fbpx

האתגרים של כחלון // שרון כידון

0

הצלחה מקצועית היא שאיפה של כולנו. הצבנו יעדים? בואו נממש אותם. אבל מה קורה כשהישגי עבר ויעדי עתיד הופכים להיות רף גבוה מדי לביצוע? כמו ילדי פלא שנסקו מוקדם ומתקשים לממש חיים מקצועיים מלאים כבוגר ששיאו מאחוריו. מה קורה כשהעבר שלנו רודף אותנו בעתיד? זו בדיוק השאלה שמונחת לפתחו של שר האוצר משה כחלון, כשהאתגר המרכזי שלו, עד כמה שזה נשמע אבסורד, הוא לנצח את עברו.

אם מישהו היה אומר לכחלון פעם שההצלחה הכי גדולה שלו – הרפורמה בסלולר – תהא זו שעלולה להכשילו, הוא לא היה מאמין. מי שהיה שר די אנונימי בתחילת דרכו, הצליח לקנות לעצמו תהילה ציבורית במשרד התקשורת, לאחר שהחליט להיות רפורמטור נטול מורא. נישא על גלי האהדה, אחרי שחסך לכל אזרח אלפי שקלים בשנה, הפך כחלון מודל לחיקוי. כזה שראש הממשלה אומר לאורו "תהיו כחלונים", ובמקביל מצליח להמשיך לשדר ענווה ועממיות.

את ההצלחה הזו הוא תרגם לכוח פוליטי בדמות 'כולנו'. למרות שתשעה אנשים בנוסף אליו נבחרו לכנסת על הפלטפורמה הזו, היא עדיין נתפסת כמפלגה של איש אחד. הצבעה עבורה הייתה ועודנה אישית. לא רשימתית ולא אידיאולוגית. ערכי המותג האישיים שלו זוהו עם הפתק שנתבקשנו לשים בקלפי: עבודה קשה למען רווחת הציבור, צנעה וניקיון כפיים. על אף היותו פוליטיקאי ממולח וערמומי, הצליח כחלון לשדר ארשת תמימות וחוסר מניפולטיביות מתובלים בחיוך ילדותי וכובש.

אבל אסור לטעות: השועל הפוליטי כחלון הבין היטב את כוחה של מפלגת מאזניים, שיכולה לחבור לימין על רקע מצע מדיני, וגם לשמאל על רקע חברתי. רק כמה מנדטים בודדים נדרשים כדי להיות הציר המרכזי של ממשלה שתיעתר לדרישותיו הפוליטיות. וכך היה.

הוא לקח את תיק האוצר שעליו חלם, ושמעליו לא העז לחלום. ללא מעט אנשים שנפגשו עמו הוא הבהיר שאיננו רוצה להיות שר חוץ, ביטחון או ראש ממשלה. הוא ממוקד בהישגים הכלכליים. אך גם השועל הפוליטי הממולח לא העריך עד כמה קשה המשימה באוצר, זו המיצובית לא פחות מזו המקצועית. עם כרטיס פתוח ואחריות מלאה לטיפול בסוגיות הכלכליות – ובראשן הדיור – כחלון לא ראה את הקושי שכרוך בלהשיג שינויים מהותיים ולתקשר אותם בתוך קדנציה אחת. פתרון למצוקת הדיור אי אפשר להשיג בן לילה. התוכניות שלו, בעיקר 'מחיר למשתכן', יצאו לדרך בהיקפים ניכרים, אבל את נושאת המטוסים הגדולה שנקראת "הנדל"ן הישראלי" קשה להסיט ממסלולה. וגם אם עליית מחירי הדיור נבלמה, זה עדיין לא עונה על הזינוקים המטורפים בענף בעשור האחרון. הבטחת הבחירות הזאת נראית כיום כבלתי ניתנת למימוש עם כל הרצון הטוב.

מה שנותר לכחלון וליועציו זה לייצר תוצאות שהן פועל יוצא של החלטות מהירות, שיניבו לו מומנטום חיובי שיגשר על אי־עמידה ביעדיו. בחדרים הסגורים אמרו לו "בוא נעשה מהפכה נוסח הסלולר", כדי לא להגיע בידיים ריקות ליום הבוחר. כך נולדה תוכנית 'נטו משפחה'. כלכלת בחירות, הרבה לפני הבחירות. ניסיון לייצר "מהפכת סלולר" חדשה, לצרוב בתודעה הציבורית מושג אחד קליט ונגיש שמשקף שורה של הטבות.

המבחן הגדול של כחלון הוא אפוא, לצד עבודה מאומצת בשוק הדיור, לייצר זהות עם תוכניות מיטיבות, על מנת לשמור על ערכי המותג הכחלוני שהלכו כמעט לאיבוד בין תוכניות הבנייה השונות. מאחר שהוא לא חוזר כרגע לליכוד, הוא נאלץ לעבוד קשה כדי לאפשר למפלגתו חיי מדף ארוכים יותר בסופרמרקט הפוליטי של ישראל.

צילום: רמי שלוש, הארץ

אהבתם? רוצים לקרוא עוד טורים, מדורים וכתבות של 'ליברל'? יש לנו מבצע מנויים חדש. לפרטים לחצו כאן

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook