fbpx

איך יכול לשנות ביטקוין סדרי עולם?

0

הבשורה המוניטרית הווירטואלית הראשונה
ב־30 בנובמבר 2013, באמצע משחק פוטבול, הרים סטודנט אנונימי שלט גדול ועליו המילים "היי אמא, שלחי לי ביטקוין" וברקוד מסוג QR CODE. השלט תפס את תשומת לבו של אחד הצלמים של ערוץ ESPN, ושודר למשך שתי שניות בטלוויזיה. אחד מחברי קהילת האינטרנט Reddit קלט במקרה את התמונה, צילם את המסך והעלה לאתר הפופולרי. תוך 24 שעות הופקדו בחשבונו של הסטודנט מטבעות ביטקוין בשווי 25 אלף דולר. אף אחד מהם לא היה מאמא שלו.
הסיפור עבר מתחת לרדאר התקשורתי. אחרי שאתרי גיוס־המונים כמו קיקסטארטר הצליחו להביא מיליוני דולרים ליזמים עם רעיון וסרטון, 25 אלף דולר משתי שניות בטלוויזיה כבר לא נשמע כמשהו יוצא דופן כל כך. אבל זה יהיה בזבוז רציני לשבץ את הסיפור הזה בקטגוריה הקלאסית של "מוזר ומעניין". זו הייתה נקודת שיא בלתי מוערכת של יותר מ־20 שנות מחקר ופיתוח שבה לקחו מאות מתמטיקאים, חוקרים, מומחי הצפנה, אנשי טכנולוגיה ויפני־אמריקאי אלמוני שחיבר את הנקודות לחזון אחד שלם. מימוש של הישג אינטלקטואלי, שלא רק הציע פתרון לאחת הבעיות החשובות ביותר במדעי המחשב, אלא גם קרע פתח רעיוני שאין ממנו דרך חזרה. בפועל, הוא אפשר ל־25 אלף דולר לעבור, באופן מהיר, מהימן  ומדויק, מכיסם של אנשים אנונימיים באינטרנט לכיסו של איש אנונימי עם שלט. הוא הועבר בלי מערכות זיהוי מתוחכמות, חתימות בשבעה העתקים, בקרת איכות, אבטחת מידע, עשרות אלפי עובדי בנק, אלפי סניפים ומאות מנהלים שמרוויחים מיליוני דולרים בשנה.
הוא הועבר בלי טכנולוגיה בנקאית יקרה ובלי קווים מאובטחים. הוא הועבר למרות שהקוד הזה הודפס על שלט נייר, צולם לרגע על ידי מצלמת טלוויזיה ואז צולם מתוך הטלוויזיה באמצעות מצלמה רגילה. אף גוף מסחרי או ממשלתי לא היו מעורבים בתהליך, ואף צד לא הכיר את הצד האחר. הכסף עבר. ואף אחד לא לקח עמלה בדרך. להישג הזה קוראים ביטקוין. זו שיטת תשלום חדשה לגמרי, שונה לחלוטין בכל מובן אפשרי מכל אלו שהיו שם לפניה. את הפוטנציאל שלה אפשר להבין ולו ממבט חטוף במערכת האקולוגית שנוצרה סביבה בשנתיים האחרונות. מינואר 2012 הוקמו בעולם למעלה מ־500 חברות סטארט־אפ שמנסות לספק לביטקוין מאות פתרונות מתבקשים – מארנק דיגיטלי שיאפשר לנהל את העו"ש הביטקויני ומערכות לאבטחת הארנק הזה, ועד אפליקציות לסמארטפון שיעזרו לחברות ולצרכנים להעביר את המטבע ביניהם בקלות. הסטארט־אפ האמריקאי ביטפיי, שמפתח ארנק אלקטרוני בקוד פתוח לביטקוין, גייס לאחרונה 30 מיליון דולר בהובלת פיטר תיל – שחתום על ניירות ייסוד פייפאל, פייסבוק ולינקדאין – יחד עם המיליארדר ריצ'רד ברנסון והשותף־מייסד של יאהו ג'רי יאנג. על פי אתר קוינדסק, שעוקב באדיקות אחר ההתפתחויות בתחום – סך הגיוסים של חברות סטארט־אפ בתחום יגיע בסוף 2014 ל־300 מיליון דולר. מעורבים בהם ה"אנג'לים" (משקיעים פרטיים בסטארט־אפים) המוערכים, המקושרים והעשירים ביותר בענף.

רוצים לקרוא את כתבתו המלאה של אורן הוברמן? הירשמו לקבלת גליון מתנה

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook