fbpx

המנצחים והמפסידים של מלחמת האשכנזים והאשכנזים בספרות העברית

0

שום דבר בחייו של הסופר והמשורר דוד פוגל לא הסתדר כמו שצריך. לא כאשר התרוצץ מן הישיבה בווילנה למגורים בווינה, שם הסתובב בחוגים בוהמייניים מקומיים וחי בעוני קשה. לא כאשר נכלא באוסטריה כ"נתין מדינת אויב" בעת מלחמת העולם הראשונה בגלל שנשא תעודות של האימפריה הרוסית. לא כאשר נכלא בפריז כ"נתין מדינת אויב" בעת מלחמת העולם השנייה בגלל שנשא תעודות אוסטריות. לא כאשר שוחרר מהכלא עם כיבוש צרפת על ידי הגרמנים ולא כאשר נתפס על ידי הנאצים ונשלח לאושוויץ. מרצה אחד באוניברסיטת תל אביב, שבה למדתי באמצע העשור הקודם, הרחיק לכת עד כדי שבעודו מגולל פרשה זו לכיתה חצי מלאה, הניף את ידיו בדרמטיות והכריז: "כך היה צריך למות קפקא!".
לפני שנתיים זכה פוגל לעורר שוב עניין באמצעות פרשה באמת לא רגילה. אי שם במעמקי ארכיון "גנזים" עלתה ד"ר לילך נתנאל, שחקרה את יצירתו של פוגל, על אחת מאותן תגליות שעליהן חוקרי ספרות צעירים ונלהבים מפנטזים בשיעורים ארוכים: היא מצאה, כתוב בין שורות של טקסט אחר, באותיות קטנות וצפופות, רומן, או ליתר דיוק טיוטה של רומן, שכתב פוגל ככל הנראה במחצית השנייה של שנות ה־30 במאה שעברה.
אירוע באמת נדיר שכזה, יחד עם מה שהוגדר כ"פרשה אוטוביוגרפית שערורייתית", יצרו עבור פוגל, כמעט 68 שנים לאחר מותו, סערה מושלמת של סיקור במדורי הספרות, ואף העניקו ל"רומן וינאי" – תחת שם זה יצא לבסוף – עטיפה עם רגל אישה בגרביון רשת ונעל עקב, משל היה זה מותחן ארוטי עם קים בייסינגר.

 

הכתבה המלאה פורסמה במגזין המודפס.

 

רוצים לקבל את המגזין בכל חודש עד הבית? עכשיו במבצע למנויים חדשים - גיליון ראשון במתנה. השאירו פרטים ונחזור אליכם:

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook