fbpx

תכירו: אנשי העסקים המקורבים ביותר לפוליטיקאים בישראל

0

ידיו של איש העסקים מלאות, אין לו דקה פנויה. הוא גדול, אבל לא טייקון. משקיע בנדל"ן ברחבי העולם, בעלים של אחזקות ועסקים פעילים בישראל, בעבר נכשל בניסיונות לפרוץ לתחומים נוספים. שבועות ארוכים בשנה הוא מבלה מחוץ לישראל. בארץ לוח הזמנים שלו עמוס. איש העסקים מבלה שעות רבות בפגישות עם פוליטיקאים, משמאל ומימין. פה ארוחת ערב בביתו של ח"כ ממפלגת העבודה; שם השתתפות באירוע התרמה לבית חולים, איש העסקים יושב בשולחן לצדו של שר מהליכוד; והנה הוא נפגש באירוע חברתי עם בכיר בש"ס. הוא לא מסתפק באירועים האלה. משתתף במשלחות של שרים בביקורים בכל העולם. שר בכיר לשעבר, שהיה מופקד על תחום עיסוקו של מיודענו, אף צירף אותו בחשאי אל חוג יועציו הקרוב. בראיונות לתקשורת הכחיש איש העסקים את הקרבה. ובתוך כל הסחרחורת הזאת יש לו די זמן גם לנהל מערכת יחסים הדוקה במיוחד עם פוליטיקאית לשעבר. הם הכירו כשהייתה בשיא כוחה, איש העסקים נשאר לצדה גם היום. מי יודע, אולי היא עוד תשוב.

חבריו מכירים את מערכת קשריו הענפה. תנו לו עשר דקות והוא זורק בנונשלנטיות איך הציע הצעה כלכלית לשר ההוא והתווכח עם הח"כית ההיא. את כולם, אגב, הוא מכנה בשמותיהם הפרטיים. מה יוצא לו מזה? לא המון. פה ושם אולי איזו הקלה במכרז, שם ופה מידע מועיל. לא משהו שאפשר לעשות עליו תחקיר. הישגו הגדול הוא בעיקר תחושת הכוח. אוזנם של הפוליטיקאים כרויה לו, וזה לא עלה לו כסף, רק זמן ורצון.

הקשרים בין אנשי העסקים הישראלים לפוליטיקאים הדוקים הרבה מעבר לנרשם בפנקסי הצ'קים. ממילא ההגבלות על תרומות למפלגות או למועמדים בפריימריז, למשל, קפדניות מאוד. אחדים מאנשי העסקים מקורבים לפוליטיקאים בחברויות אמת, שנמשכות שנים ארוכות. מיכאל לוי, בעלי סמל"ת (יבואנית פיאט, אלפא רומיאו ועוד) הוא חבר קרוב של יצחק הרצוג, עוד לפני שזה נכנס לפוליטיקה. גם דוד קוליץ הוא מכר ותיק של משפחת הרצוג. אחרים יצרו קשרים עם הפוליטיקאים רק אחרי שנבחרו לכנסת. רובם של אלה אומרים שהחברות ביניהם לבין הפוליטיקאים איננה מבוססת על אינטרסים, אלא על הנאה אנושית פשוטה. בהחלט היינו מוותרים על הכבוד, לנו ממילא זה עולה יותר. אנחנו רק עושים טוב לעם ישראל. "הקִרבה לפוליטיקאים לא משדרגת אותי. הגיע הזמן שאשנמך את עצמי ולא שאשדרג את עצמי", אומר קוליץ, שמעורה מאוד בעולם הפוליטי.

רק לעתים רחוקות איש עסקים מודה שהוא זקוק לפוליטיקאים. אלפרד אקירוב היה אחד מהבודדים שהודו בגילוי לב בצורך בקשרים פוליטיים. "אתה לא יכול לעבוד בלי שלטון", אמר לוועדה לבחינת יחסי הון־שלטון שהקים מיכה לינדנשטראוס. אקירוב, אגב, מיודד עם כמה פוליטיקאים, בין השאר עם יעקב פרי.

לא כל אנשי העסקים המקושרים ידועים לציבור הרחב כמו אקירוב. כמה שמעו על חן למדן שתורם לחברי כנסת מימין ומשמאל? כמה מכירים את משה ממרוד, איש עסקים מקושר? אחרים ידועים יותר. משה אדרי למשל, גם חיים סבן ואחיו אריה. הפוליטיקאים מפנטזים כל השנה על הזמנה לפורום סבן בוושינגטון, חבילת אירוח מפנקת ויוקרתית במיוחד.

והעגלים רוצים לינוק, מתברר, לא פחות מאשר הפרה רוצה להניק. קשרים טובים הרי יניבו בדרך כלל תוצאות. תשאלו את דליה איציק. אחרי שהפוליטיקאית הוותיקה עזבה את הכנסת, היא קיבלה משרות דירקטור אצל רמי לוי וישיבה בראשות המיזם 'סיסמה לכל תלמיד' בזכות איש העסקים אודי אנג'ל. איציק הייתה אחת מהפוליטיקאיות המקושרות ביותר אל בעלי ההון, היו לה חברים ותורמים רבים, חיים סבן, רוני פוקס, ולדימיר גוסינסקי, אנג'ל ועוד ועוד. אולם אל דאגה, פרישתה מהחיים הפוליטיים לא השאירה את אנשי העסקים בודדים במערכה. יאיר לפיד (מקורב לארנון מילצ'ן, אודי אנג'ל, דן טוקטלי, רון צוקרמן ואחרים); יואב גלנט (בני שטיינמץ, חמי פרס, שמואל פרנקל, משפחת עופר, משה אדרי); יעקב פרי (משפחת עופר, דוד קוליץ, משה אדרי), משה כחלון (אבי טיומקין, קובי מימון, אודי אנג'ל); וסילבן שלום (אבי טיומקין, ליאון רקנאטי, משה אדרי, יגאל זילכה, דוד פתאל) הם רק חלק מהנושאים את מורשת איציק בגאווה, חלקם הם לא רק שלטון אלא גם הון. ח"כ אלי כהן מכולנו היה יד ימינו של עופר נמרודי וצבר מניות בשווי עשרות מיליוני שקלים; אראל מרגלית הוא מיליונר היי־טק; הונו של סילבן שלום (בעיקר בזכות ירושת רעייתו) מוערך בכ־150 מיליון שקל (על פי 'פורבס').

איש ליכוד ותיק מגחך כשהוא נשאל על הקשרים האלה: "אי אפשר להפריד ביניהם. זאת רשת סבוכה, אלו מערכות קשרים קרובות והדוקות". גם לאבי טיומקין, החביב על פוליטיקאים, הקשרים נראים טבעיים: "עם מי את רוצה שפוליטיקאים יתיידדו? אם לעיתונאים ולאנשי עסקים הם לא יכולים להתקרב, אז מי יהיו חברים שלהם, מדריכי טיולים באילת?". אגב, בנימין נתניהו, ראש הממשלה והרביעי ברשימת הפוליטיקאים העשירים של 'גלובס', אינו מקורב ליותר מדי אנשי עסקים ישראלים. רוב קשרי הידידות שלו הם עם הון אמריקאי.

[ איור: אלון ברייאר ]

.

לקריאת הכתבה המלאה, הכוללת את הרשימה המקיפה ביותר שפורסמה על אנשי עסקים שקרובים לפוליטיקאים בישראל, לחצו כאן ותוכלו לקבל את הגיליון החדש של 'ליברל' במתנה עד הבית.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook