fbpx

בלי הליכוד, בלי האגו, איך יוכל בוגי יעלון לנצח את נתניהו // ניתוח מאת רותם דנון

0

ליצחק הרצוג ברור, כנראה, שאין לו סיכוי להיות ראש ממשלה במציאות הפוליטית הישראלית. יאיר לפיד מבין שגם אם לו יש דווקא סיכוי, הוא יתקשה לבנות קואליציות בעתיד הנראה לעין. לא משנה עד כמה יתמרכז, ישבור ימינה, או ידחוף פתקים לכותל עם כיפה גדולה על ראשו. בהנחה ש'יש עתיד' נשארת כמסגרת עצמאית ולפיד נשאר כמועמדה לראשות הממשלה, זה יכול לקרות, אבל רק בתרחיש קיצוני למדי, כולל הסרת הווטו המוחלט מצד החרדים האשכנזים עליו.

כך שהמערכת הפוליטית מבינה שהסיכוי הממשי ביותר להחלפתו של בנימין נתניהו (המיוחלת על ידי רובה המכריע) מגיע מחיבור לא ידוע במרחב המרכז־ימין. שלוש דמויות מפתח אלקטביליות נמצאות בתרחיש הזה. גדעון סער, משה בוגי יעלון ומשה כחלון. עוד דמות עם פוטנציאל מעניין היא זו של גבי אשכנזי; והשאר הן דמויות חשובות, שישחקו תפקיד כזה או אחר: ממאגפים ציבוריים חיצוניים, כמו אהוד ברק ובני גנץ; מכוכבים שעשויים לתת חיזוק נוסף, אולי מאוכזבי 'העבודה' כמו מיכאל ביטון מירוחם; ובעיקר פוליטיקאים פופולריים יחסית בצנטרום הישראלי שמאסו בשלטון נתניהו, כמו אבי גבאי ואורלי לוי־אבקסיס. גבאי, כמי שבנה את 'כולנו', יוכל להיות המגשר והמפרמט של המפלגה החדשה. הוא מבין ודאי שכדי שמפלגה כזו תחולל מפץ אמיתי, היא צריכה לכלול את כחלון. בשביל זה, גבאי צריך לשקם את יחסיו עם הבוס לשעבר.

יעלון אולי עדיין חוכך בינו לבין עצמו אם לא נכון לו להישאר בכל זאת ולהילחם בתוך הליכוד. גם גדעון סער עוד לא ויתר סופית על האופציה הזו. אבל שניהם מבינים שלנתניהו יש יכולת מופלאה לרסק כל ממד דמוקרטי אמיתי במפלגה, לסכסך בין מוביליה, ולמשול תוך שהוא שוטף את ראשם של הליכודניקים שקריאת תיגר עליו כמוה כבגידה בכל מה שקדוש.

כדי לבנות מסגרת חזקה, אמיתית, בת־קיימא, יצטרך יעלון להכיר במגבלותיו. חוסר הכריזמה שלו, דמותו שאינה תואמת את המציאות התקשורתית המורכבת והעשירה בימינו, הם מכשולים אמיתיים. אבל המכשול העיקרי הוא כמובן האגו. יעלון הוא נעלב סדרתי. הוא משוכנע תמיד שמקומו הראוי הוא בראש הפירמידה ולא בשום מקום אחר. סער הוא אולי עליב הרבה פחות, אבל טומן בחובו מרבץ אגו לא קטן משל עצמו. כחלון (וגבאי) יוכלו להיות הגשר ביניהם, אבל את הדרך לאמצעו של הגשר יהיה על השניים לעשות בעצמם.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook