fbpx

מגדלים האוויר // מתן חודורוב על השנה של הנדל"ן

0

בעמודים הפנימיים של הודעה לעיתונות, בניסוח יבשושי שמאפיין סטטיסטיקנים, מונחת "תעודת שני שליש" צוננת של שר האוצר משה כחלון, בתפקיד שהגדיר כחלום חייו. בשנה האחרונה, אם להישען על אותה הודעה רשמית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, טיפסו מחירי הדירות בעוד 4.2% ל־1.47 מיליון שקל בממוצע כלל־ארצי – רחוק אמנם מהשיפוע התלול שבו הם דהרו בקדנציות הקודמות, ובכל זאת רחוק באותה המידה מהבטחות שר האוצר להביא להוזלה ממשית של הנדל"ן. בעבר התחייב כחלון כי אם תיכשל משימתו, המשימה החברתית העליונה בעבור דור שלם, לא יעמיד את עצמו לשיפוט הציבור בבחירות הבאות.

כל מי שמשוחח עם כחלון בשנה האחרונה מקבל את התחושה שהוא עצמו מופתע מהמשך ההתייקרות הזו. מאז שהזהיר כי "אנשים יקפצו מגגות" מול הקריסה בשוק הדיור, תקרת המחירים רק נעשתה גבוהה יותר. כחלון הוא הראשון לדעת שלא חשוב כמה סרטים עוד יגזור בפרויקטים של 'מחיר למשתכן'; לא משנה כמה "הסכמי גג" עוד יחתום עם ראשי רשויות – כסף תמורת היתרי בנייה – בניסיון (אמיתי וכן) לחתוך בבירוקרטיה: במבחן הסופי ששר האוצר קבע בעצמו, לעצמו, כהונתו תימדד בשורה תחתונה אחת – המחיר – שכרגע, אינה מאירה לו פנים. זו כנראה הסיבה שכחלון יסכים להעביר במהירות תקציב ל־2019 – כמעט שנה לפני שייכנס לתוקף, בניגוד להיגיון הכלכלי – הכל במטרה להרחיק, עד כמה שניתן, את איום הבחירות אל מעבר לאופק. משבר הנדל"ן, שבנסיבות אחרות היה מסוגל להפוך את כחלון לאיום ממשי על שלטון נתניהו בימין, דווקא דוחק בשר האוצר להדק במצוקתו את הברית עם הליכוד.

הדשדוש של כחלון מתסכל, דווקא מפני שהצעדים שנקט נכונים ברובם: מ־2015 גדל דרמטית קצב התחלות הבנייה בישראל, לשיא כמעט היסטורי של מעל ל־52 אלף בשנה; שיטת "המכרז ההפוך" על הקרקע, שבה זוכה היזם שמבטיח את המחירים הנמוכים לצעירים ולא את המיסים הגבוהים לממשלה, הפכה את הקונים לראשונה למרוויחים מהתחרות בענף הנדל"ן; גם המס על דירה שלישית, שבינתיים הוקפא בבג"ץ וספק אם יצלח מחדש את דרכו, הצליח לעצור לתקופה כניסה של לא מעט משקיעים כבדים לשוק. אז למה המהפך לא מגיע? כי גם עם "ארגז הכלים" שדרש וקיבל, יש עוד משתנים רבים שלא תלויים בשר האוצר: הריבית הנמוכה זה עשור שמתדלקת רכישת דירות להשקעה, האשראי הזול שמציעים הבנקים כדי להכניס עוד כסף לשוק, החוסרים האדירים שהצטברו בהיקפי הבנייה לאורך שנים – ובשונה ממדינות המערב, הילודה בישראל גבוהה ומייצרת כל שנה ביקושים גבוהים לנדל"ן. אין ספק שהבהלה לדירות מתגלה כיריבה קשוחה בהרבה מקרטל הסלולר ההוא, שפירוקו המוצלח קנה לכחלון את עולמו.

הכישלון אינו של כחלון לבדו: נתניהו, שסביבו התחלפו שלושה שרי אוצר ברצף, מחזיק כנראה בשיא מפוקפק כראש הממשלה שבתקופת כהונתו מחירי הנדל"ן פשוט הוכפלו. האיש שראה מחלפים כשאנחנו נתקענו עמוק בפקקים, רואה גם גגות דולפים ברחוב בלפור בזמן שכרבע מעם ישראל מתרחק, מדי יום, מרכישת דירותיו הראשונות.

בחודשים הקרובים, כשריח בחירות יעלה באפו, כחלון יתקשה עוד יותר ליטול סיכונים פוליטיים כדי לקדם ירידות מחירים. למרות הקטסטרופה בנדל"ן, שמאיימת על דור שלם, רוב הסקרים חוזים שבקדנציה הבאה נתניהו יישאר בלשכתו. לפחות נכון להיום, קשה להתחייב על אותה הערכה לגבי שר האוצר שלו.

צילום: דוברות עיריית מגדל העמק

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook