fbpx

המשפיעים הסמויים ברשתות החברתיות / עמנואל רוזן

0

בגיליון הקודם סקר 'ליברל' את המשפיענים הישראלים במגוון תחומים, בהם התקשורת. אבל לא יונית לוי, לא נחום ברנע או אילנה דיין, קוטפים את התואר העיתונאי המשפיע עליכם ועלינו ביותר. בשנה הזו, בעידן הזה, את התואר הזה מקבל אדם שאינכם מכירים. לא תזהו אותו ברחוב, לא תעשו איתו סלפי בקניון, וגם את שמו מעולם לא שמעתם. איש התקשורת של השנה הוא "העיתונאי החברתי". לא, לא הכתב לענייני רווחה אלא זה ששולט ומלהטט, מתמרן ומתחמן, קובע את סדר היום רגע אחרי שהמציא אותו ומשפיע על הליין־אפ של עורך המהדורה בערוצי הטלוויזיה, מבלי שהעורך הזה ידע בכלל איך ומתי וכיצד הושפע. את המדיה החברתית כולנו כבר מכירים, את העיתונאים הסמויים של המדיה הזאת, "העיתונאים החברתיים" שפועלים וימשיכו לפעול בשטחים האפורים, ולפעמים גם השחורים, לא נכיר כנראה לעולם.

את הקווים לדמותו של האיש שמשפיע על המשפיעים ביקשתי מבעל הדבר עצמו לתאר כאן – אדם שחלק מעיסוקו משיק לקווי המתאר של המשפיען שלנו. כך כותב על עצמו ע'. אחד מחבורה של מעטים, שמתמרנים את חיינו ואת עיתונאינו בתוך המרחב הוירטואלי החדש.

ע': "אתם נכנסים כל בוקר לפייסבוק, נחשפים לדעות ולהצעות של החברים האמיתיים וגם הווירטואליים שלכם, סופגים מידע מעמודים שונים, ופעם בכמה שעות נכנסים שוב לסיור קצר ברשתות החברתיות – כי אתם פשוט חייבים לדעת מה קורה עכשיו, ממש ברגע זה. העניין הוא שמה שמוצג לכם שם איננו בהכרח מה שבאמת קורה עכשיו. זה מה שרוצים שתחשבו שקורה. המידע הזה, חלקו אמיתי וחלקו הגדול ממש לא, נכפה עליכם על ידי שני גורמים: האלגוריתם של פייסבוק, ואיש המדיה החברתית, שזה אני.

"איש המדיה החברתית לא צריך לעבוד קשה כמו עיתונאי שמתרוצץ שנים כדי להשפיע ולשנות. באמצעים פשוטים הוא משכנע את החברים שלכם, ואת אלפי החברות והחברים של החברים שלכם ברשת, לשתף תכנים פרסומיים, להמליץ על מוצרים ולדחוף כתבות, לפעמים חינם, ולפעמים תמורת כסף. הוא יכול לדעת בדיוק במה החברים שלכם התעניינו בעבר, מה מעניין אותם, מה מקפיץ אותם.

"איש המדיה החברתית רוכש מודעות בפייסבוק לקהלי יעד מצומצמים, ותמורת סכומים קטנים יחסית גורם להם לחשוב שכל העולם מתעניין כמוהם באותו הדבר, אף שהאמת – אותה אמת שכבר מזמן איננה חשובה כל כך – האמת היא שבדרך כלל רק מספר מצומצם של אנשים בבועה קטנה באמת מתעניינים במה שנראה כרגע כמו הדבר הכי מעניין ומסעיר על פני כדור הארץ. איש המדיה החברתית יודע 'לשחק' עם האלגוריתם של פייסבוק, ככה שיציג לכם את התכנים שהוא רוצה שיוצגו לכם, לאו דווקא את התכנים שהייתם מקבלים אם הייתם בוחרים את המידע בעצמכם, כמו שפעם בחרתם כשקראתם בבוקר את העיתון שבחרתם לרכוש.

"הוא יודע לפעול במחשכים וליצור ברשת מאות ואלפי חשבונות מזויפים (פייקים), שמשפיעים על הלך הרוח שנוצר סביבכם. העיתונאי יכול לראיין דמות מוצללת. העיתונאי החברתי יכול ליצור אוואטאר– דמות פיקטיבית שהיא לא יותר ממחשב – שתרכז סביבה עולם שלם, ותביא למהדורות החדשות ב'תקשורת המסורתית' סיפורים שנולדו בעלם דמיוני של מדיה חברתית.

"הוא יוצר קמפיינים פרובוקטיביים ומציג אותם לקהל היעד כדי שיתעצבן מהם, כי הוא יודע מה יעצבן ומה יצור באז. כך יקבל את תשומת הלב שהוא צריך, גם אם המניע מזויף לחלוטין.

"הוא יודע איך ליצור במיוחד בשבילכם 'שביל' של מידע, שתלכו בו, ובסוף תאמינו במה שרצה שתאמינו".

עד כאן ע', על קצה המזלג ועם צנזורה עצמית קפדנית.

.

צילום: thinkstock

.

לחצו כאן ותוכלו לקבל את הגיליון החדש של ליברל במתנה עד הבית

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook