fbpx

איך הפך הליכוד לכלי של נתניהו על חשבון המפלגה // שרה ליבוביץ־דר

0

החיקוי הטוב ביותר ברפרטואר של בנימין נתניהו הוא זה של השרה מירי רגב. לראש הממשלה יש כישרון חיקוי והוא משתמש בו לעתים קרובות כדי להלעיג את שריו ואת חברי הכנסת שלו. לא בפניהם, כמובן, בדרך כלל. ניכר בנתניהו שהוא נהנה לבצע את החיקוי של רגב, מספרים מי ששמעו. 'קאט זה בולשיט!', נתניהו אומר ומיד מסביר: אימא שלי לימדה אותי לומר קאט ת'ה בולשיט, אצל מירי זה קאט זה בולשיט. כאן הוא בדרך כלל פורץ בצחוק. אבל היא שרת תרבות טובה, הוא נוהג להוסיף. החיקוי הזה עבר בחודשים האחרונים שכלולים ותוספות. רבים צפו בו, רבים, קרוב לוודאי, עוד יצפו בו.

שנה וחצי אחרי הבחירות, מפלגת הליכוד סוערת. כולם משתלחים בכולם. נתניהו בחברי כנסת ובשרים; חברי כנסת, שרים ופעילי שטח בנתניהו. די היה לשמוע את אחד מהשרים הבכירים מקונן על שהוא נאלץ להשתתף ביום הולדתו ה־67 של נתניהו, בערב שמחת תורה, במקום לבלות עם משפחתו – כדי להבין את יסודות התיעוב. אדם שנכח באחד מאירועי חג הסוכות בביתו של חבר ליכוד במרכז הארץ 'חזר מזועזע כששמע איך שרים התבטאו נגד נתניהו, כיצד  לא היססו לחשוף את חוסר הכבוד שלהם כלפיו.

הטינה פנים רבות לה בליכוד. כמה מהסניפים שרויים במלחמת עולם פנימית עזה. תשאלו את מרים פיירברג מנתניה, למשל, איך לדעתה הגיעה לחקירה במשטרה. למנגנון המפלגתי מתמנים אנשי שלומו של נתניהו, אחרי עיכובים ארוכים הדומים למתרחש בלשכת ראש הממשלה. חברי מזכירות הליכוד מגישים עתירות נגד המפלגה, השטח הליכודניקי הידוע, או מה שנשאר ממנו אחרי שנתניהו צמצם את כוחו, מרכז הליכוד, המזכירות, הסניפים, בוער ומתוסכל במקרים רבים, וגם רווי עוינות נגד ראש הממשלה.

שנה וחצי אחרי הבחירות והניצחון, המפלגה התוססת ביותר, עם כמאה קבוצות ווטסאפ, ארבעה אתרי אינטרנט, עיתונים, אירועים וכנסים בלי סוף, מחפשת את דרכה. לא בטוח שזו דרכו של נתניהו. "אף פעם הליכוד לא היה במצב כזה", אומר ל'ליברל' פנחס עידן, יו"ר ועד העובדים ברשות שדות התעופה, חבר מרכז וקבלן קולות גדול במפלגה. "המלחמות מורידות לנו את המורל וגורמות לירידה שלנו בסקרים".

30 המנדטים שהליכוד זכה בהם בבחירות האחרונות לא כיבו את המדורות, אלא ליבו את האש. כזכור, נתניהו, רעייתו שרה, בנו יאיר וקומץ מקורבים היו אחראים על ניהול הקמפיין. בכירי הליכוד גילו שתפקיד לא יהיה להם שם. הפוליטיקאים נוהגים להאדיר את עצמם בקמפיינים של בחירות, היה נתניהו מסביר. רק מקצוענים יודעים לעשות את העבודה. חברי הכנסת, שרי הליכוד והפעילים הוותיקים מצאו את עצמם מחוץ למערכה, צופים בסרטוני בחירות שהביכו את חלקם, כמו זה המרכז "קבוצת תמיכה" של נפגעי נתניהו, ביניהם פעיל חמאס ועובדי רשות השידור והנמלים; או הפקות שהביכו את רובם, כמו הסיור הביזארי של מושיק גלאמין ושרה נתניהו בבית ראש הממשלה. אמנם שרי ליכוד מזדמנים השתתפו פה ושם בישיבות המטה באור יהודה, אבל ההחלטות נחתכו בבית ראש הממשלה בירושלים. מעורבותו ויוזמותיו של הבן יאיר בלטו. גם ההחלטות שמייחסים יודעי דבר לשרה נתניהו; כמו ההחלטה להטיל (בראיונות שאליהם נשלחו אחרים) את האשמה על הוצאות מעון ראש הממשלה על מני נפתלי. בבית קבעה המשפחה המצומצמת היכן ימוקמו השלטים, מה יהיו המסרים ואיך יבוצע הקמפיין.

התנהלות מפוקפקת

למרות הניצחון, בכירי הליכוד לא סלחו לנתניהו על הזלזול וההתעלמות. והם ודאי לא ציפו שאחרי הבחירות העניין רק יחריף. שהליכוד – מבחינתם – יהפוך ל"נתניהו ואין בלתו". היכן שאפשר היה לצפות להתלכדות סביב ראש הממשלה החלה ההתפוררות. הדיבורים על התנהלות לא תקינה לכאורה במהלך מערכת הבחירות רוחשים כבר מזמן. מה שהוא אולי רק קצה קרחון התגלה בערוץ 1. לפני כמה חודשים חשף הכתב בועז שפירא דו"ח של משרד רואי החשבון ליאון אורליצקי, שמצא שהמפלגה חרגה ב־7.5 מיליון שקלים בהוצאות של פעילות השטח. ציוד שנרכש למטה הבחירות, כמו מקררים ומתקני מים, נעלם. משה ליאון, מקורבו של אביגדור ליברמן, הוא אחד השותפים במשרד.

מבקר הליכוד שי גלילי פרסם במקביל דו"ח ביקורת על חריגה מתקציב הבחירות בליכוד. על פי הדו"ח, מטה הבחירות בראשות שלמה פילבר (כיום מנכ"ל משרד התקשורת תחת נתניהו) חרג מתקציב המפלגה ב־9 מיליון שקלים. מזכירות הליכוד בראשות ישראל כ"ץ התכנסה והעבירה שורה של החלטות, המצמצמות את כוחו של נתניהו במנגנון המפלגה כמו העברת הסמכות לגיוס עובדים חדשים ולהתקשרות עם ספקים מיו"ר התנועה למזכירות המפלגה. אותה מזכירות שחבריה כבר בימי הקמפיין חשו שאין דין ואין דיין בתנועה הוותיקה. כמה ימים אחר כך, בעקבות איום של נתניהו בפיטוריו של כ"ץ, ביטלה המזכירות במשאל טלפוני את החלטותיה. אבל שאלת ההתנהלות המפוקפקת שהביאה אליהן נותרה בעינה. לאחרונה קיבל העניין גושפנקה רשמית, כשמבקר המדינה יוסף שפירא הוציא דו"ח חריף על התנהלות וחריגות הליכוד (לצד מפלגות נוספות, יש לציין).

המלחמות בשטח רק בתחילתן. בקרוב צפויה להיות מוגשת עתירה לבית הדין של הליכוד הקוראת לחשוף את התנהלותה של סיעת הליכוד בהסתדרות. "אם לא ניצמד לערכים הישנים של הליכוד ניעלם מהמפה הפוליטית", אומר זאב בן יוסף, חבר מזכירות הליכוד מירושלים שהגיש כבר שלוש עתירות בנושאים דומים. "אני מקווה שטיפות המים שלי יחוררו את הסלע. בלי ערכים אין לנו תקומה". אנחנו נפגשים סמוך למצודת זאב. בן יוסף לא מהסס. הוא מסיר את הכפפות בנחרצות. האופוזיציה לנתניהו בליכוד הולכת ותופחת, אם כי רבים עדיין חוששים שהביקורת על ראש הממשלה, כשהיא באה מתוך המפלגה, תפגע בליכוד. רבים משוכנעים שנתניהו הוא היחיד שיכול להוביל אותם לניצחון נוסף. בן יוסף סבור שהביקורת שהוא ואחרים מותחים על התנהלות המפלגה חיונית להישרדותה. "לא כולם מבינים אותי. יש מי ששונאים אותי. אחרים סבורים שלא רק שאני צודק, אלא שצריך לעשות הכל כדי להדיח את נתניהו כבר היום".

געגועים לבגין

במשך יותר מחודש תרנו את הליכוד לאורכו ולרוחבו. באירועים, בסניפים. שוחחנו עם בכירים ועם פעילים מן המניין. רבים חוזרים על מנטרה קבועה: נתניהו, מבחינתם, טוב כראש ממשלה אבל רע כראש מפלגה. לחלק לא מבוטל גם נמאס לראות את נתניהו יושב על כסאו במשרד ראש הממשלה. יכולנו בקלות להגיע ל־40 מנדטים, אמרו כמה פעילים, אם נתניהו היה מחובר לעם. גם על דרכו המדינית יש לא מעט השגות. אנחנו לא יודעים מה הוא רוצה, אומרים חברי מרכז. אצל בגין ידענו, אצל שמיר ידענו. אנחנו לא יודעים אם נתניהו בעד ההתיישבות בשטחים או נגדה. איפה אפשר למקם אותו על המפה?

באירוע אחר, די היה לשמוע את קריאות הגנאי נגד נתניהו של כמה מעוכבים בתור הכניסה לאירוע הסרת הלוט מעל אנדרטת אלטלנה, כדי להבין את המשטמה אצל חלק מאנשי הליכוד נגד ראש הממשלה.

על דבר אחד כולם מסכימים: נתניהו הוא שליט יחיד במפלגה. הוא יכול להעביר כמעט כל החלטה. המתפקדים, המרכז, המזכירות, מנגנון המפלגה, כולם עומדים דום לבקשתו. לעתים מנסים להיאבק, לעתים רבות יותר מתלוננים על הזלזול של ראש המפלגה בחייליו; אבל ברגע המכריע יתייצבו לצדו. "לדעתי הליכוד בשבילו אינו תנועת הבית אלא פנקס צ'קים", אומר לנו גורם המכיר את ראש הממשלה מקרוב.

תנו לליכודניק ותיק מצוי אוזן קשבת, והוא מיד יקונן ויעלה זכרונות מהזמנים שבהם ישב בגין בוועידות הליכוד, האזין לבקשותיהם ודעותיהם של חברי המפלגה; או אריאל שרון, שהיה נפגש עמם בתכיפות שהיום נראית תלושה. "כשאני משתתף בהרמות כוסית לפני החגים, אני חושב שאנחנו במפלגה כבר דומים לברית המועצות", אומר חבר מרכז וותיק.

 

מצודת זאב

תקשיבו לחני

כמו בלשכתו, גם במצודת זאב נתניהו מהסס ארוכות לפני כל מינוי, מעכב מינויים וממנה לתפקידים בכירים את אנשי שלומו, חלקם מקורבים לרעייתו לא פחות מאשר אליו. כך תפקיד האחראי על הצעירים בליכוד לא היה מאויש במשך תשע שנים, עד שמונה דוד שאיין לפני כשנתיים. האחראית על ענייני הנשים חיה שמיר מונתה אחרי שתקופה ארוכה התפקיד לא היה מאויש. גם אלי חזן, שהתמנה לתפקיד ראש אגף הסברה וקשרי חוץ, החיה משרה שנזנחה במשך שנים.

צורי סיסו, ממלא מקום מנכ"ל המפלגה, היה פעם טכנאי המחשבים של בני הזוג נתניהו. סיסו זכה לאמון שניהם, הוקפץ לתפקיד האחראי על המחשוב במצודת זאב וטיפס במהרה עד תפקידו הנוכחי והרם, במקום רפי דואק, אדם ותיק ואהוד על פי חברי ליכוד.

סיסו, ככל הנראה, יתמנה למנכ"ל הליכוד בהמשך במקום גדי אריאלי. על פי מקורבים לנושא, מחפש נתניהו לאחרונה ג'וב חלופי לאריאלי; כמו למשל ניהול מכון היצוא. עופר זקס, המנכ"ל הנוכחי של מכון היצוא, ישוגר לתפקיד שגריר ישראל ברומא. חינו של אריאלי סר בבית ברחוב בלפור, אחרי שהתברר שהמנכ"ל הוא דמות אהודה במפלגה. ושיש לו יושרה מקצועית, מוסיפים אנשי ליכוד בעוקצנות. מפעם לפעם אריאלי העז להחליט החלטות בניגוד לדעתו של נתניהו. העצמאות הזאת עלתה כנראה במשרתו.

היועץ המשפטי הוותיק, ע"ד אבי הלוי, נחשב כמקורב לנתניהו. חברי מזכירות נכשלו בניסיון להחליפו ביועץ משפטי אחר.

חני בלייוייס, שמכנה את עצמה בדף הפייסבוק שלה 'מחלקת תה קפה בליכוד', היא מזכירתו של נתניהו במצודה ומקורבת לשרה נתניהו. דף הפייסבוק שלה כה גדוש בתצלומים של הגברת נתניהו, עד שיש מי שמהרהר בשאלה, מי הבוס האמיתי שלה. בלייווייס, בכל מקרה, עוקבת אחרי האינטרסים של בני הזוג באש ובמים. היא העידה נגד ליליאן פרץ, שתבעה מהזוג  370 אלף שקלים על תנאי העסקה לא הולמים, שכר הנמוך משכר מינימום והתנכלויות ("ליליאן ישבה על יד הבריכה עם יוגורט בכיף"). כשחבר מזכירות הליכוד הזהיר באחת מקבוצות הווטסאפ שאם ישראל כ"ץ יפוטר הליכוד יתפרק – הייתה זו בלייווייס, על פי עדותו, שהתקשרה אליו כדי לנזוף בו בקולי קולות על חוסר נאמנות למנהיג.

באירועים מפלגתיים בלייווייס מככבת. צמודה בדרך כלל לגברת נתניהו. כשעה וחצי לפני שראש הממשלה הגיע לבית הקברות בנחלת יצחק לאירוע האלטלנה, בלייווייס כבר הייתה שם, מזיזה כיסאות, נוזפת בקול רם במי ששלא נשמעו להוראותיה. יש בליכוד מי שמתארים את סגנונה כוולגרי; אבל כולם מבינים את מעמדה.

שעות לפני שנתניהו ורעייתו הגיעו לכפר המכבייה, להרמת הכוסית המסורתית של הליכוד לכבוד ראש השנה, בלייווייס הגיעה למקום מלווה בז'אן כהן, מעצב השיער של שרה נתניהו ומקורבה האולטימטיבי. בלייווייס מיהרה להשליט סדר בתור הארוך שהתפתל מול דלת הכניסה. פה ושם שלפה מקורבים מתוך התור והורתה להם להיכנס לאולם לפני כולם. כהן היה צמוד אל בלייווייס, המתין לבואם של בני הזוג שאיחרו להגיע לאולם. מה זה האיחור הזה, קראו כמה פעילי מפלגה, אנחנו מחכים כאן כבר שעות. בעבר האיחורים של בני הזוג התקבלו בסלחנות רבה יותר. גם הקריאות 'היידה ביבי' ו'היידה שרה' ידעו ווליום גבוה יותר. ההתלהבות שאפפה את הופעותיו של נתניהו מתעמעמת, יספרו לכם מי שנוכחים באירועים האלה שני עשורים ויותר.

מרכז הליכוד

כצים עליך, נתניהו

בתוך מרכז הליכוד, על כ־3,700 חבריו והלב הפועם של המפלגה, תמצאו את המתנגדים החריפים ביותר לנתניהו. כבר עשר שנים נתניהו נאבק בהם ומקצץ בכוחם. אופיו האוטוקרטי מצא קרקע בשלה בדמות הטינה לדמותו של "המרכז" שהגיעה לשיא בעשור הקודם; לצד הזעזוע במפלגה אחרי הקמת קדימה על ידי שרון.

מרכז הליכוד הפך, למעשה, לרשימת חברים מיושנת, לא רלוונטית. על פי חוקת המפלגה, המרכז אמור להתכנס לפחות פעם אחת בשנה. בעבר היה נהוג להתכנס כמה פעמים בשנה. אבל הכנס האחרון שלהם היה לפני יותר משנה. חברי המרכז, בתגובה, גומלים לנתניהו בעוינות. אחד משיאיה היה בשלהי השנה שעברה, כשחיים כץ, בתמיכת ישראל כ"ץ, נבחר ליו"ר המרכז וגבר על מועמדו של נתניהו, צחי הנגבי. לפני כן היו אלה חברי מרכז שהתנגדו להעסקתו של ניר חפץ כיועץ לנתניהו, בשכר של 33 אלף שקלים בחודש. חברי מרכז פנו לבית הדין של התנועה בדרישה שיאסור על נתניהו לחתום על הסכם קואליציוני עם המחנה הציוני ללא אישור המרכז. לאחרונה דרשו חברי המרכז להעביר אליהם בחזרה את הבחירה (לפחות חלקית) בחברי הכנסת של המפלגה. אחרי שבועות מתישים התקבלה במרכז הצעתו של נתניהו, שלפיה חברי המרכז יבחרו את מועמדי המחוזות וכלל המתפקדים יבחרו את המועמדים ברשימה הארצית.

רבות מהשיחות עם חברי מרכז מתחילות ומסתיימות בכעס על ראש המפלגה. רובם מעדיפים לא להזדהות בשמם. בליכוד, לתחושתם, הלכה הדמוקרטיה, והם חוששים מהמנהיג ומחרון אפו. "לפני הבחירות האחרונות חרשתי את השטח", אומר פנחס עידן, שלא הצליח להתברג במקום ריאלי ברשימה לכנסת, "אין פעיל אחד שאיתו שוחחתי שלא היה מאוכזב מביבי. הייתי המום מכמות האכזבה מראש הממשלה. הבעיה שלראש הממשלה אין יחס חם לחברי המרכז, הוא נפגש איתנו לעתים רחוקות".

חבר מרכז ותיק מהתנחלות בשומרון נזכר בגעגועים בימים שבהם אריאל שרון היה ראש המפלגה. "שרון היה מתקשר אלינו לעתים קרובות, מגיע לאירועים. שרון היה איש של אנשים, בגלל זה אהבו אותו במפלגה. את ביבי רואים לעתים רחוקות. לאחרונה נפגשתי איתו לפני כשנה, כשהקמנו מאהל על יד ביתו בירושלים. הוא ישב איתנו וזאת הייתה הפעם היחידה בשנה האחרונה שראיתי אותו, מלבד בהרמות הכוסית. ביבי כנראה בטוח שנמשיך להצביע לליכוד באופן מסורתי".

גיל שמואלי הוא סוכן ביטוח מנהריה. יו"ר חוג נאמני חירות, חבר מרכז – ואחד מהמתנגדים הבולטים לנתניהו. בגין הגיע לישיבות מרכז הליכוד, ישב בשורה הרביעית ומוסס את חברי הליכוד בחום ליבו, הוא אומר. "נתניהו לא מגיע. איך אפשר להשוות את מי שנמצא היום בהנהגת הליכוד לעומת מי שהיה לנו בעבר".

המונולוג שלו נאמר בשטף. את מה שאחרים לוחשים שמואלי זועק: "נתניהו התנתק לגמרי. משבר מנהיגות כמו זה שאנחנו חווים עכשיו, לא ידענו כבר שנים. הפכנו להיות מפלגה של איש אחד שמקדשת רק איש אחד, ועל פיו יישק דבר. הליכוד הקלאסי שאהבתי עם דן מרידור, בני בגין,  כבר לא קיים היום. הליכוד הפך לגוף ללא נשמה. אנחנו 50 מטרים לפני דיקטטורה. בעבר היינו שותפים להחלטות הרות גורל, היום ההחלטות מתקבלות בלעדינו, על ידי איש שיצר השלטון שלו גובר על ערכי הליכוד. מבחינתי הליכוד היום הוא גוף מלוכני שמתנכר לא רק לחברי המרכז אלא גם לעם. הנהגת התנועה הפנתה גב לערכים של ז'בוטינסקי. יוקר הדיור הוא בניגוד לכל מה שז'בוטינסקי הטיף אליו. מה נתניהו עשה בשנים שהוא עומד בראש המפלגה? אני בן 40 ועדיין חי בשכירות, בלי סיכוי לקנות דירה. חיסול העוני זה חלק ממשנת ז'בוטינסקי. הציבור צמא למנהיג חברתי ולא יכול למצוא את זה בליכוד. ואיפה הביטחון? אחרי שלושה מבצעים צבאיים החמאס ממשיך להתקיים. הגיע הזמן לבחור בהנהגה חדשה, צעירה, דינמית, שתטפל בכל הבעיות שלא טופלו במדינה.

"זה לא הזאב המתוחכם והערמומי שמשטה בנו. אנחנו אחראים לא פחות ממנו. אנחנו הכבשים התועות שנותנות  לו לעשות את זה. אבל לא ניתן לו לשתק אותנו. אנחנו משרתים רעיון ודרך ולא אדם".

.

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לחצו כאן למבצע מנויים חדש ואטרקטיבי ותוכלו לקבל את הגיליון החדש

.

איור: יונתן פופר

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook