדתו המלאה בפני רשויות החוק").

בן 32, נשוי, אב לבן. עילוי משפטי. שרה נתניהו הגיעה לחתונתו, כמו גם לב לבייב. סיים לימודי משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים בהצטיינות, יש לו תואר שני בקרימינולוגיה, היה עוזר מחקר של פרופ' שמעון שטרית, התמחה אצל אדמונד לוי בבית המשפט העליון – ואצל יעקב וינרוט, אותו הוא מכנה "וירטואוז". הוא שותף במשרדו של וינרוט, ניהל את תיק המיסים של אייל גולן ואת תיק השוחד של פואד בן אליעזר, ייצג את דני דנקנר, בועז הרפז, קובי פרץ ואת שמעון שר, סגן ראש עיריית נתניה שנחקר בחשד לשוחד. חדד נבחר לאחד מ־40 הצעירים המבטיחים של 'גלובס' ושל 'דה מרקר', ואחד מ־100 הצעירים המבטיחים בפרויקט של 'פורבס'. בסרט פרסומת למשרד מספר חדד על היכולות המשפטיות המיוחדות של הפירמה, כמו גם על ארוחות הצהריים המשותפות והטיולים ("האווירה פה היא אווירה של כיף").

חדד מהווה חוליה חשובה בייצוג ראש הממשלה ורעייתו. מזגו המתון והסבלנות האינסופית שלו הפכו אותו לאחד מעורכי הדין החביבים על הזוג נתניהו; שניהם לא קליינטים קלים, בלשון המעטה. אמנם הוא לא עתיד להוביל את ההגנה המשפטית, אך נוכחותו בתיקים אלה משמעותית, ונפח השפעתו צפוי לגדול.

יוסי כהן

לפני כ־20 שנה, באירוע חברתי בביתם של יורם ולאה גלובוס בקיסריה, התוודע יוסי כהן לבני הזוג נתניהו. מאז הוא שם, מאחוריהם ולצידם. תחילה הוצג בתקשורת כמקורב לבני הזוג, אחר כך עלה לדרגת עורך הדין של המשפחה. כהן מקפיד להדגיש כי הוא מטפל בענייניהם האזרחיים של הזוג. אך הוא ייצג את נתניהו בעתירות לבג"ץ של ח"כ אראל מרגלית ואלדד יניב, שדרשו כי היועץ המשפטי לממשלה יפתח בחקירה פלילית נגד נתניהו בפרשת הצוללות. ייצג את שרה נתניהו בבית הדין לעבודה בתביעה של מני נפתלי ובניסיונה לפסול את השופטת דיתה פרוז'ינין. מעורב בייצוג הגברת נתניהו בטיוטת כתב האישום, וייצג את בני הזוג נתניהו בתביעה נגד יגאל סרנה. הוא גם מייצג את יאיר נתניהו, בתביעת הדיבה של מכון 'מולד' נגדו.

כהן אינו עורך הדין שניצב בחזית ההגנה של משפחת נתניהו; הוא החזית עצמה. הוא מוכן לעשות הרבה למען הלקוחות הללו. כך למשל פנה בתלונה ליועץ המשפטי לממשלה, בטענה שחוקרי המשטרה נהגו בשרה נתניהו בבריונות ובחוסר כבוד. כינה את מני נפתלי רמאי. יצא בבוטות נגד פרוז'ינין, שופטת בית הדין לעבודה, שדנה בתביעת עובד מעון ראש הממשלה גיא אליהו. אליהו זכה בתביעתו בגין העסקה פוגענית, כהן האשים את השופטת ביחס פוגעני כלפי הגברת נתניהו והתעלמות "באופן בוטה ומוטה מעדותה. המשפט נוהל באופן חד־צדדי". במערכת בתי המשפט הביעו סלידה עמוקה, אפילו זעזוע. כהן מיהר להתנצל. הוא שלח מכתב התראה לפני תביעת דיבה ליואב סאלם, טכנאי מחשבים ששיתף פוסטים נגד משפחת נתניהו. הוא שהודיע לתקשורת שהגברת נתניהו איננה פסיכולוגית ילדים, כפי שנטען בעבר, אלא פסיכולוגית חינוכית מומחית.

ערכם המשפטי של חלק מהנושאים שבהם עסק כהן, כמו המכתב לסאלם, שולי ומתאים לעורכי דין בתחילת דרכם, ולא למי שנחשב לעורך דין מבוקש ועשיר מאוד. אין תיק קטן, אמר כהן לאחרונה למכר. "אני מלא גאווה על שניתנה לי הזכות לייצג אותם. זו פחיתות כבוד? זה הכבוד הכי גדול". למכר שתהה אם משפחת נתניהו בחרה בכהן כדי לעשות עבורה את העבודות השחורות, כאלה שלא כל עורך דין שש לבצע, אמר כהן כי הוא סופג חיצים שמיועדים למשפחת נתניהו, "אבל זה לא ירתיע אותי".

כהן מרבה להופיע בתקשורת ולקלס את לקוחותיו, בעיקר את אשת ראש הממשלה ("הגברת נתניהו היא אישה נפלאה"), אם כי לעולם לא עושה זאת מתוך גחמה רגעית. כל בקשה תקשורתית עוברת ליועץ התקשורת של המשפחה, ניר חפץ, המנווט את עורכי הדין בין כלי התקשורת השונים. ביום שבו הודיע מנדלבליט על כתב האישום בפרשת הארוחות, נשלח וינרוט לערוץ 2, חדד לערוץ 10, ויוסי כהן לערוץ 1. אך למחרת כבר שב כהן לפסגה, אל ערוץ 2 הנחשק.

יחסיו עם התקשורת יצריים הרבה יותר מאלו של וינרוט, או אפילו של שמרון. הוא מיודד עם ג'ודי שלום ניר מוזס, יריבה מושבעת של המשפחה. אחת לשנה נערך בביתו ברשפון אירוע התרמה לעמותת 'חום' של שלום ניר מוזס. "נוסי, אל תעוף על עצמך", הוא הציע לכתב משה נוסבאום בשידור חי בחדשות ערוץ 2. מעיתונאית שהגיעה למשרדו ושאלה שאלות שלא מצאו חן בעיניו, דרש להפסיק את הריאיון.

בהקשר הזה מעניין לבדוק את מערכת היחסים שלו עם בעל האתר news1 יואב יצחק. יצחק העלה בעבר לא מעט פרסומים נוקבים, בלשון המעטה חריפה, נגד כהן. שווה קפיצה לגוגל, רק נאמר. כהן מצידו כינה את יצחק "עט להשכיר" ואמר בבית המשפט, לאחר שהגיש קובלנה פלילית על יצחק, שהוא אינו מאמין "לשום דבר שהוא כותב". בחודשים האחרונים אמונתו של כהן, כפי הנראה, שינתה כיוון. יצחק, שמתח בעבר ביקורת על משפחת נתניהו, העלה שורת פרסומים ארוכה שמצדדת בגרסאות הזוג נתניהו. גם המתקפות על כהן באתר פסקו.

כהן, דמות צבעונית ללא ספק, וגם שנויה במחלוקת אפשר לומר, הוא מומחה בדיני חברות. בין השאר שימש כעורך הדין של עופר נמרודי ושל 'מעריב', יועץ משפטי של עיריות וייצג חברות גדולות בדיונים בבתי משפט. גם משפטי גירושים בפרופיל גבוה טופלו בפירמה שלו. מוקף במשרדו בחפצי אמנות, כהן התגאה בעבר בכתבה ל'גלובס' שהוא איש עשיר ("הבית שלי שווה לפחות 15 מיליון דולר, המשרד שלי שווה איזה 10 מיליון דולר, יש לי עוד נכסים ואנחנו חיים ברמת חיים מאוד גבוהה"). הוא מזכיר לבני שיחו גם איך נפצע במהלך שירותו הצבאי ב־1969, בהיותו חייל בצנחנים. בתאונת זחל"ם הוטל לקרקע, רגלו נקטעה, היה מאושפז למעלה משנה ועבר 25 ניתוחים, מנסה לרמוז אולי שאחרי כל מה שעבר, הייצוג של משפחת נתניהו הוא לא יותר מאשר חתיכת עוגה.

מיכאל ראבילו

אחד מעורכי הדין החביבים על שרה נתניהו, אם לא המועדף בהם. עם גינונים אירופיים, ייחוס משפחתי נכבד וסבלנות רבה, עורך הדין ממשרדם של מולכו ושמרון הוא כמעט כל מה שהגברת אוהבת אצל עורכי הדין שלה. לבד מהעניינים המשפטיים השוטפים, הוא מייעץ להם בשלל נושאים. כמעט כל תהייה משפטית שעולה לדיון בבית ברחוב בלפור, מגיעה לבסוף כשאלה לפתחו של ראבילו. בחודשים האחרונים, בעקבות חקירותיו של שמרון, הקשר בין בני הזוג נתניהו לראבילו התהדק. חלק מהשאלות שהומטרו בעבר על שמרון הועברו לראבילו. שיחות טלפון תכופות והתייעצויות בין עורך הדין הירושלמי לבין הגברת הן ככל הנראה כמעט עניין שבשגרה.

ראבילו, 50, נשוי לרבקה ראבילו, עורכת דין בשירות הציבורי, ואב לארבעה. הוא בן לשושלת משפטית מכובדת. אביו, פרופ' מרדכי ראבילו, היה מבכירי הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, והיום מרצה למשפטים במכללה האקדמית צפת. סבו, אמיליו ראבילו, היה עורך דין במילאנו. אפילו סבא רבא שלו היה עורך דין באיטליה.

גדל בירושלים, למד משפטים באוניברסיטה העברית והתמחה אצל המשנה לנשיא בית המשפט העליון, מנחם אלון. למעלה מ־20 שנה הוא עובד במשרד מולכו־שמרון. די מהר הצטרף לצוות המצומצם המטפל בענייני משפחת נתניהו. הוא טיפל בתביעה של שכנתם של בני הזוג, שטענה כי דליפת מים מדירתם אל ביתה גרמה לה לנזקים; הגיש תביעות דיבה בשמם נגד עיתון 'כל העיר', בן כספית ורביב דרוקר; טיפל בפרשת עוזרת הבית ליליאן פרץ, שתבעה את שרה נתניהו; ובפרשת טניה שאו, המטפלת של ילדי הזוג. הוא גם ייצג את שרה נתניהו בתביעות של מני נפתלי וגיא אליהו ואת בנימין נתניהו בבג"ץ, בעתירה שבאה בעקבות סגירת תיק ביביטורס.

ראבילו מופיע בתקשורת לעיתים רחוקות. על מני נפתלי אמר ש"תמיד ראיתי שהיחס אליו היה נאות". על הטענה שהעלה בעבר ארנו מימרן, בדבר העברת 170 אלף יורו לנתניהו, אמר ראבילו ש"זה עוד ניסיון לפגוע בנתניהו. הטענות חסרות שחר". לאחרונה סייע לשמרון במהלך חקירותיו במשטרה.

לפני כשנה עלה שמו של ראבילו כמועמד לתפקיד מזכיר הממשלה. הוא עצמו היסס, לחבריו אמר כי עריכת הדין אצלו אינה מקפצה לתפקידים אחרים אלא העניין עצמו. בסופו של דבר ירד העניין מהפרק.

יעקב בורובסקי

בורובסקי שימש בעבר כניצב ומפקד המחוז הצפוני במשטרה, והיה מועמד לתפקיד המפכ"ל. מועמדותו הביאה לחקירה פלילית נגדו. התיק נסגר, אך תוך כדי מילים קשות שאמר עליו פרקליט המדינה ("בורובסקי התרועע עם גורמים פוליטיים לקידום עניינו האישי"). בורובסקי נחשד שהבטיח לאריאל שרון ולבניו חקירה נוחה אם תקודם מועמדותו למפכ"לות. בורובסקי עצמו טען שתפרו לו תיק. העיתונאי רביב דרוקר, שחשף חלק ממעלליו, כינה אותו "איש רקוב". תביעת דיבה של בורובסקי נגד תוכניתו של דרוקר 'המקור' נמחקה בעקבות הליך גישור. בעבר שימש גם כיועץ במשרד מבקר המדינה וראש צוות המאבק בשחיתויות, בתפקידו זה בדק את החשדות נגד אהוד אולמרט ואברהם הירשזון, עד 2008. נפילת אולמרט, כזכור, הביאה לבחירתו מחדש של נתניהו לראשות הממשלה. בשנים האחרונות בורובסקי הוא עורך דין פעיל.

לפני הבחירות האחרונות ייצג בורובסקי את נתניהו מול מבקר המדינה בדו"ח המעונות, ואף הופיע כסניגורו במסיבת עיתונאים לצד דוד שמרון וניר חפץ. למעלה משנתיים חלפו מאז, ובורובסקי משוכנע שעשה את הדבר הנכון. על פי דבריו, נתניהו ורעייתו הם צדיקים מוחלטים, ומי שדורש מהם לשלם ולו שקל אחד עבור הוצאותיהם יצא לחלוטין מדעתו. אם רק יתאפשר לו, יוסיף לייצג אותם. "את שרה נתניהו הוצאתי מהדו"ח. את יודעת כמה סעיפים הורדו מדו"ח מבקר המדינה אחרי שהצגתי למבקר את הנוהל שמאפשר לראש הממשלה ולבני ביתו לאכול מהבוקר עד הלילה כמה שהם רוצים ולקבל לבית את כל מה שהם רוצים?"

– הנוהל מאפשר גם להפעיל עובדי מעון המועסקים על ידי המדינה, כמטפלים לאביה ז"ל?

"מה רצו, שהיא לא תסעד את אבא שלה כי היא אשת ראש הממשלה?".

– אפשר לסעוד את האב, לא על חשבון משלם המיסים.

"יכול להיות ששרה נתניהו טעתה בענייני כספים בהעסקת מטפלת לאביה. בדו"ח גם היה כתוב שהחשמלאי רשם שעות נוספות ביום כיפור והוא פעיל ליכוד. סליחה, המדינה השתגעה? אז מה אם הוא פעיל ליכוד? על מה מדובר? תגידו, השתגענו לגמרי?".

– על פי הדו"ח הוא הועסק למרות שנפסל בשל הקִרבה לבני הזוג, תוך הצגת מצג מטעה. אתה מרגיש נוח עם העובדה שאחרי שעבדת במשרד מבקר המדינה כחלק מהמלחמה בשחיתות, ייצגת את נתניהו בנושאים האלה מול המבקר?

"בוודאי. הזדהיתי הזדהות מוחלטת מפני שאלה היו זוטי דברים. אנשים לא מבינים שהרעיון הוא לתת שקט לראש הממשלה. מבחינתי הוא יכול לעשן את כל הסיגרים שהוא רוצה".

– גם כשהסיגרים הם מתנה על פי דרישה מתמשכת, לכאורה, ממיליארדר?

"יש לי ביקורת נגד שחיתות, אבל זו לא שחיתות שלטונית. עד שלא יהיה פסק דין שמעיד על שחיתות שלטונית, לא אחשוב שהלקוח שלי מושחת. מה הייתי צריך לעשות? לא לייצג את ראש הממשלה רק כי זה לא נוח לכמה אנשים? וואלה, קצת צניעות".

שותפתו של בורובסקי למשרד עורכי הדין, שולמית אשבול, ייצגה לצידו את נתניהו בפני מבקר המדינה. אשבול היא פעילה במפלגת העבודה. חברת לשכת ומרכז המפלגה, חברה בוועדת החוקה ואף הייתה יועצת משפטית למפלגה בפריימריז האחרונים. "נפגשנו עם נתניהו בבית ראש הממשלה וזה הדבר הראשון שהנחנו על השולחן", היא אומרת. "זה לא הפריע לנתניהו. הוא ראה שיש אצלי הפרדה מקצועית מלאה. לא חשתי שום קונפליקט אישי פנימי. אם ראש הממשלה מבקש את שירותיי המקצועיים, בשבילי זאת מחמאה מקצועית והכרה ביושרה שלי". אשבול מספרת כי התייעצה עם חברים. "חלקם חברים במפלגת העבודה, ואף אחד לא אמר לי 'אל תיקחי'. להפך. אחרי שקראתי את דו"ח מבקר המדינה חשבתי שעשיתי נכון. היה לנו מה לומר ואפילו הצלחנו להשפיע על דמותו של הדו"ח".

יהודה וינשטיין

פרקליט הצמרת וינשטיין הגיע אל משפחת נתניהו בשנת 2000, לבקשתו של יעקב וינרוט, כדי לסייע לו בהגנה על נתניהו בפרשות עמדי והמתנות. התיק נסגר מחוסר ראיות, אבל וינשטיין לא הלך לשום מקום והוסיף לשמור על קשרי ידידות עם בני הזוג נתניהו. הקִרבה, כאמור, השתלמה. אחרי שנכשל פעמיים בניסיון להתמנות לפרקליט המדינה, נבחר ליועץ המשפטי לממשלה בדצמבר 2009, חודשים אחדים לאחר שנתניהו שב לראשות הממשלה בפעם השנייה. לפני כן הגן על אהוד אולמרט, עזר ויצמן, שמואל פלאטו שרון, אריה דרעי, ד"ר ג'קי סרוב, עוזי משולם, איתן רוב, השופט דן כהן ורבים אחרים.

בבית בבלפור חגגו את הבחירה. הגברת נתניהו, שחיבתה לוינשטיין הייתה מן המפורסמות, הרגישה חופשייה לבקש ישירות מהיועץ בקשות שונות, על פי פרסומים. היא דרשה ממנו לפטר את מזכירותיו שלא העניקו לה יחס ראוי, לדבריה. ביקשה שיסייע להכשיר מימון של הוצאות האיפור שלה ושל הוצאות הבית בקיסריה. וינשטיין נזהר מאוד מרגע כניסתו לתפקיד העוצמתי והרגיש, והבהיר כי על הגברת להעביר את הדרישות לשלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה.

ובכל זאת, וינשטיין ספג לא מעט ביקורת בהקשר של נתניהו. הוא הורה באיחור־מה על בדיקת פרשת ביביטורס. הבדיקה נמשכה ונמשכה. כשלוש שנים, ואז סגר את התיק. הוא החליט שנתן אשל, ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה ואחד האנשים הקרובים ביותר לבני הזוג נתניהו, לא ייחקר בעניין הטרדה של עובדת הלשכה. המקרה עבר לטיפול נציבות שירות המדינה, ואשל פרש מתפקידו. כשנדרש להוצאות במעונות ראש הממשלה, גלגל את הנושא למבקר המדינה. הוא גם צידד בעמדת נתניהו לגבי 'ישראל היום', וקבע כי העיתון אינו מפרסם תעמולה פוליטית אסורה למען ראש הממשלה.

בחלק האחרון של כהונתו, הטונים השתנו. חלק מהעדויות מספרות על כך שהזוג גדש אצלו את הסאה. בשיחות עם מקורבים ועיתונאים הקפיד וינשטיין להדגיש את הריחוק מנתניהו. היה קשה להסתיר את עווית פניו בחלק מהשיחות האלה. בשלהי הכהונה גם אישר את החקירה נגד שרה נתניהו בפרשיות המעונות השונות. מאז פגה החיבה בין המשפחה ליועץ. לאחרונה פורסם כי המיליארדר לן בלווטניק, שהעיד בפרשת המתנות, שכר את שירותיו של וינשטיין. בנסיבות מסוימות היועץ, שבשנים "הטובות" כונה "היועץ המשפחתי לממשלה", עשוי למצוא את עצמו בחזית אחת עם בלווטניק מול נתניהו.

דורי קלגסבלד

אחד הפרקליטים המקושרים והמבוקשים בישראל. שווה להזכירו, למרות שסך עבודתו עבור נתניהו מסתכם בייצוגו בוועדת טירקל לבדיקת הכשלים במקרה משט המרמרה. הוועדה קבעה שהחיילים פעלו באופן סביר. דו"ח מבקר המדינה קבע שתהליך קבלת ההחלטות של הדרג המדיני היה לקוי, וכי הדיונים היו חפוזים ושטחיים. ועדה של האו"ם קבעה שישראל הפעילה כוח מופרז. במסגרת הסכם פיוס בין ישראל לטורקיה, הסכימה ישראל לשלם 20 מיליון דולר כפיצוי לנוסעי המרמרה.

מאז קלגסבלד הספיק לעמוד מול נתניהו. הוא ייצג את תאגיד השידור 'כאן' בעתירה לבג"ץ לפסילת החוק לפיצול התאגיד, ונחל הצלחה. קלגסבלד אף מקורב לשלדון אדלסון. אם יוגש נגד נתניהו כתב אישום בתיק המתנות או בתיק 2000 (השיחות עם מוזס), הוא עלול למצוא שוב את פרקליט הצמרת קלגסבלד מהעבר השני של המתרס.

יעקב נאמן

בינואר 1993 התוודה נתניהו בשידור חי בטלוויזיה כי ניהל רומן עם יועצת התקשורת רות בר. הווידוי, לדבריו, הגיע בעקבות איומים שקיבל "מאדם אחד", כי אם לא יסיר את מועמדותו לתפקיד ראש הליכוד, תיחשף "קלטת לוהטת". נישואיו של נתניהו, בעקבות החשיפה, עלו על שרטון. יעקב נאמן תיווך בין בני הזוג. השנים עברו, והזוגיות של בנימין ושרה צמודה, אוהבת ומאוחדת מתמיד. נאמן, אגב, הקפיד להדגיש כי לא היה לו יד ורגל בפיוס שהושג בין בני הזוג. בכל מקרה, הוא שמר על קשר קרוב עם הגברת נתניהו, שהעריכה את שיקול דעתו המיושב. הוא זה שערך מסמך הבנות סודי בין נתניהו לבין אריאל שרון בקדנציה הראשונה של נתניהו, ותיווך בין נתניהו לאהוד ברק כשהשניים ניסו להקים ממשלת אחדות. בקדנציה הראשונה של נתניהו מונה לתפקיד שר המשפטים, ונאלץ לעבור חקירה משפילה על לא עוול בכפו. הוא התפטר, זוכה מכל חשד, וחזר לממשלה כשר אוצר. כשנתניהו שב לראשות הממשלה, מונה נאמן כשר משפטים (על המכסה של ישראל ביתנו, ועל פי בחירתם והסכמתם של נתניהו ואביגדור ליברמן).

הגם שהיו ביניהם תקופות של מתח, נאמן היה אחד המשפטנים הקרובים ביותר לראש הממשלה, שכינה אותו יענק'לה, כחבריו הקרובים. הוא נהג להגיע על פי הזמנתו של נתניהו לבית ראש הממשלה לעיתים קרובות. הפוליטיקאי העוצמתי תמיד סמך על עצותיו של נאמן, מבכירי עורכי הדין בארץ, ממייסדי משרד הרצוג־פוקס־נאמן. כמוהו, גם נאמן תיעב למדי את התקשורת, ושאף לשינויים מרחיקי לכת במערכת המשפטית בישראל.

נאמן ז"ל הלך לעולמו בינואר השנה, והוא בן 77. "יקירנו ויקיר עם ישראל", הספיד אותו ראש הממשלה.

דן אבי־יצחק

עורך הדין הירושלמי הוותיק שייצג את נאשמי המחתרת היהודית, את עופר נמרודי, את אריה דרעי, את ארווינג מוסקוביץ, את רפאל פנחסי ואחרים, הגיע אל מעגל היועצים הקרוב של נתניהו על פי המלצתו של שמרון. שמרון עצמו התמחה אצל אבי־יצחק. הוא ייעץ לנתניהו בשורת נושאים, בין השאר בנושא 'הקלטת הלוהטת'. נתניהו חשש שהמשטרה, שחקרה את העניין, תגיע למסקנה שהוא פעל בצורה מביכה אם לא למעלה מכך. אבי־יצחק היה זה שנשלח אל מפכ"ל המשטרה דאז כדי לגשש. יחד עם שמרון הגיש את כתב ההגנה מול תביעתה של המטפלת טניה שאו, שדרשה 86 אלף שקל, חוב של המשפחה, לטענתה. שמרון ואבי־יצחק דרשו מבית המשפט למחוק את הסעיפים הקנטרניים, המבישים והטורדניים, וטענו בשמה של שרה נתניהו שהתביעה היא "הכפשת שם הנתבעת, השגת תועלת תקשורתית ורדיפת בצע כסף".

מתברר כי לא הרבה השתנה לאורך השנים, הרטוריקה זהה כמעט לחלוטין למה שהתוועדנו אליו שנים מאוחר יותר בתביעות דומות. שאו הפסידה בתביעה, לטענתה מחמת העובדה שנעדרה מהדיונים בבית המשפט בשל הסיקור התקשורתי.

כאן ראוי להזכיר גם את אמנון גולדנברג. עורך הדין שעמד בראש משרד ש' הורוביץ ונחשב לאחד מגדולי עורכי הדין, ייצג בין השאר את מפוני ימית, את הרמטכ"ל דוד אלעזר, את יצחק מרדכי ואת ארנסט יפת. הוא ייעץ לנתניהו בפרשת עמדי ושלח חשבונית על סכום פעוט, במושגיו, לראש הממשלה. גולדנברג נפטר ביוני 2005, חמש שנים אחרי שפרש מהמשרד.

אבי הלוי (ליכוד)

היועץ המשפטי הוותיק של הליכוד, מקורבו של נתניהו זה שנים ארוכות ויד ימינו המשפטית במצודת זאב. לא אחת החלטותיו תומכות במאוויים של יו"ר הליכוד. כך, הלוי תמך בכהונה של נתניהו כשר במשרדים שונים מלבד היותו ראש הממשלה ("מדובר בנוהג קונסטיטוציוני מ־48', לא יכול להיות שנבוא ב־2015 ונבטלו"). בדיון בוועדת הבחירות ביטל את הטענות על זיקה ו/או שליטה של נתניהו בנעשה ב'ישראל היום', ואמר שאי אפשר לטעון שיש לו השפעה כזו או אחרת על העריכה ועל תוכני החינמון. לאחרונה, כשיצאו מקורבי נתניהו בקמפיין נגד 'הליכודניקים החדשים', גם הלוי מתח על הקבוצה הזו ביקורת חריפה.

הלוי התמודד עם טענות של מבקר הפנים של הליכוד ושל גורמים שונים, אלה המעזים למתוח ביקורת על השתלטותו המוחלטת של נתניהו על המפלגה ומוסדותיה. כחלק ממאבקי הכוחות בליכוד, בעיקר בין נתניהו לבין ישראל כ"ץ וחיים כץ, הרחיקו מזכירות המפלגה (כ"ץ) ומרכז המפלגה (כץ) את הלוי מתפקידו כיועץ המשפטי של שני הגופים. אך במאבק הגדול ההוא ניצח נתניהו את ישראל כ"ץ, שנאלץ להתקפל, ובהתאם לכך גם כוחו של הלוי לא בדיוק פחת.

משרד ראש הממשלה

שלומית ברנע פרגו

היועצת המשפטית הוותיקה של משרד ראש הממשלה, נמצאת שם מאז 2001, תחילה כממלאת מקום ואחר כך, זה 14 שנים בתפקידה הנוכחי. בשנה שעברה, על פי פרסומים, התנפלה עליה שרה נתניהו במהלך חגיגת יום ההולדת לראש הממשלה, בטענה שברנע פרגו "הורסת לי את הבית. כולם אומרים לי שאת לא מאשרת לי את הדברים. את צריכה להשתנות".

ברנע פרגו דווקא מאשרת לא מעט דברים. על פי דו"ח מבקר המדינה היא ויוסי איצקוביץ, חשב משרד ראש הממשלה, לא פיקחו על העסקת החשמלאי בבית בקיסריה ולא בדקו אם הזעקתו בסופי שבוע הייתה מוצדקת. כמו כן, לא פוקחו מקרים נוספים, כמו תשלומים של עובדים שונים על הקניות של נתניהו. ברנע פרגו אישרה לממן את עלויות האיפור ועיצוב השיער של נתניהו מתקציב התפעול של ראש הממשלה, ולא מדמי הייצוג המאושרים לבני הזוג. 'ועדת השלושה', בה גם היא חברה, אישרה את תשלום חשבון המים בקיסריה (הכולל בריכה). כמו כן התירו לסייד את הבית אחת לשנתיים. היא קבעה שביטול הפרויקט להקמת בית ראש הממשלה ב־2009 אינו שולל דיון מחדש באישורו.

אין לקנא בברנע פרגו על תפקידה המורכב ועל המציאות המורכבת – בלשון המעטה – שהוא מביא עמו. שווה להזכיר בהקשר הזה את שמעון שטיין. שטיין היה היועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה בקדנציה הראשונה של נתניהו. הוא עלה לכותרות כאשר בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת באפריל 98', הסביר ש"קרם הלחות של שרה נתניהו צריך לבוא על חשבונה כמו קצף הגילוח של ביבי. אבל את הסבון בחדר האמבטיה שלהם קנתה המדינה. הוא הדין עם הטיטולים של אבנר שגם אותם מממן האוצר". על סיגרים, הסביר, המדינה משלמת 2,100 שקל לחודש, ואלה נכללים בתקציב האירוח הרשמי. בחוות דעת בפרשת עמדי כתב שתשלום של 440 אלף שקל מקופת המדינה למוביל של בני הזוג נתניהו הוא מוגזם ואישר רק 50 אלף שקל. עם תום הקדנציה הראשונה של נתניהו עזב שטיין את המשרד, במשך שנתיים היה עורך דין עצמאי בטרם התמנה לשופט שלום במחוז דרום. לפני כחמש שנים התקדם לתפקיד סגן נשיא.

 

שלושה משרדי עורכי דין זכו במכרזים למתן שירותים משפטיים שונים למשרד ראש הממשלה ב־2015. רשימת הספקים של משרד ראש הממשלה נחשפה לבקשת התנועה לחופש המידע:

  1. משרדו הירושלמי של עו"ד גלעד שר:שר, שבפריימריז האחרונים במפלגת העבודה תמך בעמיר פרץ ובעבר היה יועצו ומנהל לשכתו של אהוד ברק, זכה במכרז לטיפול משפטי בהתקשרויות של משרד ראש הממשלה. שר עצמו לא טיפל בהתקשרויות, היקף העבודה היה מצומצם. לפני זמן־מה עזב שר את השלוחה הירושלמית של משרדו ואינו קשור אליה.
  2. משרד פריש־שפרבר־ריינהרץ:
    בראש המשרד עומדת השופטת בדימוס שרה פריש, מקורבת לבית היהודי, שהייתה חברה בכמה ועדות ציבוריות. בין השאר הייתה חברה בוועדה לאיתור מפקד גלי צה"ל ובוועדה לאיתור מנכ"ל רשות שדות התעופה.
  3. משרד נסים־רינקוב־סנדרוביץ:
    אחד השותפים במשרד הוא משה נסים, שכיהן בשנות ה־80 כשר האוצר ושר המשפטים בממשלת הליכוד ובממשלת האחדות. לאחרונה התבקש על ידי נתניהו לעמוד בראש ועדה לבדיקת נושא הגיור. הוא היה חבר בוועדה לבחירת היועץ המשפטי לממשלה שבחרה את יהודה וינשטיין, וגם בוועדה אחריה, שבחרה את אביחי מנדלבליט, אם כי תמך בד"ר גיא רוטקופף. גורמים המקורבים לתהליך טוענים כי נתניהו עצמו רצה בתחילה את מנדלבליט, אך נבהל לבסוף והעדיף את רוטקופף על פניו.
    לאחרונה אמר נסים בריאיון ל'מקור ראשון' כי "מסך כל הדמויות שמשחקות במרחב הפוליטי, נתניהו עולה בכמה קומות על כל מועמד. יש לו ניסיון עצום ויכולת מנהיגות, והוא היחיד שמביא איתו מטען מתאים לראשות ממשלה. אין לנו תחליף. אני תומך בו, אם בחדווה ואם לא בחדווה". בהמשך גם אמר ששרה נתניהו "הפכה לשק חבטות של התקשורת".

דע את החשד | מקרא לכל פרשיות נתניהו

1997 – פרשת בר־און-חברון

תמצית הפרשה:

חשד כי ראש הממשלה נתניהו ביקש למנות את רוני בר־און ליועץ המשפטי לממשלה ב"דיל" עם אריה דרעי. המטרה: היועמ"ש יקל על דרעי שעמד בפני אישומים כבדים, וש"ס תתמוך בהסכם חברון.

תוצאה משפטית:

אף שהמשטרה המליצה להעמיד את נתניהו לדין בגין מרמה והפרת אמונים, היועמ"ש אליקים רובינשטיין החליט שלא להגיש כתב אישום. הסיבה: היעדר ראיות מספיקות

1999 – פרשת עמדי

תמצית הפרשה:

בני הזוג נתניהו נחשדו שגנבו כספים מקופת המדינה – בצורת השתת הוצאות פרטיות עליה בהעסקת הקבלן אבנר עמדי. עוד נחשדו כי לקחו מתנות רבות שלא כדין (שניתנו במסגרת תפקידו כרה"מ), נחשדו בשיבוש מהלכי משפטי וכן במתן וקבלת שוחד. בפרשה זו התוודענו גם לראשונה לעזרא סיידוף ממשרד ראש הממשלה, שטיפל בענייני הזוג.

תוצאה משפטית:

גם המשטרה וגם פרקליטת המדינה עדנה ארבל המליצו להעמיד את נתניהו לדין (ארבל: "על פי הראיות, החשבון המופקע בסך 440 אלף שקל, שהגיש עמדי למשרד ראש הממשלה בעצת אשת ראש הממשלה, טופל באינטנסיביות על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה בידיעתו של נתניהו").

אך שוב – היועמ"ש רובינשטיין החליט לסגור את התיק. הסיבה: חוסר ראיות מספיקות. ברקע לסגירה עמדה העובדה שנתניהו הפסיד בבחירות ופרש בינתיים לפסק זמן מהחיים הפוליטיים.

ספיח אזרחי:

ב־2001 הגיש עמדי תביעה אזרחית נגד הזוג נתניהו על סך יותר מ־700 אלף שקל, בגין עבודות שביצע עבורם במשך כעשור. הם הגיבו בתביעה משלהם על סך 2 מיליון שקל, בין השאר בגין פגיעה בשמם הטוב. התוצאה: פשרה שבמסגרתה שילם נתניהו לעמדי כ־70 אלף שקל.

2011 – פרשת ביביטורס

תמצית הפרשה:

חשד למימון כפול של טיסות משפחת נתניהו לחו"ל, בתקופתו כשר אוצר. אחרי חשיפת הפרשה בערוץ 10, מבקר המדינה יוסף שפירא (שנבחר על ידי נתניהו) מצא חשד לפלילים.

תוצאה משפטית:

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין סגר את התיק.

2015 – פרשת ריהוט הגן

תמצית הפרשה:

חשד כי ריהוט שהוזמן לבית ראש הממשלה בירושלים, הועבר למעשה לביתם הפרטי של הזוג נתניהו בקיסריה.

תוצאה משפטית:

למרות המלצת המשטרה להעמיד את שרה נתניהו לדין, היועמ"ש אביחי מנדלבליט סגר את התיק.

2015 – פרשת החשמלאי

תמצית הפרשה:

חשד כי החשמלאי אבי פחימה הועסק בניגוד לנהלים ותוך הוצאות מופרזות על חשבון המדינה, בידי שרה נתניהו.

תוצאה משפטית:

למרות שגם מבקר המדינה הצביע על החשד לפלילים, ולמרות המלצת המשטרה להעמיד לדין, התיק נסגר.

2015 – פרשת המטפלת

תמצית הפרשה:

חשד כי שרה נתניהו השתמשה בעובדות מעון ראש הממשלה כדי להחליף טיפול סיעודי בהוצאה פרטית לאביה הקשיש.

תוצאה משפטית:

למרות המלצת המשטרה להעמידה לדין, התיק נסגר.

2015 – פרשת הארוחות

תמצית הפרשה:

חשד כי שרה נתניהו הזמינה ארוחות משלל מסעדות ירושלמיות וכן שפים לאירועים פרטיים של המשפחה, על חשבון המדינה. העלות המצטברת בסך מאות אלפי שקלים הוצאה על פי החשד במרמה, תוך זיוף מסמכים ודיווחים.

תוצאה משפטית:

בספטמבר 2017 הודיע היועמ"ש מנדלבליט על כוונתו להגיש כתב אישום נגד שרה נתניהו, בכפוף לשימוע.

2016 – פרשת אודליה כרמון

תמצית הפרשה:

חשד כי נתניהו, באמצעות מקורבו ארי הרו, מימן באופן אסור על ידי עמותה את שכרה של כרמון שהועסקה בידי נתניהו בתקופתו כראש האופוזיציה.

תוצאה משפטית:

היועמ"ש החליט לעצור את הבדיקה המשטרתית.

2016 – פרשת ארנו מימרן

תמצית הפרשה:

במסגרת משפטו של הנוכל הצרפתי עלה חשש כי העביר לנתניהו מימון ותרומות אסורות. בשיחה עם ערוץ 10 טען כי העביר 170 אלף יורו לחשבונו הפרטי של נתניהו.

תוצאה משפטית:

נתניהו הכחיש מכל וכל. עו"ד שמרון הבהיר שמימרן העביר תרומה חוקית לחלוטין לעמותה של נתניהו, ושטופלה על ידו. טרם הוחלט סופית, על פי הידוע לנו, אם הפרשה תיבדק על ידי רשויות החוק הישראליות (ככל הנראה – לא).

2016 – תיק 1000 (המתנות)

תמצית הפרשה:

חשד כי נתניהו קיבל באופן שיטתי, תוך מרמה ואולי תוך יחסי שוחד, מתנות ומוצרי יוקרה בשווי של מאות אלפי שקלים.

תוצאה משפטית:

נתניהו עדיין בגדר חשוד ונחקר מספר פעמים תחת אזהרה.

2016 – תיק 2000 (שיחות מוזס)

תמצית הפרשה:

חשד כי נתניהו, במסגרת מגעים שניהל עם מו"ל 'ידיעות אחרונות', פעל לרקום עמו עסקה אסורה שבמסגרתה ישתמש בכוחו כדי לבצע שינויים מרחיקי לכת בשוק התקשורת, תמורת סיקור אוהד בעיתון של מוזס.

תוצאה משפטית:

נתניהו עדיין בגדר חשוד ונחקר תחת אזהרה.

2016 – פרשת הצוללות וכלי השיט

תמצית הפרשה:

מכונה גם 'תיק 3000'. פרשה רחבת היקף המעלה חשד לעבירות שוחד ומרמה רבות בתחום הרכש הביטחוני של ישראל. נתניהו אינו חשוד נכון לעכשיו בשום צורה בפרשה, אך מקורבים אליו כן, וכך גם אנשים רבים שהקיפו אותו ואת בכיריו. עיקר הרכש המדובר היה פרי החלטה אסטרטגית ולחץ מסיבי של נתניהו כראש ממשלה.

תוצאה משפטית:

הפרשה עודנה תחת חקירה.

2017 – פרשת בזק

תמצית הפרשה:

מכונה גם 'תיק 4000'. פרשה שנחקרת על ידי המשטרה והרשות לניירות ערך, בחשד למגוון עבירות שבוצעו לכאורה על ידי בעל השליטה בחברת הענק בזק שאול אלוביץ', בכירי החברה וכן מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר. נתניהו אינו חשוד נכון לעכשיו בשום צורה בפרשה. אך פילבר נחשב למקורבו ועושה דברו (נתניהו כשר התקשורת מינה אותו), וכך גם אלוביץ', שכפי שנחשף בעבר גם דאג לכאורה לסיקור אוהד לזוג נתניהו בכלי תקשורת בשליטתו.

תוצאה משפטית:

הפרשה עודנה תחת חקירה.

 

סוף דבר

בקהילייה המשפטית עוקבים בעניין רב אחרי מעטפת עורכי הדין של נתניהו ושלל הפרשיות. עורך דין ירושלמי ידוע, הנמצא בקשרי ידידות עם נתניהו זה שנים, אומר שאמנם לא קיבל הצעת עבודה מבני הזוג, אולם אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו הוא יהיה ראשון המתקשרים אליו. "אבקש להיפגש איתו, אני מניח שהוא לא יסרב, ואמליץ לו להגיע להסדר עם הפרקליטות כדי שיניחו לו. מפני שאני די בטוח, על פי הניסיון המשפטי שלי, שברגע שיוגש נגדו כתב אישום, הוא לא יוכל לחמוק מהרשעה. לא יהיה לו שום סיכוי מול הרחוב ומול בית המשפט".

עורכי דין אחרים, שהיו מועמדים בעבר לייצג את נתניהו או את רעייתו, יודעים לספר על שלל חוות דעת מעניינות שקיבלו מהקולגות שלהם. חלק המליצו לייצג, חלק המליצו בתוקף להתרחק. הן בשל המורכבות של בנימין ושרה נתניהו כקליינטים, והן בשל האינטנסיביות. בסופם של יום ופרשיותיו, עדיין נרקם מעגל עורכי דין מרשים מאוד סביב השניים לאורך השנים. דמויות שונות, בכירים יותר או פחות, חובבי תקשורת ושונאיה. אבל דבר אחד נותר קבוע, והוא השורה התחתונה של נתניהו ורעייתו מול כל פרשה או פרסום. זו תמיד תטען לרדיפה, ותגרוס – למרות הררי החומר בידי רשויות החוק והקלסרים העבים המצטברים במשרדי ההגנה – כי "לא יהיה כלום, כי אין כלום".

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook