fbpx

בלי סודות // חרדים // הטור של אברהם דוב גרינבוים

0

בקשר בין השלטון לדת עמד תמיד היהודי הגלותי, הלוחש לרעהו: "לייזר, אנחנו מסתדרים בינינו לבין עצמנו יופי"

 

בערב חנוכה לפני ארבע שנים התפוצצה פרשת הקלטות הסתר בביתו של הרב אהרן לייב שטינמן ז"ל. הרב עצמו לא נשמע בהקלטה, אך הבהילות שבה התריע עו"ד דוד ליבאי בפני מערכות התקשורת על אודות איסור פרסום ההקלטות הוכיחה כמה זה היה נפיץ. היו אלו הימים של ועדת שקד בכנסת, ששקדה על חוק גיוס חדש לחרדים. ההקלטות חשפו כי ישנו ערוץ נסתר בין הרבנים ובין הצבא, וגם גילו את דעת אנשי הרב על יו"ר הוועדה: "יש לה הגינות של טייסים", היה השבח החרדי, לאחר שהוזכר כי היא נשואה לטייס. מתברר שיש ללמוד גמרא כדי לקשר ולשייך את משרת הבעל לאופייה של אשתו.

הטוב בהקלטה הזו היה לציבור הכללי בישראל, שנוכח לדעת כי ההנהגה החרדית מחפשת ובונה צעדים בוני אמון מול הרשויות. הרע בה, היה שהיא סימנה את חצר הרב שטינמן כפשרנית מול הצבא, לעומת הפלג הירושלמי המיליטנטי שגורס כי יש להיאבק בצה"ל ללא כל הכרה.

מי שלא נכח בשיחת הרעים שדלפה החוצה, אך תקף את המקליטים בעוז, היה ח"כ משה גפני, אף הוא מנאמני הרב הישיש. הוא וחבריו הסבירו אז כי עסקני דגל התורה ימשיכו לפעול על מנת לאפשר לבני הישיבות לשקוד על תלמודם תוך הסדרת מעמדם. אך גם הניסיון הזה לא עמד לו לגפני שעה שעמד מול קהל מושבע ואוהד שלו, בבית פנימה. היה זה במוצ"ש, 13 בינואר, בכינוס סגור של ארגון 'איחוד הצלה' בקיבוץ לביא. בכל שנה הוא זוכה לכבוד הזה, לעמוד מול החבר'ה הטובים ולספר קצת על המתרחש מאחורי הקלעים.

אבל גפני אינו טירון פוליטי. הוא מזהירם קודם: "לא להוציא את זה החוצה. זה עלול לעשות נזק, שפתאום יתלבשו על זה". ואז, נשלפים הסמארטפונים – בעיקר אלו הכשרים היודעים רק להקליט –ובולעים בצמא כל הגיג של המנהיג הדגול שבחר לספר על עשייתו הברוכה. "אנחנו לא רק שומרים על הסטטוס קוו, אנחנו גם מתקדמים בנושא של שמירת שבת", הפתיע גפני ונכנס לטריטוריה של שר הפנים אריה דרעי, שספג את כל האש אך שמר על עמימות כל העת. "הסיכום היה", גילה גפני, "היות שבמשרד הפנים יש מאות, אולי אפילו יותר מזה, פקחים שמטפלים במסתננים, והם פקחים גויים. נושא האכיפה בתוך חודשיים נכנס למסלול". לכאורה דברים של טעם. הבעיה הייתה בכך שגפני פשוט הוציא החוצה את כל התוכנית לכאורה של אכיפת החוק, ובכך הביא לסתימת הגולל על הרעיון. בעיתון הבית 'יתד נאמן' נכתב בחריפות רבה כנגד אלו המוציאים דיבתם רעה של הציבור החרדי. משפט שנכתב לפני ארבע שנים בדיוק, מילה במילה.

בבסיס הקשר שבין השלטון לדת תמיד עמד היהודי הגלותי, עם סיגריה דקה בקצה שמאל של פיו כשהוא לוחש לרעהו: "לייזר, אנחנו מסתדרים בינינו לבין עצמנו יופי". בן־גוריון הסתדר נהדר עם איצ'ה מאיר לוין, מנחם בגין ומנחם פרוש כרתו ברית ידידות, ואריק שרון ואברהם יוסף (מוניה) שפירא אכלו מאותה צלחת. ברגע שזה הופך לציטוטים והתבטאויות, הלכה לה השותפות. הסוחרים הפולנים, ההונגרים והרוסים מורידים ידיים ולוחשים: אין עסקה, לא הייתה עסקה, ובכלל, מעולם לא הכרנו.

אז אולי גפני עוד לא קלט שהניו־מדיה יודע הכל, רושם הכל וזוכר הכל. פעם עשו פוליטיקה על צ'ולנט, היום עושים צ'ולנט מפוליטיקה.

.

אהבתם? עדין לא מנויים שלנו? לפרטים ומבצעי מנויים – השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook