fbpx

הבחירות בארה"ב: שמירת המרחק של נתניהו // ניצן הורוביץ

0

בסיבוב הקודם היה זה אחרת לגמרי. בנימין נתניהו היה מעורב, עד צוואר, בעימות הפוליטי בארה"ב. גם אם הוא מכחיש זאת, הרי כך משוכנעים בממשל אובמה. ראשיו סבורים שנתניהו בחר צד, גם בעידודו של שלדון אדלסון, ותמך במועמדותו של מיט רומני לנשיאות. ראש ממשלת ישראל, מציינים בוושינגטון בחמיצות, נתן ידו לניגוח פוליטי של הנשיא וחבר ליריביו השולטים בקונגרס, למשל בפרשת ההסכם עם איראן.

היה לכך מחיר. אמנם לא מחיר כבד מדי – כפי שתיארו זאת לעתים בישראל – או כפי שארה״ב יודעת לגבות מיריביה כשהיא מעוניינת בכך. אבל נתניהו שילם. יחסים עכורים עם אובמה, ״יחסים מורעלים״, כהגדרת 'ניו יורק טיימס' לאחרונה, והחמצת הזדמנות להגדלה משמעותית יותר של הסיוע האמריקאי. גם בקהילה היהודית נגרם נזק. הוא לא מיתרגם ללחץ על נתניהו, אך בהחלט מתבטא בהסתייגויות ניכרות כלפיו וכלפי ממשלתו מצד יהודים רבים. זה תהליך שגורמים ישראלים ערים לו וחוששים מהשלכותיו.

הפעם נתניהו שומר מרחק. הוא נמנע מכל מה שעלול להיחשב אפילו למראית של עין של תמיכה באחד הצדדים. למעשה, הוא מקפיד שלא להתייחס כלל לקמפיין הדרמטי, למרות שאין ספק שהוא מתעניין ובקי בו. אורחים אמריקאים שנועדו עמו לאחרונה הופתעו מהימנעותו המוחלטת מהנושא. כך, למשל, שני סנטורים בכירים, משתי המפלגות, העלו את העניין בפגישה איתו, אך לשווא: נתניהו סירב להתייחס. כך גם הנחה את כל הגורמים: לשמור מרחק.

מפתה לחשוב כי למד את הלקח בעקבות ההתערבות הקודמת שלו, כאשר על הפרק עומד עכשיו הסכם סיוע חדש לעשר השנים הבאות. ייתכן שהוא חושש ממהלכים מדיניים שאובמה עשוי לנקוט בחודשיו האחרונים בבית הלבן. נתניהו עצמו אומר שלא חכם להתערב. הוא צודק. אבל לא היה חכם להתערב גם בפעם הקודמת, למרות שנתניהו הוזהר אז מלעשות כן.

מבט מדוקדק יותר מעלה סיבה אפשרית נוספת: נתניהו, שמבחינת השקפת עולמו וקשריו נוטה בבירור אל הרפובליקנים, מתקשה לתמוך במועמדם הנוכחי. הוא לא לבד בעניין הזה. בכירי הרפובליקנים ובני שיח קרובים של נתניהו, כמו מיט רומני, שאותו קיבל בזרועות פתוחות בירושלים כאשר התמודד מול אובמה, סולדים מדונלד טראמפ. בעיניהם הוא כלל לא רפובליקני, אלא ליצן ריאליטי, נטול עמוד שדרה אידיאולוגי, חסר כל ניסיון מדיני. שני המועמדים הרפובליקנים הקודמים לנשיאות, רומני וג׳ון מקיין, ושני הנשיאים הרפובליקנים לשעבר, האב והבן לבית בוש, אפילו החרימו את הוועידה הרפובליקנית. מפגן אי־אמון חסר תקדים במועמד המפלגה. לא מיותר להזכיר שטראמפ גם לא היה הבחירה הראשונה של שלדון אדלסון. רחוק מזה.

מלבד ההסתייגות מתופעת טראמפ, יש בצמרת הישראלית חשש מבחירתו. גם בכך ישראל לא חריגה. חשש כזה מפעפע בקרב כל ידידותיה של ארה״ב: מקוריאה הדרומית ויפן ועד גרמניה ובריטניה. החשש גבר לאחר שטראמפ הצהיר שהן יצטרכו לשלם על הגנתן, ולאחר שתקף את נאט״ו והרעיף מחמאות על פוטין. אמנם נתניהו ונציגיו כאן מדגישים כי כל מי שיישב בבית הלבן יהיה טוב לישראל, אבל טראמפ שונה לחלוטין מכל מי שאי פעם התקרב לבית בשדרות פנסילבניה. נתניהו אינו נהנה מיחסים חמים במיוחד עם הילרי קלינטון, אבל בחירתה תהיה מבחינתו ״עסקים כרגיל״, והוא יודע כיצד לתמרן מולה ומול אנשיה. טראמפ, לעומת זאת, הוא סימן שאלה ענקי. בהתחשב בטינה העצומה שנוטרים לו רוב היהודים כאן, כל גורם ישראלי יעשה נכון אם ישמור ממנו מרחק מרבי.

.

צילום: אימג'בנק

למבצע מנויים אטרקטיבי וחדש – 49 ש"ח לשלושה חודשים ראשונים – לחצו כאן

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook