fbpx

בכל זאת הגענו, למרות הכל

רן אדליסט נכנס אל נפתולי הרשימה המשותפת

0

יום שבת של 17 בינואר היה גשום ושמשי לסירוגין. שבועיים לפני ההחלטה ה"היסטורית" על איחוד המפלגות הערביות התכנסו מרכזי חד"ש ובל"ד כדי לבחור בנציגיהם לכנסת. באותה שבת היו אמורים מנהיגי שלוש המפלגות הערביות – חד"ש, בל"ד ורע"מ־תע"ל – לבשר, אולי, על הקמת הרשימה המשותפת. זה לא קרה. "קצת מתעכב", אמר לי יו"ר בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה, "אבל ההסכם סגור". לבל"ד אין סיכוי לעבור לבדה את אחוז החסימה, ומאות הצירים באולמי אבו־מאהר באזור התעשייה של נצרת תומכים בהסכם, שמבחינתם הוא להיות או לחדול. "תהיה רשימה אחת", הבטיחו באותה שבת גם ח"כ מוחמד ברכה, היו"ר הפורש של חד"ש, ואיימן עודה, היו"ר הנכנס. "לא תהיה", פסק דב חנין מחד"ש.

באותה שבת היה אמור גם איחוד המפלגות רע"מ־תע"ל להחליט על בחירת נציגיו ועל הסכמתו לרוץ ברשימה משותפת. ההתכנסות בוטלה. יום קודם נהרג סמי אל־ג'ער, צעיר בדואי מרהט. שוטרים ניהלו מרדף אחרי סוחרי סמים, אל־ג'ער היה באזור ושילם בחייו על ירי פרוע. המשטרה חוקרת. ההתכנסות של בל"ד בנצרת החלה בדקת דומייה "לזכר השהיד שנרצח ברהט". רע"מ־תע"ל של אחמד טיבי – עם מד"ע של טלב א־ סאנע (הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית) – בהנהגת אבראהים צרצור, ביטלו את התכנסותן, אבל אותתו שהן מוכנות לאיחוד. נשארו קצוות פרומים בתוך המפלגות והאגו של טיבי. סקר בעיתון 'כל אל ערב' קבע שיותר ממחצית מערביי ישראל רוצים אותו בראש הרשימה המשותפת. רק 3% את מוחמד ברכה, ו־2% את ג'מאל זחאלקה. "הציבור רצה אותי במקום הראשון", מצטנע טיבי. "שמתי את האגו בצד". בצד השני שם טיבי דרישה למנדט נוסף לתנועתו בעשירייה הראשונה. אבל כרגע, 17 בינואר, דבר עדיין לא סגור.

אוסאמה סעדי, מזכ"ל תע"ל וגיסו של טיבי, טען: "לא מקובלת עלינו השיטה של צילום המצב הקיים. זה סידור עבודה לחברי הכנסת והמפלגות, וסירוב בוטה להישמע לדעת הקהל. הרשימה חייבת לייצג את המציאות הפוליטית המשתנה. זה לא מועדון סגור לחברים, יש לפתוח את השורות לפנים חדשות". וגם כי "תע"ל לא תסכים לחלוקת העוגה על ידי עסקנים. חלקם לא זוכים לאמון הציבור (…) מה עוד שתע"ל היא כיום הכוח העולה, והמנהיג שלנו טיבי הוא הפופולרי ביותר, ללא מתחרים. עד כמה יכולים העסקנים להכניס אצבעות בעיניים של הציבור שלנו ולזלזל בו?". וזה, פחות או יותר, מה שסיפרו כל שאר נציגי הארגונים והמפלגות על עצמם. כך שאז, לפני השבת ההיא, הגדיר נכון טיבי את סיכויי האיחוד: "פיפטי־פיפטי".

לכתבה זו יש המשך. הכתבה המלאה פורסמה בגיליון המודפס.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook