fbpx

משפיעים 2019 // נדב ארגמן // טלטלה (חיובית) בשב"כ

העובדה שאנחנו (עדיין) לא באינתיפאדה שלישית ואוטובוסים מתפוצצים, זה הרבה בגלל השירות בהנהגתו

0
– ראש השב"כ
– משרת בארגון מאז 1983
– אב לשלושה
– מתגורר בראש העין

נדמה שראש השב"כ נדב ארגמן נחשב עדיין עבור רבים מהישראלים לדמות אלמונית למדי. למי שצמח באגף המבצעים בשירות, המצב הזה ממש בסדר. מי שנכנס לתפקידו במאי 2016, נחשב במערכת הביטחונית והפוליטית ככזה שתמיד אומר את מה שהוא חושב. גם בפנים, בתוך הארגון, וגם בחוץ, בקבינט, בכנסת, אצל ראש הממשלה. ארגמן מוביל מהפכה בשב"כ, בעל הדימוי הלואו־טקי. הנתון הבא הוא הסיפור: לא פחות מכשליש, 30% מהמשרתים בשב"כ של 2019 תחת ארגמן, הם אנשים טכנולוגיים. תחום החדשנות בשב"כ התעצם. ארגמן עודד את הארגון להיפתח לשיתופי פעולה עם גופים אזרחיים, מאוניברסיטת תל אביב ועד שורת סטארט־אפים. מרחפנים ורובוטיקה ועד ביג דאטה וננו טכנולוגיה. שנשכח מהדימוי השחוק של השב"כניק עם האלה במרתף.

ארגמן הידק את הקשרים עם ה־FBI האמריקאי ו־MI5 הבריטי. גם יחסיו כאן, עם הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד יוסי כהן, נחשבים לטובים. והוא הפיל מחיצות בתוך השב"כ: כל עובד יכול להגיע לכל בכיר בשירות ולהציע הצעה מודיעינית, טכנולוגית או מנהלתית.

אבל עם כל הכבוד לצעדים הארגוניים, עיקר גאוותו הוא גם עיקר עיסוקו: לחימה בטרור הממוסד של חמאס. העובדה שאנחנו (עדיין) לא באינתיפאדה שלישית ואוטובוסים מתפוצצים, זה הרבה בגלל השירות בהנהגתו. ארגמן מתגאה, ובצדק, שהצליח להוריד לאפס את פיגועי החמאס הממוסד. אותם פיגועי התאבדות או פיגועי חטיפה נוראים. וכל זה מול היקף ניסיונות עצום של חמאס והתראות בלתי פוסקות.

כשמוּנה הקיבוצניק מחמדיה לתפקיד ראש השב"כ, נמתחה עליו ביקורת שאינו "ערביסט", אלא איש מבצעים. אלא שעל פי דיווחים זרים, כמו שאומרים, ארגמן פוגש את אבו מאזן ואת עבדאללה מלך ירדן יותר מכל אחד אחר במערכת הביטחון. הוא מדבר פעם אחר פעם בקבינט על הצורך לשפר את המציאות הכלכלית וההומניטרית בעזה, כדי למנוע גלישה למלחמה מיותרת. "אי אפשר לפתור כלום עם גרזן", שמעו אותו אומר. עם זאת, בדיונים על הכנסת אלפי פועלים מעזה לישראל, ארגמן נחשב כסמן הימני, המתנגד. גם בסוגיית הרשות הפלסטינית ארגמן מדבר על הצורך בשיפור הכלכלה הפלסטינית ועל חשיבות התיאום הביטחוני. "שקט מדומה" הוא קורא למצב בשטחים. כשנשאל אם (כפי שהתבטאו כמה מהשרים) כדאי לבטל את הסכמי אוסלו, ענה בפשטות: "אני מציע כלל לא להתקרב לאפשרות הזו".

ארגמן ספג אש משמאל בנוגע לתחקור פעילי שמאל בכניסה לישראל (כולל מקרה העיתונאי פיטר ביינרט, מקרה טיפשי ומיותר שארגמן הורה לתחקר מיידית). אך את עיקר האש הפוליטית ספג מימין, בין היתר סביב ניסיון פענוח פיגוע האבנים שבו נרצחה הפלסטינית עאישה א־ראבי; או ברצח בני משפחת דוואבשה בדומא, או אז טענו בימין ש"השב"כ מענה יהודים". אלא שמבחינת ארגמן, טרור הוא טרור.

הוא בהחלט לא יס מן. בשירות זוכרים היטב את שיחת הצעקות עם שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן, כשהאחרון זעם על אישור לאיחוד משפחות לפלסטינים. ארגמן צוטט כאומר: "אני לא כפוף אליך! אני מקבל הנחיות רק מראש הממשלה!". הוא ממשיך לרוץ בבקרים. עשרה קילומטר כל פעם. במדורי הרכילות סיפרו על שינוי משמעותי בחייו האישיים השנה. אבל היי, 'ליברל' זה מגזין רציני. אז נעצור כאן.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook